Hei, nå ble det fart i diskusjonen. Flott! Har i mellomtiden kikket på hjemmesiden til Wyeast og lest deres beskrivelse av "Fruit lambic". Det er en interessant beskrivelse som antyder at dette kan gjøres på flere måter. Ett poeng som jeg la merke til, er: "As it (lambic, min kommentar) ages, the lambic taste will become dominant at the expence of the fruit character, thus fruit lambics are not intended for long aging". Hva som er lang lagring kan selvsagt diskuteres, men de varantene av Kriek som vi (kona og jeg) drakk i Belgia da vi var der i mai, virket ganske unge og friske. Som kjent kan skinnet bedra.
Men med 7 kg kirsebær fra i år og muligens noen kg nederst i fryseren fra i fjor, så er det muligheter for eksperimentering
Jeg tror jeg satser på to brygg: Ett á la Gahr (en person man bør lytte til) og en "ekspressvariant" som jeg kan satse på å servere neste sommer.
Lars: Vi har mye solbær i hagen som vi verken trenger eller har tid til å plukke etter at vi har tatt det vi trenger. Dersom du stikker innom Lillehammer med det første, er det bare å plukke. De holder seg nok et par uker til. Men gi evt. beskjed, det er flere som er interessert. Ditt formål er imidlertid det beste etter min mening. Det er helt gratis, og jeg tar gjerne i mot en eventuell smaksprøve. Hva er poenget med Johannesurt? Det er primært en urt (blomst) som setter farge på brennevin, rødere enn den du får av solbær. Smaken er også ganske mild slik at den sannsynligvis vil drukne i solbærene? Her fornemmer jeg noe jeg ikke vet... Johannesurt skal for øvrig virke mot depresjon. Vi som brygger, trenger vel ikke mer enn vårt eget øl for å bekjempe den slags?
For øvrig så er det med en viss tilfredsstillelse jeg kan registrere at min IPA med OG 1,082 er i full gjæring nå, 5 timer etter at gjæren ble tilsatt! 3 år siden siste IPA. Da var det mye plunder, men resultatet ble ikke så verst. Dette blir spennende. NM neste år eller i 2013???