Lite gjærbart sukker i DME?

har plutselig fått problemer med brygginga mi. Laget en doppelbock for en tid tilbake med 9.3kg malt. Denne gjæret fra 1.075 til 1.022.

Jeg syntes ikke noe om å ha så mye malt i BIAB posen så ønsket å bytte ut med litt DME. Dette ble 7.5kg malt og 1.5kg DME. OG ble da 1.080. Laget også en tostegs gjærstarter på hhv. to og tre liter hvor jeg aktiverte gjæra med 0.5liter vørter 4 timer før brygginga startet. Jeg mesket på 67 grader (72 før tilsetting av malt - faller til 67). Denne batchen endte på 1.040 og jeg tømte ut hele greia - etter å ha forsøkt oksigenering, champagnegjær og us-04.

For å eliminere meskinga forsøkte jeg en belgisk trippel på kun LME og DME. OG 1.080 og gjærstarter (ca 788 milliarder celler til 26 liter). Når jeg nå måler OG etter 14 dager ligger den på 1.035-1.040. Gjæra var hissig og jeg måtte bytte ut to gjærlåser og lage min egen med slange og kar.

Det plupper fremdeles (mer etter at jeg tok OG prøve og ristet karet litt. Mye skum på toppen som ble blandet inn). Ønsket FG er under 1.020.

Kan det være noe med at DME og LME ikke er så gjærbart man skulle tro?

Gjæra var temmelig hissig og vørteren skummet voldsomt. Innen 24 timer var lokket bulket og gjærlåsen tett.

Noen forslag til tiltak eller skal jeg avvente og ta ny prøve om noen dager.
 
Jeg tror jeg har dummet meg ut. Jeg investerte i et refraktometer.

Leser at man må korrigere når man leser av FG.

OG var 1.80 som visstnok er 19.3 Brix. SG på 1.04 er 10 brix.

Når jeg kjører dette inn i kalkulatoren på brewers friend viser den en justert FG på 1.017.

Kan noen bekrefte om jeg har tømt ut 25 liter med kurant øl?
 
Alt tyder vel dessverre på det, ja:(.

En kjip lærepenge - men moralen må bli at det aldri haster med å helle ut øl. Så lenge det er liv er det håp.
 
Tilbake
Topp