Kraftig nok pumpe til HERMS

Ikke spesielt billig nei... 3500 inkl mva + frakt (!!!). Får nesten to marchpumper fra over dammen (230v even) for den prisen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei, med 20% blir det den "uten mva" prisen som står der. Men dyrere enn rustfrie alternativer fra Chugger likevel
 
Lurte på en Iwaki MD15 selv, men siden de ikke er godkjent for næringsmiddel så dropper jeg det. Kjekt å vite. Ingen Iwaki pumper er det.
 
Lurte på en Iwaki MD15 selv, men siden de ikke er godkjent for næringsmiddel så dropper jeg det. Kjekt å vite. Ingen Iwaki pumper er det.
Kjelleren min ville ganske sikkert ikke bli godkjent til næringsmiddelproduksjon, men jeg lager da øl der. :) Min IwakiMD30 har fungert veldig bra i motsetning til de små ebaypumpene som knapt tåler motstand. Jeg skyller gjennom med starsan etter hvert brygg og aldri noe problem. At den evt. ikke skulle være godkjent til næringsmiddelproduksjon betyr ikke at den er helsefarlig.
 
Neida, tipper de ikke er giftige nei ;) men migrering av tungmetaller og annet kjipt fra plasten er sikkert aktuelt. Tipper det ikke er det verste for helsa da (spise en villaks på 3kg så for man sikkert i seg mer) Dessuten brygger mange i Labb dunker og de er jo heller ikke næringsmiddelgodkjent.

Men når jeg har valget så velger jeg næringsmiddelgodkjent. Enkelt og greit ;)
 
Er det hastighetskontroll på disse? Eller bare strupe med ventiler?
Har ikke hastighetskontroll men siden bryggeriet mitt har maltrør så har jeg et T-ledd etter RIMS der jeg splitter i to. (1) går utenom maltrør og ventilen står til nå alltid åpen (2) oppi maltrør via en autosparge fra Blichman, denne struper jeg kraftig ned, spesielt ved mye malt da autosparge ikke fungerer når man har lite klaring til kant av karet. Ved å ikke strupe flow sikrer jeg at RIMS ikke blir overopphetet, vil ha mest mulig flow gjennom (selv om RIMS- løsningen fremdeles er under konstruksjon). Har klart å styre flow til maltrør manuelt nokså godt - halvtime uten tilsyn har bryggeriet klart seg (var uforutsett) uten at det rant over.
 
Neida, tipper de ikke er giftige nei ;) men migrering av tungmetaller og annet kjipt fra plasten er sikkert aktuelt. Tipper det ikke er det verste for helsa da (spise en villaks på 3kg så for man sikkert i seg mer) Dessuten brygger mange i Labb dunker og de er jo heller ikke næringsmiddelgodkjent.

Men når jeg har valget så velger jeg næringsmiddelgodkjent. Enkelt og greit ;)

Hvor tar du dette fra? Labb dunkene er laget nettopp for oppbevaring av næringsmiddel.

Polypropylen eller PP som Iwaki, March, Labb dunkene og de fleste kjølebokser er laget av. Er vel den sikreste plasttypen du finner.

Selv de mest hysteriske anti plastikk internet kildene jeg har funnet har ikke noe negativt å si om den.

Ett av de mer seriøse eksemplene: http://io9.com/how-to-recognize-the-plastics-that-are-hazardous-to-you-461587850
 
Dette tar jeg det i fra ;-)

Sjekket tidligere med leverandøren av LABB dunkene. De kunne informere om at disse IKKE har hverken plast eller masterbatch(farge) som er næringsmiddelgodkjent. Det er forskjell på folk og fe med andre ord. Om kua eller hesten får i seg litt tungmetaller gjør tydeligvis ikke så mye..

Angående PP så er jeg enig i at dette er en av de "snilleste" plastene sammen med PE. Polyolefiner har få og lite kompliserte ingredienser og kan derfor sikkert sees på med liten risiko for uheldige stoffer migrerende inn i varm vørter. Men muligheten er der. Og spesielt med lavpriset plast av dårlig kvalitet. Mer bekymret er jeg for masterbatchen de bruker. Og da spesielt de mørkere fargene (som i mine sorte LABB dunker). Mye tungmetaller blir brukt i innfarging og er ikke sluttproduktet tenkt brukt i næringsmiddelkontakt så er det ikke ulovlig.

Jeg jobber selv med utvikling av produkter hvor næringsmiddelkontakt er et viktig tema så sikkert litt ekstra opptatt av det.

Hver og en for selv vurdere hvor viktig det er for seg og sitt bryggeri. Men jeg mener det er viktig å begrense opptaket så mye som mulig. Kommer tungmetallene først inn i kroppen så er det ikke lett å kvitte seg med dem...
 
Dette tar jeg det i fra ;-)

Sjekket tidligere med leverandøren av LABB dunkene. De kunne informere om at disse IKKE har hverken plast eller masterbatch(farge) som er næringsmiddelgodkjent. Det er forskjell på folk og fe med andre ord. Om kua eller hesten får i seg litt tungmetaller gjør tydeligvis ikke så mye..

