Jeg antar at det er meg du snakker om, uten å nevne navnet på? Og at «en lignende sak» er denne tråden?
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14706.0.html
Bryggemiljøet i Norge er forholdsvis lite, og det er vanskelig å unngå at man fra tid til annen havner i en situasjon med ulike roller og behov for trå varsomt. Selv om jeg er forfatter av ei bok som diskuteres på forumet, så kan jeg ikke stikke unna at jeg er leder i styret og at det er naturlig at jeg svarer på kritikk som kommer mot styret. Selv om jeg har kommersielle interesser i ei bok, så føler jeg ikke at jeg er inhabil i alle situasjoner der kjøp, salg og Norbrygg er involvert. Det er heller ikke jeg som har håndtert denne saken direkte, men etter at den var diskutert i styret, ble den overlatt til moderatorene.
Vi har tidligere hatt styremedlemmer som har startet bryggeri, som har startet bryggebutikk, har hatt kommersielle samarbeid med bryggebutikker, har vært engasjert i ulike blogger, har vært kommersielle bryggere og har hatt ulike stillinger i øl-relaterte bransjer. Til sammen er dette ei stor gruppe ressurspersoner, som er og har vært viktig for Norbrygg. Da må vi akseptere at vi også må håndtere interessekonflikter.
Jeg kan godt si litt om hvilke vurderinger som er gjort rundt boka, og forholdet til Norbrygg. For det første er min avtale med forlaget et relativt normal forfatteravtale (at boka er crowfunded har ført til noen mindre endringer). Styret har vært informert om prosjektet fra starten, og jeg har gitt beskjed til alle involverte om at min rolle som tillitsvalgt i Norbrygg ikke skal brukes i markedsføringa. Derimot brukes NM-tittelen for min rosa berliner weisse for alt den er verdt, og av og til for mye mer enn den er verdt. På forumet har jeg forsøkt å kun svare på spørsmål om boka, og informere om framdrift på prosjektet når jeg har følt at det har vært naturlig.
Dersom noen har opplevd at boka har fått mer markedsføring forumet enn den ville gjort om et medlem som ikke satt i styret skrev den, så er det beklagelig. Jeg har forsøkt å være så tilbakeholden som mulig med å promotere den, men ville samtidig oppleve det som litt rart om jeg ikke kan delta i tråden om boka jeg skriver.
Når det nå nærmer seg lansering av boka, vil sannsynligvis oppmerksomheta rundt den øke, og faren for at habilitetsproblemer oppstår større. Derfor ba jeg om at dette ble tatt opp som egen sak på forrige styremøte, og vi fikk diskutert gjennom problemstillingene. Det førte til at jeg ikke lenger er pressekontakt for Norbrygg, slik at de som kontakter Norbrygg ikke skal være i tvil om de snakker med en representant for organisasjonen, eller en som vil selge bøker. Vi ble også enige om at det er greit om jeg har ei lenke til boka i signaturen.
Jeg føler meg altså ikke spesielt truffet av at jeg skal ha fått spesialbehandling eller fordeler fordi jeg sitter i styret, når det kommer til markedsføring av boka.