La gjærstarter snurre i lukket/lite rom

Har akkurat lagd min første gjærstarter, og det surrer og går på magnetrøreren. Siden det skrangler betraktelig mer enn forventet, satte jeg like gjerne hele greia i den ene kegeratoren min som er tom (og avslått) for å sikre nattesøvn og unngå å hisse opp kjerringa til Husverten i første etasje.

Er det noen ulempe med å la starteren snurre i et så lite rom? Tenker da på lufttilførsel. Temmelig tung luft i det kjøleskapet, -som i alle kjøleskap.
 
Kan jeg aldri tenke meg, det er flere kubikkmeter med luft i en kegerator.

Men, litt OT, men som kanskje kan hjelpe deg. Hva slags magnetpinne bruker du? Hvis du ikke bruker en som er oval, så skaff deg en som er oval. Og hvis du bruker en oval, eller annen for den saks skyld, så kan det innimellom hjelpe å flytte litt på kolben, en cm hit eller dit, og så dra opp eller ned hastigheten til du hører at rørepinnen har "satt seg". Plutselig blir det helt stille.
 
Takker for svar. Ja, det er vel en snau kubikk luft i det kjøleskapet. Men brygging gjør som kjent paranoid hehe.

Har bare en kort og rett magnetpinne, så jeg tar tipsene til oppfølging og ser meg om etter en oval en.
 
Jeg har en kraftig oval en, men den har en lei tendens til å spinne ut (eller hva det nå er den gjør) når jeg lager en stor starter - og det gjør jeg vel alltid. Den absolutt beste av dem jeg har til å dra en stor starter er en rett pinne som er kantete og har et magebelte. Bråker som pokker, men er best.
 
Jeg bruker tannhjulmagnet. Har prøvd rette magneter før, men sverger til tannhjulet. Whirlpooler som pokker, er stille, og holder seg på plass.
 
Skeptisk ref. info fra produsenten
Please note that the wheel shaped bar does not spin itself with most of the magnetic stirrers because the bar inside is very short. It normally moves around like an athlete round a playground.

Vet at det er flere her inne som har tannhjulmagnet kjøpt fra Bryggeland, finner den ikke lenger på nettsiden deres.

Har prøvd oval magnet selv, men den spant raskt ut når starteren ble over 2 Liter. Flerkantet rett magnet med "magebelte" kombinert med en hastighetskontroll fungerer best hos meg.
 
Bare pass på at katta ikke blir låst inn i kegeratoren så er du safe. :)

Olav ber meg hilse og si at det er bra det finnes bryggere med omtanke for katter. (Han setter lite pris på at jeg spinner i gang rører'n min like ved favorittsoveplassen hans.)

@Frode Larsen Samme erfaring som jeg har gjort. Den flerkantede er den eneste som har sjans på å dra en 3-liter. Så får heller katta leve med den.
 
Sist redigert av en moderator:
Jeg kan også anbefale tannhjulmagnet, jeg kjøpte mine hos Bryggeland og de fungerer meget godt sammen med mine hjemmesnekrede magnetrørere (PC-vifte med HDD-magnet gaffa-teipet fast)
 
Tilbake
Topp