Nå har jeg testet den første conicalen som rutof viser bilder av tidligere i tråden.
Det ble noen timers rengjøring før den kunne tas i bruk, alle løse deler ble vasket i pbw i flere omganger og det rant av mengder med maskineringsolje og metallspon
Spesielt avtappingsrøret var veldig møkkete og litt tungt å få reint.
Finishen innvendig er veldig bra, men enkelte av sveisene har små huller. Det spiller sikkert ikke noen rolle så lenge man rengjør skikkelig.
Det stod en 1" spray ball i lokket som kan skrus av. Denne var temmelig tungdrevet, og march TE-5S-MD pumpen klarte bare såvidt å få den til å snurre sakte rundt. TE-5S er ca. 3 ganger så kraftig som en March 815. Jeg kommer til å bruke en 1/2" sprayball fra brewershardware som er mer lettdrevet (selv om jeg tviler sterkt på at en 815 klarer å drive denne).
Jeg er glad jeg hadde en 1.5" TC til slange-kobling til blow-off, selv om det ikke hadde vært noen krise uten.
Termometeret som følger med går fra 0-100 grader og man må kakke det for å få rett avlesning, jeg bruker en rtd-sensor fra auberins.com i stedet.
Sample valven var gull og fungerer strålende.
Jeg hadde en 90 graders bend til bunnen liggende, kjekt å ha til cip-vaskingen.
Sånn i farten er det dette jeg ville forbedret om det skulle vært spesifisert på nytt:
Lengre bein og større avstand til gulvet fra bunnventilen.
Høyere finish på sveisen på tc-fittingene.
De opprinnelige kuleventilene fulgte med, og jeg fikk 2 butterflyventiler i tillegg. Kuleventilene var helt ekstremt treig å åpne/lukke, men de blir kanskje bedre etter litt bruk. Regner med de blir brukt i den varme delen av bryggeriet senere.
Når jeg fylte vørter i så skummet det en del og jeg klarte å få ca. 52,5 liter oppi konen. Når skummet hadde lagt seg var det 11,5cm opp til pakningen for lokket. 1cm tilsvarer rundt 1,24 liter, så det er grei plass til 60 liter her :ilike:
Top-cropping av gjær går helt fint, lokket er lett å ta av og på. Klammen som holder lokket er veldig kraftig og hele pakken er skikkelig solid.
Man får veldig mye for pengene her og dette kommer til å være en mannsalder, jeg er storfornøyd :skitbra: