• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

koniske gjærtanker 30 liter, 60 liter og 100 liter

Brastad skrev:
Har norbrygg blitt imot samkjøp?  :jaha:  :noway:
Tviler på det,
At noen har reagert, kan komme av relasjon til butikkvirksomhet/ kommersiell drift.
Både Katla, og bryggeland har før blitt nektet å fremme butikk på forumet.
Sammkjøp mellom private er en ting, og det er fremdeles tillatt, men hvis det er i butikksammenheng er det ikke i tråd med norbrygg sine rettningslinjer for forumbruk.
Jeg vet ikke hvem eller hvorfor det er nedlagt forbud, men det er en mulig grunn, uten at jeg kan si noe om Rutolf driver butikk/importvirksomhet.
Den som har reagert, har muligens sine grunner.
Uansett er det greit med kontakt via mail for de berørte, og hvis Rutolf tar iniativ sener, er det nok fritt frem for å kontakte medlemmer da.
Rutolf har nok annledning som trådstarter til å klage på avgjørelsen, men det har desverre ikke vi andre. vi får nok bare innfinne oss med at det er slik :)
 
Det er stor forskjell på samkjøp og butikk. Det hadde vært interessant å se en redegjørelse fra styret om dette.
 
Norbrygg er ikke i mot fellesinnkjøp. Det mener vi er en veldig fin måte for hjemmebryggere å spare penger, og er noe vi gjerne oppfordrer til.

Derimot er forumet ikke et sted å drive næringsvirksomhet og ikke ei erstatning for å ha sin egen nettbutikk. Når vi har vurdert denne tråden, er det flere forhold som til sammen tilsier at det er næringsvirksomhet:
  • Selgeren har tidligere solgt andre varer (humle) for egen regning og risiko, i en annen tråd som ble stanset.
  • Omsetninga ser ut til å være betydelig over det som som krever registrering i merverdiavgiftsmantallet, men så vidt vi kan se er det ikke gjort.
  • Selgeren informerte i forbindelse med humle-salget at han var i ferd med å starte en nettbutikk.
  • Samme selger har flere aktive tråder samtidig, med salg av andre produkter.
  • Det er gjort flere bestillinger etterhvert som salget har økt.

Når salget framstår som næringsvirksomhet, er det flere regler som trår i kraft. Først og fremst gjelder det forbrukerkjøpsloven, med den beskyttelsen det gir kjøperen, men også normale regler for næringsdrivende.

Som en annonse i næringsvirksomhet, mener vi tråden bryter med forumets regler om ulovlig salg.
 
Jeg respekterer det styret sier uansett om jeg er enig eller ikke. Tankene og fatene er reine felleskjøp. ingen fortjeneste i det hele tatt. Dette ble gjort etter ønsker fra flere medlemmer her inne. Felleskjøp har gjort at flere har hatt råd til å kjøpe det de ikke i utgangspunkt har råd til.

Har også hjulpet et nytt mikro bryggeri med gjæringstanker. som ble sendt fra kina for 10 dager siden. bare vært konsulent for de. gratis..

Humle salget mitt er gjort privat. ikke lagt på noen stor fortjeneste der. Dekker minne kostnader for pakking, pakking utstyr og embalasje. Dette er under det som er lovlig å gjøre som privat person. under hobby.  Var kontakt med skattekontoret før jeg satt igang med humlesalget. Utgangspunktet for humle salget var at jeg selv skulle få god fersk humle til en ok pris.

Ang. nettbutikk ble det ikke noe av det. Mine kontakter både på humle og koniske tanker ble gitt til nevnte mikrobryggeri. De skal kjøpe humle til eget bruk og skal med tid og stund selge til andre. Jeg er ikke involvert i det. Betingelsen jeg satt ved at de fikk mine kontakter var at jeg skulle få være med på en brygge dag.



Humle posten min ble aldri stengt. Bare en i styret som advarte mot å kjøpe humle av meg.

Er det greit at styremedlemer promoterer egen bok de holder på med og oppfordrer til å bestille den før den er i trykk?

Men som sagt jeg bøyer meg for styret.
 
Jeg skjønner hva dere har tenkt og forstår og er enig i at forumets vedtekter skal utelukke markedsføring/salg fra kommersielle aktør


Selv tenker jeg at når initiativtager som privatmann tar på seg en risiko og gjør en massiv administrativ jobb med minimal eller ingen fortjeneste for at andre skal få et produkt på hyggelige betingelser, blir det litt uforståelig å definere dette som kommersiell virksomhet og antyde  at her skulle man hatt momsregistrering, forbrukerkjøpslov osv


Hvilket inntrykk som skapes i selgers andre tråder som jeg dessverre ikke har lest, vet jeg ikke. Dersom de åpenbart er i strid med regelverket bør de stenges.  Jeg synes imidlertid det blir rart å bruke det som argument for å stenge en tråd som for meg fremstår som administrasjon av det mest populære felleskjøpet i forumets historie.

