Koordinert landsdekkende brygging?

Skulle linken til dette dokumentet vært lagt inn i post #1 kanskje, så er det lettere å finne linken?
Skal vi lage en kolonne der et forslag til oppskrift kunne vært lagt inn som en kommentar?

Done. Fikser du oppskriftkolonne? Jeg må dra på jobb nu.

Forslag: Hva med å linke de aktuelle kildene/artiklene man baserer oppskriftene på i regnearket? Enklere for resten å finne og evaluere, eventuelt foreslå endringer og/eller velge egen sti. Kunnskap er makt eller noe ;)

Done. Fikser du oppskriftkolonne? Jeg må dra på jobb nu.
Jeg la inn oppskriften som en kommentar i kolonnen "Forslag til øl:"
Forslag: Hva med å linke de aktuelle kildene/artiklene man baserer oppskriftene på i regnearket? Enklere for resten å finne og evaluere, eventuelt foreslå endringer og/eller velge egen sti. Kunnskap er makt eller noe ;)
Funker det å legge inn linkene i kommentaren i kolonnen "Litt om ølet:" ?

Kan det lages en egen fane med oppskrift? Da blir oversiktsarket med de forskjellige rundene oversiktlig, mens de enkelte kan legge inn sine planlagte og oppnådde tall og kommentarer på den dedikerte fanen.

Jeg tror jeg selv er mer sugen på å bare laste opp en link til oppskrift egentlig, i steden for å fylle ut hele oppskriften igjen (har allerede gjort det da den ble laget)..

Nja, ikke bryggelogg, men mer en plass for oppsummering, smaksnotater der man kan sammenligne variasjoner i metode, resultater og erfaringer. Litt som det andre arket.

Jeg tenker at smaksnotater er mer å drøfte/diskutere? type i tåden eller i chatten. Ser for meg at arket er "cleant", oppskrift, stemmer, resten tas utenfor. Ellers vil vi også flytte noe av aktiviteten til et "lukket" sted, som ikke er til nytte for andre som er på forumet, og vi flytter en forum-aktivitet til et sted utenfor forumet. Arket er i mitt hode kun for å gjøre stemming og info om hva man stemmer på lettere, ikke for å dra med aktivitet ut herfra.

Jeg driver akkurat og mekker en Scwarzbier, og kommer ikke til å være med på denne runden - men kanskje seinere. Men til oppskriften, likevel. Jeg kom over noe som påstås å være oppskriften til ølet på U Fleku i Praha, og alle som har vært i Praha, har antakelig vært der, så det er kanskje en brukbar referanse:

50% Weyermann Floor-Malted Bohemian Pilsner Malt @ 1.8 °L
30% Weyermann Munich I @ 6 °L
15% Weyermann CaraMunich® II @ 45.5 °L
5% Weyermann Carafa® II @ 45.5 °L (at sparge)

3.9 oz (110 g) Saaz @ 4.5% AA (10 minutes into the boil)
3.9 oz (110 g) Saaz @ 4.5% AA (20 minutes into the boil)
4.3 oz (122 g) Saaz @ 4.5% AA (115 minutes into the boil)

O.G: 1.048+ //F.G: 1.012// 30 (?) SRM// 28 IBU

kilde: https://www.homebrewtalk.com/forum/threads/u-fleku-recipe-bohemian-dunkel.216341/ (Det linkes videre her til den opprinnelige kilden, men da fikk jeg "page not found".)

Jeg synes foreløpig det er vanskelig å være med. Jeg brygger sånn ca hver 3. helg i den delen av året som det er plussgrader, og har også en del brygg som skal brygges. Det er en vanskelig øvelse å få det til å klaffe med riktig helg og uten at jeg må skyve på viktige brygg.

Som jeg har sagt tidligere: Det høres moro ut, og jeg har lyst til å være med, men det er bare når det klaffer tidsmessig at jeg gjør det.

Var det nå med en gang vi skulle begynne? Min tsjekkiske mørke er programmert for sommeren, for å bli klar til Bjorleik-konkurransen, som @LarsUlv var inne på.

I tillegg lanserer jeg en idé om at alle leverer inn bidrag til NM 2019, på samme oppskrift på engelsk barleywine: 100% Maris Otter, EKG, WLP007, langt kok til OG 1100-1130. Den vil da bli ganske mørk.

Artig å se smaksnotatene, siden forskjellene vil være prosessrelaterte.

I tillegg lanserer jeg en idé om at alle leverer inn bidrag til NM 2019, på samme oppskrift på engelsk barleywine: 100% Maris Otter, EKG, WLP007, langt kok til OG 1100-1130. Den vil da bli ganske mørk.

Artig å se smaksnotatene, siden forskjellene vil være prosessrelaterte.
Det er faen ingen dum idé, byggvin har stått lenge på lista.

Sist redigert:
Tilbake
Topp