Krise Bittert!!

Satte et ekstrakt brygg i går kveld, med 6kg lys ekstrakt til 24l. et ev ekstraktene var humlet uten spesifikasjoner. Jeg bittret også ølet litt i tillegg (20g 12%) og noe smak og aroma. Nå gjører det så kraftig det tyter skum ut av gjærlåsen, og når jeg smakte på skummet og ølet oppå karet smaker det så bittert og beskt som aldri før.

Så er utvannig eneste middel for meg nå? eller finnes det ballanserende tillsetninger av no slag? Kan uansett ikke fatte at det er blitt så bittert.  Mvh Thomas, Takk
 
Fersking her også, men min erfaring er at vørterskum er veldig bittert!

Mener også at en del bittehet vil forsvinne i løpet av gjæringa.

Utvanning er nok uansett ingen god løsning, da vil du få en altfor tynn vørter lenge før bitterheten avtar.

20 gram 12% ekstra humle på 20-25 liter bør ikke gjøre så mye at ølet blir udrikkelig.

Angående tyting av skum, så kan det anbefales å søke på blow off på forumet. Blow off tube er en slange eller et rør som du istedenfor vanlig gjærlås montererer i hullet i lokket. Andre enden kan settes i en beholder med vann, og gjerne litt desinfekjsonsmiddel mot bakterievekst.
 
Som mojo sier, er skummet langt bitrere enn det ferdige ølet vil bli. Det er mye gjær i det, som er bittert, og mye humlepartikler, som er bittert. Resten av ølet vil nok ikke være så ille. 20 gram humle på 12%AA vil gi rundt 20 IBU, og det er nesten ingenting for et såpass sterkt øl.
 
Nei jeg ser den, men den ene ektraktrak boksen er det ikke oppgitt IBU så jeg gambla bare på at den ikke var så høy, siden den er en billig pils. Men den ikke være bittrere enn 45, så da er vo maksimal IBU 70, og det er jo drikkelig:)
Takk for feedback:)
 
Kalkulerte meg frem til 40 IBU på beercalc.dk på mitt brygg og var litt bekymret for at mitt og blir bittert etter å ha smakt på litt av det etter en SG-måling for to dager siden. Det  var derimot sikkert mye skum i den lille slurken jeg prøvde, så dette var beroligende for min del og. Siktet meg i utgangspunktet inn på en bitter øl, men vanskelig å forholde seg til tallene uten noe særlig erfaring.
 
Men nå er det heldig vis ikke noe krise lenger, dere hadde alle rett. Gravity har nå sunket fra 1070 til 1025 på to dager, og det smaker som 30-40IBU. Det blir nok suksess:)
 
Tilbake
Topp