Jeg synes det er veldig trist hvordan denne tråden har utartet seg. Det som skrives i denne tråden kjenner jeg meg veldig lite igjen i fra andre tråder i forumet, med personangrep som minner mer om debattfeltene til nettavisene. Norbryggs forum har for meg vært et veldig hyggelig forum å lese, og jeg hadde konkludert med at
"maltmennesker er gode mennesker". Denne konklusjonen er dessverre nå til vurdering.
Jeg er ingen stor tilhenger av mest mulig regler, men det er en fordel at grensen er satt før en mener noe om at noen har gått for langt. Derfor ville det kanskje vært smartere om styret hadde latt denne tråden og tråden for fellesinnkjøp av corneliusfat få gå sin gang, men gitt beskjed om at for
FREMTIDIGE fellesinnkjøp vil det bli innskjerpinger.
Jeg mener at kritikken som rettes mot styreleder Gustav er fullstendig bak mål. At det kan diskuteres hvorvidt STYRETS beslutning kunne vært gjort annerledes rettferdiggjør ikke det oppgulpet som har kommet fram her.
Jeg har ikke skrevet så mye på dette forumet, men jeg har lest det meste av innlegg som er skrevet, også de som strekker seg til forumets begynnelse (derfor er det synd at jeg på tapatalk nå ikke får fram hvilke innlegg som er uleste etter siste overhaling av forumet, så jeg også kan få lest de siste på en enkel måte).
Det framkommer for meg ganske tydelig at Gustav over mange år har gjort en fremragende jobb for Norbrygg, blant annet som hyggelig representant på mange stands i Norbryggs regi, og som positiv bidragsyter på forumet.
Når det gjelder utgivelsen av boken klarer jeg ikke helt å se problemstillingen. Det er for alle helt åpenbart for alle hvilke interesser han har i boken, og det var
IKKE han som la ut tråden om boken i utgangspunktet. At han svarer på spørsmål rundt utgivelsen virker helt naturlig. Det har inntil nå vært bare en norsk bryggebok tilgjengelig; "Moderne hjemmebrygging". Dette er en god bok, men den er kanskje ikke så moderne lenger. Det har fra flere vært ytret ønske om en mer tidsriktig bok på norsk, så da er det fornuftig at det informeres om det på Norbryggs forum når det kommer en ny bok. Jeg mener da også å huske at bokprosjektet ble startet og presentert på Norbryggs forum
FØR han ble
VALGT til leder. Dette var altså kjent. Om noen syntes denne koblingen var uheldig hadde de all anledning til å komme med innsigelser og eventuelle motkandidater
før han ble valgt.
At styreleder har lånt og testet utstyr og så skriver om det på forumet er da en berikelse for forumets medlemmer. Jeg har lest anmeldelser som har vært blandet positive (brewster) og anmeldelser som har vært negative (beer machine) med utstyr lånt fra samme butikk. Jeg mener også å huske at han redegjorde ganske ryddig om sin rolle i disse testene (altså ingen personlige interesser) og det var rimelig langt fra noen promotering: for å sitere fra anmeldelsen av beer machine:
At det skulle bli dårlig øl av å følge oppskrifta slavisk, hadde jeg egentlig forventet. At det skulle bli udrikkelig kom som en liten overraskelse
Det er åpenbart for alle hvilken bryggebutikk det snakkes om, og ja, det gamle navnet på forretningen var nevnt i innlegget som kritiserte "promoteringen". Og dette ble også gjort
FØR han ble
VALGT til leder. Utlån av utstyr for testing og anmeldelse har da også vært gjort av andre som har sittet i styret uten at noen har syntes det har vært problematisk.
Etter hva jeg skjønner er problemstillingen i denne saken at
STYRET mener det ikke har vært klart nok redegjort for eventuelle kommersielle interesser. I de tilfellene i denne tråden hvor Gustav har fått kritikk, har han faktisk vært veldig ryddig og det har vært tydelig hvor han har hatt interesser og hvor han ikke har hatt det.
Gustav har min fulle tillit som styreleder, og jeg har fortsatt tillit til styret, selv om denne saken kanskje kunne vært løst smidigere i utgangspunktet.
Norbrygg er en organisasjon hvor alle medlemmer har stemmerett både når det gjelder valg av styre og vedtekter. Om noen er misfornøyde foreslår jeg heller at de engasjerer seg for organisasjonen, kommenterer forslag til vedtekter, deltar i årsmøter og melder seg til tillitsverv.
Og for ordens skyld; Jeg er ikke venn eller bekjent med noen i styret, og jeg har ingen kommersielle bryggerelaterte interesser eller koblinger med unntak av at jeg handler utstyr og råvarer i de norske bryggeforretningene ;-)