Lactobacillius - infeksjon?

Etter en bryggepause grunnet oppussing har jeg fått trøbbel med mitt kjære øl, og trenger litt råd.

Første var en pale ale som var/ble "off". Tenkte den var litt (rart) bitter, og at forklaringen var at jeg hadde bommet litt med småting under bryggeprosessen. Var fire måneder siden forrige brygg, og tenkte det var grunnen. Mistet litt rutine..

Så en lager som virket lovende ved karboneringssjekk. Litt værre ved neste sjekk, og tenkte at den kom seg ved lagring. Står enda til lagring, og ikke sjekket den igjen.

Sist en amber som var virkelig god etter 5 dager karbonering. Nydelig etter 7 dager og ferdig karbonert.
Nå 12 dager etter tapping er øllet helt forandret/ødelagt.
Det som var et uniformt øl (amber) med fin maltsødme (33 IBU-ish) er nå blitt surt. Ikke bittert. Med en "sting" i det sure. På siden av tungen. Virker også som øllet er "sprukket". Altså at det ikke henger sammen lenger. Skilt i lag. Nå skjønner jeg at det er akkurat det samme med pale ale, og tror det er det som har skjedd med lageren. Samme sure smak.
Sjekket i dag FG på amber alen, og den er nå sunket med 1 grad på Oechslevekten.

Kan dette være lactobacillius?

Ting tyder vel på at dette skjer ved omstikking, og tapping på flaske. Flaskene vet jeg er rene. Har nå en lager og rug saison som skal flaskes, og lurer på om en heftig runde med kaustisk soda på hevert og annet som er i kontakt med øllet vil være nok? Noen tanker rundt dette?
 
Ville tatt Palme sitt spørsmål og dratt det litt lenger og si at hvis du har brukt samme gjæringsbøtte en stund så kast de og kjøp ny. Ofte er det bøtta.
 
Ville tatt Palme sitt spørsmål og dratt det litt lenger og si at hvis du har brukt samme gjæringsbøtte en stund så kast de og kjøp ny. Ofte er det bøtta.
Jau. Blir nok å bytte ut alle bøtter og kar samt hevert. Nærmer seg to år gammelt, og ca 35 brygg.. Kjedelige greier om det er gjæringsbøttene. Da ryker det som står til gjæring nå også + amber, duppel og lager som er på flaske. Nedsig...!
Bare å krumme nakken, og brygge nytt :)
 
Tilbake
Topp