Kontrollere temperatur under gjæring

fredriksen

Norbrygg-medlem
Jeg har til nå brygget noen ales, men ønsker å prøve meg på lager-øl også. Utfordringen min da blir at jeg ikke har noen god plass å gjære ølet. Jeg har et ekstra kjøleskap, men det brukes til å lagre øl i og vil ikke bruke det til gjæring. Det kjøleskapet er et kombiskap og frysedelen står ubrukt.

Jeg har lekt litt med tanken på å bruke frysedelen til å kjøle gjæringskaret, men det er ikke plass til å putte det inni og i tillegg er det ikke mulig å styre tempen på den uavhengig av kjøleskap-delen.

Har tenkt til å kjøpe noen meter med vannslange på biltema og lage en lukket sløyfe med kjølevann som går i en kveil rundt kjæringskaret og innom frysen for kjøling. Det hele skal drives av en pumpe som igjen styres av en ut-200. Jeg regner med at det kommer til å bli litt kondens på utsiden av slangen,men det får jeg bare leve med.

Hvordan er det å lage en lukket sløyfe på denne måten? Noen som har erfaringer fra lignende eventuellt har noen tips?
 
Vil ikke du risikere at vannet fryser i fryseren dersom det blir stående stille lenge? Hva med å heller bare kjøre innom kjøleskapet? Eller vil det gi for dårlig kjøleevne? Ellers er jeg spent på resultatet, da dette kan være aktuelt for meg også etterhvert. Sliter ned samme utfordringene. :)
 
fredriksen skrev:
Jeg har til nå brygget noen ales, men ønsker å prøve meg på lager-øl også. Utfordringen min da blir at jeg ikke har noen god plass å gjære ølet. Jeg har et ekstra kjøleskap, men det brukes til å lagre øl i og vil ikke bruke det til gjæring. Det kjøleskapet er et kombiskap og frysedelen står ubrukt.

Jeg har lekt litt med tanken på å bruke frysedelen til å kjøle gjæringskaret, men det er ikke plass til å putte det inni og i tillegg er det ikke mulig å styre tempen på den uavhengig av kjøleskap-delen.

Har tenkt til å kjøpe noen meter med vannslange på Biltema og lage en lukket sløyfe med kjølevann som går i en kveil rundt kjæringskaret og innom frysen for kjøling. Det hele skal drives av en pumpe som igjen styres av en ut-200. Jeg regner med at det kommer til å bli litt kondens på utsiden av slangen,men det får jeg bare leve med.

Hvordan er det å lage en lukket sløyfe på denne måten? Noen som har erfaringer fra lignende eventuellt har noen tips?

Jeg tror noe ganske likt har vert brukt av folk her på forumet, var det Eduard ?
 
Bjornendre skrev:
Vil ikke du risikere at vannet fryser i fryseren dersom det blir stående stille lenge? Hva med å heller bare kjøre innom kjøleskapet? Eller vil det gi for dårlig kjøleevne? Ellers er jeg spent på resultatet, da dette kan være aktuelt for meg også etterhvert. Sliter ned samme utfordringene. :)

Det er bare å ha litt frostvæske i vannet det ;)
 
Bjornendre skrev:
Vil ikke du risikere at vannet fryser i fryseren dersom det blir stående stille lenge? Hva med å heller bare kjøre innom kjøleskapet? Eller vil det gi for dårlig kjøleevne? Ellers er jeg spent på resultatet, da dette kan være aktuelt for meg også etterhvert. Sliter ned samme utfordringene. :)

Hadde tenkt til å bruke frostvæske. Ved å blande riktig så vil det tåle temperaturen til fryseren. Vil ha det i fryseren for å være sikker på god nok kjøling på varme dager, selv om det kanskje ikke er så mange igjen av de.

Edit: Noen kom meg i forkjøpet :)
 
Fikk tak i et kjøleskap nå så da blir det ikke noe av dette prosjektet i denne omgang. Mulig jeg kommer til å prøve det på et senere tidspunkt alikevel.
 
Tilbake
Topp