Dette er mitt første innlegg her på Forumet, men jeg har en 15-20 brygg bak meg med krabbekokeren. Jeg har gjort noen enkle modifisering for å forenkle prosessen, og for å kunne brygge opp mot 30 liter.
1. Ei rustfri stålplate 1 mm tykk fikk jeg levert fra en blikkenslager. Han valset den slik at den ble en sylinder som passer i innerbøtta. Lengden er litt lenger enn omkretsen slik at det blir godt omlegg, og høyden omtrent lik kokebøtta.
2. En rustfri nettingduk 1,5 mm er klippet til og legges løst i bunnen av innerbøtta. (meskekaret)
3. Ei pumpe (fra Biltema) festes på kanten av kokebøtta. Med den henter jeg vørter fra bunnen via et "sugerør" tredd ned i spalten mellom de to karene og overrisler mesken på toppen. (RIMS?) Denne prosessen styrer jeg manuelt, samtidig med at jeg overvåker mesketemperaturen.
4. Med et tau, et par trinser i taket og en skjøtelås på veggen ( slik man bruker på seilbåter- kjøpes også på Biltema) hever jeg meskekaret (innerbøtta) til ønsket nivå. På slutten plasserer jeg den på ei rist oppå kokekaret for utvasking og avrenning.
5. OBS: Da bøylen for å løfte ut innerbøtta var av aluminium og ikke beregnet på noe særlig vekt lagde jeg en ny i stål. Den går gjennom hullene i innerbøtta og nye hull i den rustfrie sylinderen. Bøylen er låst på utsiden med låsepinner.
Enkelt og greit!