Edit: kommet svar i mellomtiden
 
Bare ligg denne saken dø. Forumet trenger ikke å brukke tid på hva som er riktig og galt her.
 
Rutof skrev:
Jeg respekterer det styret sier uansett om jeg er enig eller ikke. Tankene og fatene er reine felleskjøp. ingen fortjeneste i det hele tatt. Dette ble gjort etter ønsker fra flere medlemmer her inne. Felleskjøp har gjort at flere har hatt råd til å kjøpe det de ikke i utgangspunkt har råd til.

Vi er selvfølgelig åpne for at vi har gjort en feil. Samtidig er det flere som har reagert på at dette så mest ut som profesjonelt salg, så jeg synes ikke det har vært helt klart at dette har vært et normalt fellesinnkjøp.

For min del, var det som hovedsakelig fikk det til å se ut som butikk, at det kun var en totalpris som ble presentert. Fraktkostnader, fortolling, valutausikkerhet og andre detaljer som man normalt deler på i et fellesinnkjøp var ikke tatt med, men bakt inn i prisen.

Humle posten min ble aldri stengt. Bare en i styret som advarte mot å kjøpe humle av meg.

Det stemmer. Av litt de samme grunnene som vi reagerte på denne tråden.

Er det greit at styremedlemer promoterer egen bok de holder på med og oppfordrer til å bestille den før den er i trykk?

Jeg føler meg truffet her ;)

Om jeg har trått over noen grenser, får andre vurdere. Styret har vært informert hele vegen, og vi har byttet pressekontakt for å sikre at pressekontakt om bokutgivelsen og Norbrygg ikke blandes.
 
Dette fremstår som en svært dårlig sak for dere. Her opererer man i beste fall i en gråsone selv og bruker som hovedargument mot den domfelte at han regnet sammen alle kostnadene deltakerene i felleskjøpet skal betale!!!!
Fristende å spørre hvordan prisen på denne boken ble presentert i tråden......

I denne saken synes jeg dere skal gi dere
 
Hva med å lage egne retningslinjer for fellesinnkjøp gjennom Norbryggs forum?

Det vil vel være en fordel for alle om det var klare regler og retningslinjer for dette?

Det har jo vært andre forsøk på felleskjøp som har strandet grunnet heftig krangling rundt organiseringen. Minnes noen maltmøller fra Kina..


Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
(Jeg uttaler meg ikke på vegne av styret selv om jeg sitter som varamedlem.)

oyroy skrev:
Jeg har vært irritert over styret sine avgjørelser tidligere, angående en del andre tråder, men her går dere så alt for langt over streken.

Det nåværende styret har ikke fattet avgjørelser angående "en del andre tråder", så det får du evt la gå på kvoten til tidligere styrer.

Om du mener Gustav har drevet med promosjon av boken sin ut over det som er rimelig på forumet så foreslår jeg du trykker på "rapportert til moderator"-knappen under innlegget og så får vi ta det derfra. Om du mener at diskusjoner om beef jerky bryter med reglene for forumet så får du gjøre det samme. Den diskusjonen har uansett ikke noe i denne tråden å gjøre, og tråden er ikke stengt, da ville du ikke kunnet postet i den.
 
Kristoffer J skrev:
Hva med å lage egne retningslinjer for fellesinnkjøp gjennom Norbryggs forum?

Det vil vel være en fordel for alle om det var klare regler og retningslinjer for dette?

Ja, det rimelig klart at det trengs litt klarere regler for hva som er innenfor og hva som er utenfor, siden folk ser ut til å trå en del feil (ut fra hva som rapporteres inn). Vi får se om vi får det på plass i løpet av ikke alt for lang tid.
 
Kunne ikke en gylden mellomvei her være å følge Homebrewtalk sitt eksempel?

Der kan de som ønsker å selge til brukerene av forumet gjøre det, så lenge de betaler for et "Pro Membership" som jeg ikke tror koster noe særlig. Da er man i en egen kategori på samme måte som styremedlemmer og moderatorer som får egne iconer på profilen sin. Slik er det også tydelig for alle parter at det er en som selger varer som poster.