Angående PP så er jeg enig i at dette er en av de "snilleste" plastene sammen med PE. Polyolefiner har få og lite kompliserte ingredienser og kan derfor sikkert sees på med liten risiko for uheldige stoffer migrerende inn i varm vørter. Men muligheten er der. Og spesielt med lavpriset plast av dårlig kvalitet. Mer bekymret er jeg for masterbatchen de bruker. Og da spesielt de mørkere fargene (som i mine sorte LABB dunker). Mye tungmetaller blir brukt i innfarging og er ikke sluttproduktet tenkt brukt i næringsmiddelkontakt så er det ikke ulovlig.

Jeg jobber selv med utvikling av produkter hvor næringsmiddelkontakt er et viktig tema så sikkert litt ekstra opptatt av det.

Hver og en for selv vurdere hvor viktig det er for seg og sitt bryggeri. Men jeg mener det er viktig å begrense opptaket så mye som mulig. Kommer tungmetallene først inn i kroppen så er det ikke lett å kvitte seg med dem...

Se der ja. Da lærte vi alle noe.

Det er så mange som slenger ut ubegrunnede påstander at jeg syns det er på sin plass å stille noen kontrollspørsmål. Da skal jeg fremskynde planene mine om å erstatte Labb HLTen min med noe rustfritt.
 
Bra kontrollspørsmål det. Ingen problem å gi begrunnelse for mine meninger. Det er vel derfor man er på forum. Diskutere, dele og argumenter.
 
Hmm. Jeg snakket med min lokale FK for en stund siden, de kontaktet produsenten.
Spørsmålet var om det var forskjell på blå (Labb) og andre farger (Champion) ift bruk med næringsmiddel.
Her er svaret:

----------------------------------
Hei!

Da har jeg fått svar fra leverandøren vår:

Begge dunkene er godkjent til mat fra Mattilsynet
Øl og salting av fisk går helt fint.
Dunkene er på vei ut og kommer til å erstattes av andre dunker. Vi har ikke fått informasjon om disse enda, men det kommer, om du skulle ønske flere.

Fikk ikke svar på plasttypene spesielt, siden de var godkjente.

Håper dette ga svar på det du lurte på.

Vennlig hilsen
xx xx
Felleskjøpet Agri SA
Avd. Rygge

----------------------------------
 
De kan ha byttet leverandør siden jeg sjekket.

Mail fra 5. Nov 2012:

"Hei!
Jeg har fått sjekket dette med kontoret vårt, som har gjort en vurdering.
Tønnene er testet mtp kjemikalier i forhold til EN 10/2011 og består disse testene.
Fabrikken er imidlertid ikke godkjent for produksjon av emballasje/oppbevaringsprodukter for mat som benyttes til mennesker, så vi velger på bakgrunn av dette å fraråde ølbrygging i disse tønnene."
 
Plasttypen er på labb dunken er polypropylen. Det står på undersiden. Piler i en trekant med tallet 5 inni og bokstavene pp under.

Produksjonsmåned/år står også under dunken. Tallene 1-12 i en sirkel med en pil som angi måned. To siste siffer i årstallet står i senter av sirkelen.

Ser at min er fra desember 2010. Hvis de har byttet leverandør hadde det vært interessant å vite når.
 
Kjøpte denne fra Petit. Bare 18 mm slangestuss men 1/2" slange går rett på. Så godt som lydløs og bra kapasitet. Link
Kan tyde på en skamløs kinakopi av Iwaki , men jeg er storfornøyd. Grei pris også !
 
March og chugger er vel heller ikkje næringsmiddelgodkjente. Dei er laga av materialar som er trygt i kontakt med næringsmidlar, iallefall i produksjonslandet. Er det nokon som nokon gong har lest at dei er godkjente av mattilsynet? Er vel ikkje slik det fungerar.
Det gjelder Iwaki og. Temperaturbegrensingen på 80º er for at då toler ikkje lenger det oppgitte trykket den kan bli utsett for i eit lukka system.
 
March og chugger er vel heller ikkje næringsmiddelgodkjente. Dei er laga av materialar som er trygt i kontakt med næringsmidlar, iallefall i produksjonslandet. Er det nokon som nokon gong har lest at dei er godkjente av mattilsynet? Er vel ikkje slik det fungerar.
Det gjelder Iwaki og. Temperaturbegrensingen på 80º er for at då toler ikkje lenger det oppgitte trykket den kan bli utsett for i eit lukka system.

Fikk mail fra gutta i Marchfor en stund tilbake at de kun brukte materialer som er testet og godkjent av FDA. Altså er migrering av tungmetaller fra materialene i pumpa under maksgrensen for materialer i kontakt med næringsmiddler. For meg er det godt nok. Men skal hele pumpa være godkjent for næringsmiddler så tror jeg pumpa sammensatt og i bruk må testes.
 
Tilbake
Topp