Koordinert landsdekkende brygging?

Er med når tid som helst, bare å gi beskjed et par dager i forveien så man rekker å handle inn til øltypen som blir valgt. Enten er der ledig plass i skapene eller så blir det kveika ;)
 
Da @Miguel er jeg klar med mitt bidrag til oppskrift.
Så må alle andre kommer med forslag til andre brygg, slik at vi har noe å stemme over...

Here goes:

tmavé pivo - Czech dark lager

Nøkkeltall:
OG 1.044
FG 1.014
ABV 4%
IBU 25
EBC 43

MALT:
50% Pilsner malt
38% Munch malt
7% CaraMunich
5% Carafa Special II

HUMLE:
Saaz @60 min til 24 IBU
0,4 g/l Saaz @5 min

GJÆR:
WLP800

Mesk for å få utgjæring på ca 70%, slik at det blir en del kropp igjen i ølet.
Det sies at dekoksjon er «et must» for dette ølet, men det blir opp til hver enkelt.

Gjæres selvfølgelig som en lager/pils.


edit: Justert ned CaraMunich fra 15% til 7%, økt Munich malt fra 30% til 38%
 
Sist redigert:
Da @Miguel er jeg klar med mitt bidrag til oppskrift.
Så må alle andre kommer med forslag til andre brygg, slik at vi har noe å stemme over...

Here goes:

tmavé pivo - Czech dark lager

Nøkkeltall:
OG 1.044
FG 1.014
ABV 4%
IBU 25
EBC 43

MALT:
50% Pilsner malt
30% Munch malt
15% CaraMunich
5% Carafa Special II

HUMLE:
Saaz @60 min til 24 IBU
0,4 g/l Saaz @5 min

GJÆR:
WLP800

Mesk for å få utgjæring på ca 70%, slik at det blir en del kropp igjen i ølet.
Det sies at dekoksjon er «et must» for dette ølet, men det blir opp til hver enkelt.

Gjæres selvfølgelig som en lager/pils.

For dere som sikkert har smakt nektaren, blir diacetylprofilen fra wlp800 fremtredende i denne stilen? Er den mer forenelig med maltet enn for eksempel i pilsen?
 
Er det ikke bedre om vi blir enig om en ølstil istede for en bestemt oppskrift
merker jeg får mye mer lyst til å bli med om jeg ikke er låst til en oppskrift
 
Er det ikke bedre om vi blir enig om en ølstil istede for en bestemt oppskrift
merker jeg får mye mer lyst til å bli med om jeg ikke er låst til en oppskrift

Kan jo være, men trådstarter foreslo jo at det ble postet en oppskrift og så brygger alle den.

Hadde det vært artig at vi kanskje gjør som torsdagsdrikketråden, at en poster oppskrift, og så brygger vi det ølet?

Du får høre med @Miguel om reglene kan endre, men denne koordinert-tråden er det vel han som er sjef for ;)
 
Er det ikke bedre om vi blir enig om en ølstil istede for en bestemt oppskrift
merker jeg får mye mer lyst til å bli med om jeg ikke er låst til en oppskrift
Det er jeg enig i. Hvis man også får mulighet til å samle dataene i et regneark slik @bjartenataas la til rette for når vi brygget Birger, kan det bli en veldig god ressurs for oppskriftsutvikling videre samt at vi kan få mulighet til å lære av andres eventuelle feil og teknikker.
 
Kan jo være, men trådstarter foreslo jo at det ble postet en oppskrift og så brygger alle den.



Du får høre med @Miguel om reglene kan endre, men denne koordinert-tråden er det vel han som er sjef for ;)

Det var bare et forslag egentlig med oppskrift. Hvis flere blir med på vognen med andre "regler" er jo det artigere. Folket bestemmer, jeg bare dro igang initiativet. Men noe av morroa synes (i hodet mitt iallefall) jeg er at man kommer til å diskutere, synse og føle på den samme oppskriften, og at evt noen avvik da hadde blitt "ens egen greie". F.eks gjæringstemperaturer, mulig gjærvalg, meskeregime, prosess etc. Men at basen er lik, er det jeg tenkte meg.
 
Ser ut til at den er basert på det intervjuet/artikkelen noen over her postet? Selv synes jeg det virker voldsomt med 15% caramunich etter å ha lest deskriptoren for hvordan et slikt øl skal være. Uten å ha smakt et slik øl, men bare lest litt, så tenker jeg at jeg iallefall ville cappet caramunichen på 6-7%. Vanlig Munich gir noen fabelaktige kroppsbyggende melanoidiner i seg selv. Og hatt en balansert lav mineralprofil med litt overvekt på sulfater.
 
Ser ut til at den er basert på det intervjuet/artikkelen noen over her postet? Selv synes jeg det virker voldsomt med 15% caramunich etter å ha lest deskriptoren for hvordan et slikt øl skal være. Uten å ha smakt et slik øl, men bare lest litt, så tenker jeg at jeg iallefall ville cappet caramunichen på 6-7%. Vanlig Munich gir noen fabelaktige kroppsbyggende melanoidiner i seg selv. Og hatt en balansert lav mineralprofil med litt overvekt på sulfater.

