Krydder i juleøl

Skal brygge juleøl på søndag og har lyst på pepperkake feeling.

på 21 liter tenkr jeg 10 gram fersk ingefær, 1 TS malt kanel og 1 nellik-spiker som kokes i 5 min.

Er det for mye eller passelig?

Min huskeregel går noe a la dette:

1. Har du krydder i?
2. Hvis ja på spm 1, så er det for mye krydder i.

:D

Jeg brukte revet muskat i min juleøl ifjor. Det ble ganske så godt. En revet pr.20l.

Når det gjelder nellik er det vanskelig å vite. Jeg bruker mye mer på 20 liter, typ ti-tolv, det er jo helt individuelt.

Ikke hør på Robert, krydder er digg! :D

Skal brygge juleøl på søndag og har lyst på pepperkake feeling.

på 21 liter tenkr jeg 10 gram fersk ingefær, 1 TS malt kanel og 1 nellik-spiker som kokes i 5 min.

Er det for mye eller passelig?

Ihht til boken jeg nevnte:
For en 19l batch:
24g fersk ingefær tilsatt @50 min på en 60 min kok
2 kanelstenger. Tilsatt samme tid. (Vet ikke hva deg tilsv i teskjeer)
Han sier ingenting om nellikspiker, men de har en svært kraftig smak, så vær varsom.

Jeg liker den belgiske filosofien mtp krydder i øl, som kort oppsummert er noe sånt som: Kan du kjenne igjen krydderet i ølet, har du brukt for mye.

Vil du ha kryddersmak så kjør på med krydder i ølet. De fleste vil si at man skal være meget moderat med mengdene. Noen sa en gang at du skal ta antall gram krydder du hadde tenkt til å bruke og dele dette på 10, så tar du halvparten av det igjen oppi kjelen. Folk har alt mulig rart i øl som feks frukt og bær. Hvis et øl kan domineres av en smak som kommer utenfra renhetsloven, kan jo dette like gjerne være fra krydder. Nøgne Ø kjørte på med masse krydder i sin batch #1000 & #1001 med blandt annet safran og kjørte på med 1001natt som tema.

Hver gang jeg har brukt krydder har jeg laget en te først og så hatt denne oppi ølet. Det er vanskelig å si hvor mye dette vil prege ølet, men du kan åpne en pils og regne deg frem til mengdene og ha litt te oppi pilsen. Bedre enn ikke noe. Fordelen med en te er at du ihvertfall får et inntrykk av balansen mellom krydderne.

Tilsatte 1.3 milligram pr liter med nellik i en wit jul i fjor. Ble akkurat passe julepreg etter min smak. Vil ikke anbefale å bruke mindre. Tilsvarer én nellikspiker på 70 liter.

Tilsatte 1.3 milligram pr liter med nellik i en wit jul i fjor. Ble akkurat passe julepreg etter min smak. Vil ikke anbefale å bruke mindre. Tilsvarer én nellikspiker på 70 liter.
Hvorfor akkurat 1.3 milligram pr liter?
Hvordan kom du frem til det? Er det så enkelt at du hadde en batch på 70 liter og brukte 1 spiker?
Hel eller malt nellik?

Hvorfor akkurat 1.3 milligram pr liter?
Hvordan kom du frem til det? Er det så enkelt at du hadde en batch på 70 liter og brukte 1 spiker?
Hel eller malt nellik?
Akkurat så enkelt. Én hel nellikspiker i gryta. Det var vel aldri så lite inspirert av minst-mulig-anbefalingene fra Gahr. Har ellers smakt godt øl med vesentlig mer krydder, og juleøl ødelagt av littegrann stjerneanis.

Wit eller ikke, det eneste ølet jeg har brukt appelsinskall i smakte (grønn)såpe.
Så nå får det være hvor det hører hjemme.
I bioavfallet :)

Til trådstarter : jeg har brukt ferskt appelsinskall og kanelstang i mitt juleøl de siste 3 årene, med stort hell. Fikk 3. plass i fjor i klassen juleøl med tilsettninger.

Har også brygget juleøl ett år med (alt til 13 liter og kok 15 minutt)
75 gr blå einerbær
1/2 stjerneanis
10 gr lakrisrot
1 nellikspiker
1 cm kanelstang

Det funka også bra. Prøv deg fram, synes du det funker, så funker det for deg.

Tilbake
Topp