Det burde da være straight og slikt sett kan folk som styrer med samkjøp + litt for jobben, putler med småskalaproduksjon av kule bryggedeler, elektronik, såvell som de større butikkene kommunisere mer direkte og åpent med kundene sine  :)
 
Jeg er lei meg.
Mest på forumets vegne, men også som nystarta hjemmebrygger.
Føler vel at skaden fremdeles kan rettes opp, og husefreden kan senke seg over forsamlingen. Det bør de rette folk ta affære på,helst i løpet av morgendagen.
Jeg på min side er meget imponert over engagementet til Rutof, tidsbruken og tips/råd som følger i div lenker på forumet.
Synes det er svært ufortjent å havne i gapestokken fordi man er behjelpelig med å få mange bryggere til å lage enda bedre øl !
Dersom denne glippen ikke rettes opp, vil jeg nok få mange ideer til 1 Mai faner jeg kan bruke i toget til neste år. Bare det å ha et helt protesttog for ølhunder høres ganske bra ut, særlig når formålet er så bra !
 
Litt rar beslutning synes jeg, har slettes ikke inntrykk av at dette er næringsvirksomhet, men et fantastisk engasjement og organisering som kommer en masse forumfolk til gode...

Jeg håper alle kjøperne av disse tankene kan fortsette å bruke denne tråden eller en annen tråd og dele erfaringene sine, er spent på å høre om bruk av disse tankene!
 
Jeg har ikke vært irritert på hverken nåværende eller sittende styre og synes gjennomgående det gjøres en imponerende innsats for alles beste i det lille miljøet vårt.  Håper denne saken løser seg på et bra måte!


Er det et poeng å ta en mer overordnet diskusjon rundt eventuelle retningslinjer for felleskjøp i en annen tråd?
 
Jeg antar at det er meg du snakker om, uten å nevne navnet på? Og at «en lignende sak» er denne tråden? http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14706.0.html
Bryggemiljøet i Norge er forholdsvis lite, og det er vanskelig å unngå at man fra tid til annen havner i en situasjon med ulike roller og behov for trå varsomt. Selv om jeg er forfatter av ei bok som diskuteres på forumet, så kan jeg ikke stikke unna at jeg er leder i styret og at det er naturlig at jeg svarer på kritikk som kommer mot styret. Selv om jeg har kommersielle interesser i ei bok, så føler jeg ikke at jeg er inhabil i alle situasjoner der kjøp, salg og Norbrygg er involvert. Det er heller ikke jeg som har håndtert denne saken direkte, men etter at den var diskutert i styret, ble den overlatt til moderatorene.

Vi har tidligere hatt styremedlemmer som har startet bryggeri, som har startet bryggebutikk, har hatt kommersielle samarbeid med bryggebutikker, har vært engasjert i ulike blogger, har vært kommersielle bryggere og har hatt ulike stillinger i øl-relaterte bransjer. Til sammen er dette ei stor gruppe ressurspersoner, som er og har vært viktig for Norbrygg. Da må vi akseptere at vi også må håndtere interessekonflikter.

Jeg kan godt si litt om hvilke vurderinger som er gjort rundt boka, og forholdet til Norbrygg. For det første er min avtale med forlaget et relativt normal forfatteravtale (at boka er crowfunded har ført til noen mindre endringer). Styret har vært informert om prosjektet fra starten, og jeg har gitt beskjed til alle involverte om at min rolle som tillitsvalgt i Norbrygg ikke skal brukes i markedsføringa. Derimot brukes NM-tittelen for min rosa berliner weisse for alt den er verdt, og av og til for mye mer enn den er verdt. På forumet har jeg forsøkt å kun svare på spørsmål om boka, og informere om framdrift på prosjektet når jeg har følt at det har vært naturlig.

Dersom noen har opplevd at boka har fått mer markedsføring forumet enn den ville gjort om et medlem som ikke satt i styret skrev den, så er det beklagelig. Jeg har forsøkt å være så tilbakeholden som mulig med å promotere den, men ville samtidig oppleve det som litt rart om jeg ikke kan delta i tråden om boka jeg skriver.

Når det nå nærmer seg lansering av boka, vil sannsynligvis oppmerksomheta rundt den øke, og faren for at habilitetsproblemer oppstår større. Derfor ba jeg om at dette ble tatt opp som egen sak på forrige styremøte, og vi fikk diskutert gjennom problemstillingene. Det førte til at jeg ikke lenger er pressekontakt for Norbrygg, slik at de som kontakter Norbrygg ikke skal være i tvil om de snakker med en representant for organisasjonen, eller en som vil selge bøker. Vi ble også enige om at det er greit om jeg har ei lenke til boka i signaturen.

Jeg føler meg altså ikke spesielt truffet av at jeg skal ha fått spesialbehandling eller fordeler fordi jeg sitter i styret, når det kommer til markedsføring av boka.
 
Men hvorfor kan ikke da tråden om fellesinnkjøpet av gjæringstankene få fortsette, når Rutof IKKE har kommersielle interesser i dette? Tiltaket er jo glimrende.
 
Tilbake
Topp