Kveik og gjærstarter?

Skal brygge med kveik for første gang, og har gått til innkjøp av en pakke med Sigmunds kveik. Jeg skal brygge 50 liter (OG ca. 1.060). Bør jeg beregne gjærstarter slik jeg normalt gjør med ferskgjær? Har dere tips til gjærmengde?
 
Jeg lurte på det samme da jeg brygget med kveik for første gang i romjula. Det var ikke mye svar å få, men i bloggen til Lars Marius Garshol er det mye informasjon å finne: How to use kveik
Jeg brukte Hornindal kveik fra Omega og brukte ca 2/3 av posen på 100 ml. Det anbefales å tilsette lite, i forhold til vanlig øl-gjær-to-tre ts gjærgrums, 2-3 gr tørket til25 l. Jeg brygget en blond basert vørter, forholdsvis nøytral malt base og lite humle, for å smake på kveikens bidrag til smaksprofilen. Det påpekes at kveik kan bumpe bitterhetseffekten til humle kraftig, så jeg var forsiktig med IBUen.
Resultatet ble gledelig godt, friskt, mye sitrus og passe fylde, selv om den gikk fra 1061-1007. Var litt redd for at resultatet skulle bli spinkelt, men det kunne minne om en belgisk blond med sitrus.
 
Tilbake
Topp