• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

koniske gjærtanker 30 liter, 60 liter og 100 liter

Pakket ut
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    949,7 KB · Sett: 1.755
  • image.jpg
    image.jpg
    897,8 KB · Sett: 1.757
  • image.jpg
    image.jpg
    949,7 KB · Sett: 1.767
Ferdig med koniske delene. Polering gjenstår.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    143,1 KB · Sett: 1.476
  • image.jpg
    image.jpg
    166,9 KB · Sett: 1.508
Nå har jeg testet den første conicalen som rutof viser bilder av tidligere i tråden.

Det ble noen timers rengjøring før den kunne tas i bruk, alle løse deler ble vasket i pbw i flere omganger og det rant av mengder med maskineringsolje og metallspon :) Spesielt avtappingsrøret var veldig møkkete og litt tungt å få reint.

Finishen innvendig er veldig bra, men enkelte av sveisene har små huller. Det spiller sikkert ikke noen rolle så lenge man rengjør skikkelig.

Det stod en 1" spray ball i lokket som kan skrus av. Denne var temmelig tungdrevet, og march TE-5S-MD pumpen klarte bare såvidt å få den til å snurre sakte rundt. TE-5S er ca. 3 ganger så kraftig som en March 815. Jeg kommer til å bruke en 1/2" sprayball fra brewershardware som er mer lettdrevet (selv om jeg tviler sterkt på at en 815 klarer å drive denne).

Jeg er glad jeg hadde en 1.5" TC til slange-kobling til blow-off, selv om det ikke hadde vært noen krise uten.

Termometeret som følger med går fra 0-100 grader og man må kakke det for å få rett avlesning, jeg bruker en rtd-sensor fra auberins.com i stedet.

Sample valven var gull og fungerer strålende.

Jeg hadde en 90 graders bend til bunnen liggende, kjekt å ha til cip-vaskingen.

Sånn i farten er det dette jeg ville forbedret om det skulle vært spesifisert på nytt:

Lengre bein og større avstand til gulvet fra bunnventilen.
Høyere finish på sveisen på tc-fittingene.

De opprinnelige kuleventilene fulgte med, og jeg fikk 2 butterflyventiler i tillegg. Kuleventilene var helt ekstremt treig å åpne/lukke, men de blir kanskje bedre etter litt bruk. Regner med de blir brukt i den varme delen av bryggeriet senere.

Når jeg fylte vørter i så skummet det en del og jeg klarte å få ca. 52,5 liter oppi konen. Når skummet hadde lagt seg var det 11,5cm opp til pakningen for lokket. 1cm tilsvarer rundt 1,24 liter, så det er grei plass til 60 liter her  :ilike:

Top-cropping av gjær går helt fint, lokket er lett å ta av og på. Klammen som holder lokket er veldig kraftig og hele pakken er skikkelig solid.

Man får veldig mye for pengene her og dette kommer til å være en mannsalder, jeg er storfornøyd  :skitbra:
 

Vedlegg

  • påfyllling.jpg
    påfyllling.jpg
    629,9 KB · Sett: 1.327
  • sprayballs.jpg
    sprayballs.jpg
    615,9 KB · Sett: 1.345
  • blowoff.jpg
    blowoff.jpg
    765,7 KB · Sett: 1.354
  • cip.jpg
    cip.jpg
    717,3 KB · Sett: 1.340
  • pid.jpg
    pid.jpg
    414,4 KB · Sett: 1.321
Det er 2 stk koner som ikke er betalt i første forsendelse. Vist ikke betalt til imorgen lar jeg de gå til andre.
Dette er 60 litere med hjul og bf.
 
Er det noen flere runder med bestillinger av disse i sikte? Eller har båten kjørt (bokstavlig talt)? Er litt bitter for at jeg ikke rakk forrige runde :)
 
Oterhals skrev:
Den triclamp sensoren, ka spenning vil den ha?
Og hvilken av pid regulatorane vil du anbefale?
Nok med en stc-1000?  :)

Har ingen anelse om volt :) Det er denne: http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=20_15&products_id=267 med lang probe. auberins satt verdien til $1 og den kom rett i postkassen uten avgifter :)

Det er en sestos pid, siden det er mange andre her som bruker den. Den har fungert fint i 1 1/2 år nå og har regulert varme under gjæring av ales og til et RIMS-rør under mesking. Den tar mange typer sensorer.

STC-1000 Funker nok helt fint det og, og den kan jo settes til både kjøling og varming samtidig. Sensoren til stc-1000 må settes inn i en thermowell i så fall.

Jeg har vært litt skeptisk til mekaniske releer ala stc-1000 etter at et rele på en fryseboks ble knust og det begynte å gnistre/brenne, så derfor ville jeg ha SSR.

Romtemperaturen har lagt på ca. 14 grader, og temperaturen steg i konen til 19,8 grader (skulle vært 19), hadde aldri trodd det var så stor forskjell mellom romtemperatur og øltemperatur. Tidligere har jeg målt opp til 4 grader forskjell på tempen i rommet mot tempen i 60 liters labdunk, da har jeg festet sensoren med bobleplast på utsiden av gjæringskaret. Den reelle tempen i vørteren har sikkert vært oppunder 6 grader da også.

Ang. kjøp av conical så er vel ikke bestilling nr. 2 helt ferdig ennå, så man rekker kanskje å bestille ennå?
 
Shit.. har jeg virkelig klart å kjøpe meg noe så inni hampen komplekst?

Kjøpte noe vakkert i stål som skulle forenkle vasking og vare lengre enn plast, men så ender jeg opp med steampunk  :jaha:
 
Hauglia skrev:
Shit.. har jeg virkelig klart å kjøpe meg noe så inni hampen komplekst?

Kjøpte noe vakkert i stål som skulle forenkle vasking og vare lengre enn plast, men så ender jeg opp med steampunk  :jaha:

>:D >:D >:D >:D
 
Hauglia skrev:
Shit.. har jeg virkelig klart å kjøpe meg noe så inni hampen komplekst?

Kjøpte noe vakkert i stål som skulle forenkle vasking og vare lengre enn plast, men så ender jeg opp med steampunk  :jaha:

Best å kjøre den på dynga. Jeg kan godt gjøre det for deg ;D
 
Fått leverings dato. 12 oktober. Personen fra mearsk line som ringte var også Hjemmebrygger  :skitbra:
 
6 dager før kontainer kommer må mva betales. Fikk mail ang det nå. Så de som ikke har betalt mva på første konisk bestilling må betale det så snart som mulig.
 
Rutof skrev:
Rutof skrev:
30 liter kr. 3890.-
60 liter kr 3990.-
100 liter. Kr. 5900.-

Ink mva.

Blir et tillegg på kr 500 for tc fitting 1.5ø På thermometer hull og oppgraderte kraner.

Kr 375 for hjul montert.

Er det noe ekstra mva for TC (500kr) og for hjul (375kr)?
 
Interessert sjøl i en 60 liters med TC krana og hjul.
Så hvis det er nån fra  Sør-Troms, i Harstad, Narvik, Evenes området som man kan dele frakt med så hadde det vært kjempemessig :)
 
Ligger i tråd. Kan også sende på Mail seinere.
Vist det er mål du ikke finner så kan du spørre hansenbrygg. Han har jo dem første.
 
Tilbake
Topp