Kontroll av OG

Hei.
Jeg har et bryggeoppsett hvor jeg brygger batcher på  ca 22-23 liter med ferdig vørter etter koking. Jeg benytter en coleman kjøleboks som meske kar, og etter forsukkringrasten (typisk på 66-67 grader for ale) skyller jeg mesken med kontinuerlig vannpåfylling gjennom et perforet lokk av aluminiumsfoile (sparging) inntill ønsket vørtermengde er oppnådd i kokekaret (Ca 26 liter). Med denne metoden så ligger jeg på en utnyttelsesgrad på rundt 85%. Dette synes jeg er noe høyt, og fører til en relativt høy OG (i forhold til oppskriftene jeg følger) og releativt alkohosterke øl. For å senke OG så må jeg da vanne ut vørteren med et par liter kokt vann, noe jeg i utgangspunktet ikke ønsker, fordi det vanner ut vørtersmaken og farge på vørteren. Jeg ønsker å komme ned på en utnyttelsesgrad på ca 80%, uten å måtte redusere på maltmengden som benyttes (ofte på +/- 5 kg for mine brygg). Hvordan kan man best styre OG i mitt tilfelle? Er det mesketemperatur, skyllehastighet eller temperatur på skyllevannet som kan justeres?

:brygging:
 
Jeg ville nok også redusert malt/økt vann mengden, heller enn å prøve å forverre effektiviteten.
Viss du synes dette fører til utvannet farge/smak, kan vel mengden spesialmalt økes noe?

Høyere mesketemperatur vil gi høyere FG (og lavere alkoholinnhold).
Lavere skyldetemperatur vil vel muligens føre til mindre effektivitet, men du vil vel også få med mindre smak, muligens...
Skylde med mindre vann vil iallefall redusere effektiviteten.
 
Klarer man å få lik effektivitet fra brygg til brygg så er jo det absolutt det beste, da er det jo enkelt å justere oppskrifta så den passer, Beersmith håndterer dette hvis du først har funnet ut av effektiviteten, og den er konsistent.
Selv er jeg ikke helt der enda..
 
Knut André skrev:
Jeg ville nok også redusert malt/økt vann mengden, heller enn å prøve å forverre effektiviteten.
Viss du synes dette fører til utvannet farge/smak, kan vel mengden spesialmalt økes noe?

Høyere mesketemperatur vil gi høyere FG (og lavere alkoholinnhold).
Lavere skyldetemperatur vil vel muligens føre til mindre effektivitet, men du vil vel også få med mindre smak, muligens...
Skylde med mindre vann vil iallefall redusere effektiviteten.

Jeg er av den oppfatning (muligens feil) at å redusere vesentlig på malt mengden, vil gi en mindre konsentrasjon og smak av malt i øllet. Hvis man kompenserer med spesial malt, vil man ikke da øke mengden ikkegjærbart sukker som igjen vil gi et litt søtere øl. Lavere mesketemperatur vil vel også gi en mindre fylde på vørteren.
Og jeg er enig med neslekim at å ha en lik effektivitet fra brygg til brygg er målet, og der føler jeg at jeg er sånn omtrent.. Så da er det å finne den rette balansen mellom maltmengde, mesketemperatur og skylle utbytte som er utfordringen såvidt jeg kan se. I tilegg er jo fordamping under kokingen ett element som spiller inn.
Så her er det vel kanskje bare å prøve og feile..
:jaha:
 
Tilbake
Topp