kontrolert gjæring - temperaturstiging

Hvordan skal jeg oppfatte en stiging på et antall grader under primairgjæring som beskrives i bl.a. 'brewing classic styles' og 'brew like a monk'? Er det best å gjøre det lineair, f.e. fra dag 1 hver dag +0,5 °C eller er det lurt å vente 2/3/4 dager og begynne å skrue opp temp.

angående Belgiske gjær (bruker Westmalle nå): Jeg har lært at denne kan begynne å gjære seint/sakte (håper d er riktig forstått) og at pr-gjæringen tar 10 til 14 dager for å oppnå lav nok FG/god utgjæring. Hvis jeg pitcher på 18 °C og vil slutte på 21 °C, hvordan skal temperaturstigingen bli styrt på den beste muglig måte? Skal stormgjæring roe seg ned før jeg begynner å øke temp?
 
Jeg ville begynt økningen når det er rett før hovedgjæringen begynner å avta. Det er naturligvis vanskelig å kontrollere dette helt eksakt, men man kan jo prøve. Følg med på gjæringen, etter en tid får man relativt grei erfaring med timingen. Selv venter jeg ett til to døgn før jeg gjerne lar temperaturen stige naturlig, ev. ved hjelp av varme, om det trengs. Jeg ville ha prøvd å la temperaturen stige relativt sakte, kanskje en grad i døgnet.
 
takk. skjønner at det tar erfaring å gjøre riktig.

Jeg kjøler ikke under hovedgjæringen men la det gå sin vei. Temp stiger kanskje 2 grader (fra 18 til 20) og nå den begynner å sinke (f.e. 18,5 igjen) da styrer jeg den sånn at jeg holder temperaturen på ønsket  °C og bit for bit opp etterhvert. Før dette skjer står karet ikke i et isolert skap men bare i et stort rom ved 18 °C lufttemperatur.

Burde jeg kankje prøve å kjøle litt under hovedgjæringen? jeg har lest at det kommer veldig nøye ann og du kan lett gjøre feil med kjøling av gjær (shock o.s.v.)
 
Tilbake
Topp