Kontroll på når PID/varmeelementene kjøres

Når jeg holdt på å koble styresskapet i går, så var det plutselig noe som slo meg...

Har 3 Sestos PID'er som skal regulere temp i HLT, RIMS kolbe og  koketank. Slik det er koblet nå er det spenning på alle sammen når skapet har spenning, men jeg ønsker å bestemme selv når de skal være "aktive". F.eks er det viktig at ikke varmeelementene ikke får spenning når tankene er tomme osv.

Har tenkt på disse alternativene:
1. Bryte driftsspenning til hele PID'n. Ikke noen god ide, vil jo at det skal være mest mulig lys på skapet til en hver tid :)
2. Bryte styrespenningen til SSR'n
3. Finnes det noen innebygget funksjon i PID'n for å skru av og på reguleringen?
4. La PID'en kjøre, men sørge for å ha "set temp" så lav at SSR utgangen aldri blir aktiv?

Hvordan har andre løst dette? På forhånd takk for svar! :)
 
Du kan f. eks. montere en bryter på en av fasene enten før eller etter SSR, slik at PIDen fortsatt slår av og på reléet, men ikke noe strøm går igjennom uannsett.
 
Takk for svar! Da bryter jeg styrespenningen til SSR'ene.

Lurer på om det er slik TheElectricBrewery også gjør det med den treveis "Element Select" bryteren sin...

Det kjipe er at jeg må borre i det ferdig lakkerte og nesten ferdig kobla skapet :-(
 
Tilbake
Topp