Ja, jeg har tatt utgangspunkt i oppskriften fra bryggmesteren i intervjuet i denne artikkelen: https://vinepair.com/articles/czech-beer-dark-lager/

When I stop by U Supa to ask Chramosil for a basic tmavé pivo recipe, he spells out the answer like it should be obvious: about 50 percent Pilsner malt, between 30 and 40 percent Munich malt, up to 15 percent of a caramel malt like CaraMunich, and at most 5 percent of a very dark malt like Weyermann’s Carafa II Special. That last percentage of dark malt, he notes, can also include a small portion of something like Weyermann’s CaraAroma, though he warns about overdoing things.

Så en oppjustering av Munich malt til nærmere 40% (jeg har 30% i mitt forslag), og så ta ned i alle fall CaraMunich og kanskje litt av Carafa'en også er jo innafor anbefalingene fra bryggmesteren.
 
Googlet akkurat og fant M. Tonsmeire sin greie:

Drinkability & Notes – It’s a good beer, but a true Tmavé Pivo it is not. Richer, roastier, and fuller than classic examples of the style. Turns out my instincts were right on the recipe. To get closer to the real deal, I’d back down the CaraMunich to 7-8% and go all Carafa Special II at 5%. I need to buy a bottle of Black Bavarian to remind myself of how close I ended up!

Fra https://www.themadfermentationist.com/2015/12/tmave-pivo-czech-dark-lager.html og han brukte ikke munich, aner ikke hvordan den bohemian dark er ifht munich.
 
Det var bare et forslag egentlig med oppskrift. Hvis flere blir med på vognen med andre "regler" er jo det artigere. Folket bestemmer, jeg bare dro igang initiativet. Men noe av morroa synes (i hodet mitt iallefall) jeg er at man kommer til å diskutere, synse og føle på den samme oppskriften, og at evt noen avvik da hadde blitt "ens egen greie". F.eks gjæringstemperaturer, mulig gjærvalg, meskeregime, prosess etc. Men at basen er lik, er det jeg tenkte meg.
Jeg synes også, som Miguel, at det hadde vært kjekt med en lik oppskrift og så blir det prosess, utstyr, gjæring, osv som utgjør forskjellene.

Men, det å brygge Birger Eriksen landet rundt var veldig kjekt. Så dersom frihet rundt oppskriften får flere med, så er jeg helt klart med på det.

Måtte bare forsøke å trekke @loebrygg litt, siden han er så streng (var i alle fall i begynnelsen) i torsdagstråden :D
 
Så lenge det er litt likt, synes jeg virker artigst iallefall.

F.eks:

Noen poster en oppskrift med dekoksjon, de som ikke vil gjøre dekoksjon kanskje går veien om å adde melano-malt.
For de som gjør dekoksjonen så vil det være flere som gjør det, og noen gjør det sikkert for første gang, da er det kanskje litt lavere terskel for å gjøre noe nytt for første gang, iom at det er flere som gjør det "sammen". Det utvider horisonten litt hvis man gjør noe for første gang, og det er kanskje lettere å få nødvendig informasjon om hvordan utføre det, siden det er flere i akkurat samme båt.
 
Googlet akkurat og fant M. Tonsmeire sin greie:

Drinkability & Notes – It’s a good beer, but a true Tmavé Pivo it is not. Richer, roastier, and fuller than classic examples of the style. Turns out my instincts were right on the recipe. To get closer to the real deal, I’d back down the CaraMunich to 7-8% and go all Carafa Special II at 5%. I need to buy a bottle of Black Bavarian to remind myself of how close I ended up!

Fra https://www.themadfermentationist.com/2015/12/tmave-pivo-czech-dark-lager.html og han brukte ikke munich, aner ikke hvordan den bohemian dark er ifht munich.

Hvor lett er det å få tak i Bohemian Dark malt rundt om i landet sett i forhold til Munich?
Vestbrygg har så det er ikke noe problem for de som kan/vil bestille derifra, men Munich er vel hyllevare overalt?

Jeg justerer oppskriften i posten min over til 7% CaraMunich og 38% Munich, fra henholdsvis 15% og 30%.
 
For min del hadde jeg ikke orket å bestille malt i posten tror jeg, iallefall ikke base-kvanta. Munich er hyllevare ja og er vel helt greit til dette ølet såvidt jeg skjønte?
 
Så lenge det er litt likt, synes jeg virker artigst iallefall.

F.eks:

Noen poster en oppskrift med dekoksjon, de som ikke vil gjøre dekoksjon kanskje går veien om å adde melano-malt.
For de som gjør dekoksjonen så vil det være flere som gjør det, og noen gjør det sikkert for første gang, da er det kanskje litt lavere terskel for å gjøre noe nytt for første gang, iom at det er flere som gjør det "sammen". Det utvider horisonten litt hvis man gjør noe for første gang, og det er kanskje lettere å få nødvendig informasjon om hvordan utføre det, siden det er flere i akkurat samme båt.

For meg som bruker kjøleboks er dekoksjon er grei måte å øke temperaturene på.
 
Er det ikke bedre om vi blir enig om en ølstil istede for en bestemt oppskrift
merker jeg får mye mer lyst til å bli med om jeg ikke er låst til en oppskrift

Jeg er for øvrig med på å brygge en spesifikk oppskrift, men ikke alle øltyper er noe for meg. Hadde jo også vært mulig å beygge innenfor en stil eller noe sånt.
 
Tilbake
Topp