Kullsyre

Sliter litt med å få en pils til å "ta til seg" kullsyre, satt på fat i april og lagret i vanlig kjellertemp. etter det.
Har forsøkt å øke trykket til 1,6 bar , skummer når jeg tapper men det dovner med en gang, ølet smaker godt.
Noen som har vært borti problemet ? 
 
Visst det skummer mykje under tapping, så opplever eg at ølet er heilt dødt. Prøv å sleppe ut mesteparten av trykket på fatet, slik at det ikkje skummer.
 
Væske tar bedre til seg co2 når det er kaldt.
Sett fatet kaldt på 0,9 bar og om en uke skal det være bra med co2 i det.
Skummer det mye tyder det på at du har høyt trykk eller kort og for tjukk slange.

personlig er mitt oppsett slik:
0,9 bar trykk på 4 grader ca en uke ( av og til rister jeg lett på fatet for og få litt fortgang)
3m med 4mm slange til tapping rett fra kjøleskaps døra.
 
Ølet har stått med trykk i et par uker... først godt over ei uke med litt over 1 bar så litt gradvis økning uten hell.
Jeg får prøve å redusere ned til litt over 1 bar igjen og se hvordan det tar i vei...
 
HVis det skummer mye under tapping betyr det at der er kullsyre i ølet. Antakelig blir CO2-en slått ut under tapping slik at ølet er dødt når du drikker det fra glasset. Hvor lang tappeslange har du, og hvilken diameter har den? Hvis du har ølet stående på 1 bar på ca. 7 ˚C, vil du ha ca. 2,5 vol. CO2 i ølet. Dette er nok forde fleste øltyper. Det er unødvendig å stille ned trykket for tapping hvis du har rett dimensjon på slangen.
 
Tilbake
Topp