Krabbekoker tilsalgs på netthandlen.no

Dette er mitt første innlegg her på Forumet, men jeg har en 15-20 brygg bak meg med krabbekokeren. Jeg har gjort noen enkle modifisering for å forenkle prosessen, og for å kunne brygge opp mot 30 liter.
1. Ei rustfri stålplate 1 mm tykk fikk jeg levert fra en blikkenslager. Han valset den slik at den ble en sylinder som passer i innerbøtta. Lengden er litt lenger enn omkretsen slik at det blir godt omlegg, og høyden  omtrent lik kokebøtta.
2. En rustfri nettingduk 1,5 mm er klippet til og legges løst i bunnen av innerbøtta. (meskekaret)
3. Ei pumpe (fra Biltema) festes på kanten av kokebøtta. Med den henter jeg vørter fra bunnen via et "sugerør" tredd ned i spalten mellom de to karene og overrisler mesken på toppen.  (RIMS?) Denne prosessen styrer jeg manuelt, samtidig med at jeg overvåker mesketemperaturen.
4. Med et tau, et par trinser i taket og en skjøtelås på veggen ( slik man bruker på seilbåter- kjøpes også på Biltema) hever jeg meskekaret (innerbøtta) til ønsket nivå. På slutten plasserer jeg den på ei rist oppå kokekaret for utvasking og avrenning.
5. OBS: Da bøylen for å løfte ut innerbøtta var av aluminium og ikke beregnet på noe særlig vekt lagde jeg en ny i stål. Den går gjennom hullene i innerbøtta og nye hull i den rustfrie sylinderen. Bøylen er låst på utsiden med låsepinner.
Enkelt og greit!
 

Vedlegg

  • krabbekoker 1.jpg
    1,8 MB · Sett: 1.231
  • krabbekoker 2.jpg
    1,7 MB · Sett: 1.217
Jeg har også kjøpt en sånn gryte da jeg må få unna noen brygg før BB30ene ankommer om en måneds tid.
Har planer om å få montert en kran i gryta. Noen som har forslag til en rimelig variant?

I tillegg lurer jeg på om det finnes en tråd som er dedikert BIAB brygging her på forumet.
 
Hei

Veldig bra oppsett, enkelt og greit.


jeg har også nettopp kjøpt med dette settet.
Bryggetiden ble vesentlig redusert pga effekten som brenneren gir, slik at jeg slipper å vente lenge på oppkok av vann/vørter.

Hadde planer om å montere kran på, men flammene slikker så kraftig opp på siden av kokekjelen at enhver plastpakning inne i en kulekran vil smelte.

Men dersom en har pumpe trenger en jo ikke kran lengre.
 
Stein skrev:
Dette er mitt første innlegg her på Forumet, men jeg har en 15-20 brygg bak meg med krabbekokeren. Jeg har gjort noen enkle modifisering for å forenkle prosessen, og for å kunne brygge opp mot 30 liter.
1. Ei rustfri stålplate 1 mm tykk fikk jeg levert fra en blikkenslager. Han valset den slik at den ble en sylinder som passer i innerbøtta. Lengden er litt lenger enn omkretsen slik at det blir godt omlegg, og høyden  omtrent lik kokebøtta.
2. En rustfri nettingduk 1,5 mm er klippet til og legges løst i bunnen av innerbøtta. (meskekaret)
3. Ei pumpe (fra Biltema) festes på kanten av kokebøtta. Med den henter jeg vørter fra bunnen via et "sugerør" tredd ned i spalten mellom de to karene og overrisler mesken på toppen.  (RIMS?) Denne prosessen styrer jeg manuelt, samtidig med at jeg overvåker mesketemperaturen.
4. Med et tau, et par trinser i taket og en skjøtelås på veggen ( slik man bruker på seilbåter- kjøpes også på Biltema) hever jeg meskekaret (innerbøtta) til ønsket nivå. På slutten plasserer jeg den på ei rist oppå kokekaret for utvasking og avrenning.
5. OBS: Da bøylen for å løfte ut innerbøtta var av aluminium og ikke beregnet på noe særlig vekt lagde jeg en ny i stål. Den går gjennom hullene i innerbøtta og nye hull i den rustfrie sylinderen. Bøylen er låst på utsiden med låsepinner.
Enkelt og greit!

Hvilken type pumpe bruker du?
 
Pumpa var egentlig ment å bruke i båten, men den passet litt dårlig der, så jeg fant ut at den kunne brukes sammen med krabbekokeren. Bestillingsnummeret er som TorIvar linker til: 25987.
Jeg ligger nok over på max.temp for pumpa ganske ofte, men her i forrige uke plukket jeg pumpa fra hverandre for å se om det var skjedd noen skade på grunn av varmen. Det klarte jeg ikke å registrere. Fordelen med den pumpa i forhold til enkelte andre er at den ikke bør stå dykket for å pumpe. Men den den har kanskje har litt stor kapasitet i forhold til det jeg kunne ønske meg, men i og med at jeg hadde den for hånden får den funke en stund til. 
 
Anders skrev:
Hadde planer om å montere kran på, men flammene slikker så kraftig opp på siden av kokekjelen at enhver plastpakning inne i en kulekran vil smelte.

Vil flammene slikke mer opp på siden av denne krabbegryten enn på en annen gassfyrt kjele med påmontert kran? Må vel være en måte å omdirigere flammen på?
 
hei
hvordan dette fungerer på andre oppsett er jeg ikke sikker på.

Men på full styrke er det blå gassflamme ca 10cm oppover utsiden på gryta.
nå er jo dette en skikkelig kraftig brenner på 14,5kW, det er nok grunnen.
 
Tilbake
Topp