Oddvar Demmo
Norbrygg-medlem
05 ja
Velger å friske opp denne tråden i stedet for å starte en ny.
Har tenkt til å få brygget denne nå, med utgangspunkt i oppskriften til Sverre på side 2 her.
Men én ganske nybegynner stusser litt over at det "kun" er 4,1kg malt, men det er kanskje korrekt?
Ser også at Bryggselv ikke har Galaxy på lager, kan det erstattes kanskje med Azacca eller er det andre bedre tips?
Oppskriften tar utgangspunkt i 84,6% meskeeffektivitet. Du må egentlig skalere det til din effektivitet. Hvis du ikke vet meskeeffektiviteten din ved en gitt mengde malt så bare se på noen brygg du har gjort med tilsvarende mengde malt (men ikke hveteøl), og så ser du på preboil SG'en din. Da skal du klare å treffe noenlunde innenfor.
Ser også at Bryggselv ikke har Galaxy på lager, kan det erstattes kanskje med Azacca eller er det andre bedre tips?
Jeg har med hell brukt Amarillo som erstatning for Galaxy.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Yes, da satser jeg kanskje på det.
Får se hva Bryggselv kan trylle frem ila uken
Så håper jeg denne blir så god dere lover
Har brygget denne en tre-fire ganger nå. Veldig god. «Alle» liker den
Var det sånn at denne var enda mere fruktig enn originalen? (Håper på det)
Koker du noble humler lenge så utvikler du den karakteristiske "krydder"smaken, slik eg har skjønt det.Blåser liv i denne igjen nå som sommeren er på anmarsj!
Jeg tenkte å brygge etter Sverrel sin oppskrift på side 2, med kun noen få justeringer. Så det jeg lurer på er hvilken av malttypene nedenfor som vil fungere best og hva vil forskjellen være?
1. ca 4% Caramalt/crystal 20
2. ca 4% cara red
3. ca 3% melanoidin og 1% cara munich II
Et annet generelt spørsmål. Jeg leser flere steder at man kan benytte typiske bitterhumler, feks Nugget @60 min. men, de fleste typiske kloneoppskrifter på f.eks homebrewtalk også videre benytter nesten alltid "dyrere" humler som f.eks Mittelfruh også videre ved 60. Er det faktisk ingen forskjell i smak på dette bare man "treffer" IBU?