Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice.

Har nettopp presset 26 liter av høstens nedfallsfrukter, epler og pærer.

Og det jeg lurer på nå er, koker dere eple/pære mosten og kjøler den ned før dere tillsetter gjæren?

Halvparten av frukten er plukket fra bakken. Derfor jeg lurer på dette.
Har lest litt rundt, men det blir nesten ikke nevnt.

Har tenkt å bruke WLP004 Irish Ale til gjæring. Da jeg har slurry av denne.

Noen formeninger om koking eller ikke?
 
Tenkte å prøve meg på en batch med firstprice eplejuice. Har tenkt å pitche denne med WB06 tørrgjær for å få et litt søtere produkt. Lurer på hvor lenge denne da skal stå til gjæring og på hvilken temp som er best? Er det slik at jo lenger tid en får på gjæringsdunken, jo bedre? Eller er det å gjære som et hveteøl på ca 14 dager for så å krabonere på flaske å lagre til sommeren?

Noen som kan guide meg i riktig retning på dette?
 
Jeg fulgte oppskriften som Torvald la ut:
Den blei kjempe god, jeg tilsatte litt ekstra ugjærbart sukker slik at den ble en tanke søtere.
Gjæret den på 18grader.

Thorvald skrev:
Den er på eplejuice fra Rema.
Satt den først 6 uker på gjæringskar, stakk om og tilsatte 2l juice og lot den stå 2mnd før den ble tappet på Cornelius og tilsatt CO₂.

Hvis man mener at cider er slik som svenske kopparbergs så er dette noe helt annet. Den er knusktørr, litt syrlig og minner mer om en tørr musserende vin, men mindre smak. Veldig klar farge, leskende og frisk i sommervarmen.
Hvis man liker den litt søtere så er det mulig å tilsette ugjærbart sukker. Etter det jeg har lest så har den godt av å stå ganske lenge før den drikkes...

Kokt te på 4 poser Earl grey
Limejuice 3 limes
23L juice
2 pack s-04
En Ts gjærnæring
 
Roger_L skrev:
Jeg fulgte oppskriften som Torvald la ut:
Den blei kjempe god, jeg tilsatte litt ekstra ugjærbart sukker slik at den ble en tanke søtere.
Gjæret den på 18grader.

Gjøret du den like lenge? Og kan en bruke WB-06 gjær?
 
Ja, jeg gjorde akkurat som han. bortsett fra at jeg brukte litt ekstra sukker.
Jeg er ikke så dreven i "gamet" enda at jeg kan uttale meg så mye om forskjellig gjær og gjærtyper, så det må nok noen andre svare på.
 
Satte en dunk med råsaft av eple fra Ulvik Gård i oktober i boden og har bare latt den stå. Smakte på den nå og herrejemeni hvor positivt overasket jeg ble. Mulig noget sterk:)
En ting er sikkert er at den er 4 brødsmuler for bitter. Noe som er naturlig. Men er det nå for sent å kaste opp i litt sukkerlake for å øke sødmen? Eller burde dette da i såfall vært gjort for lenge siden?
 
Sukkerlake vil vel bare gjære ut og tilføre mer alkohol. Du bør finne et produkt som ikke er gjærbart. Er vel flere tips om dette i andre tråder, men husker ikke hva produktene heter.
 
reutzers skrev:
Satte en dunk med råsaft av eple fra Ulvik Gård i oktober i boden og har bare latt den stå. Smakte på den nå og herrejemeni hvor positivt overasket jeg ble. Mulig noget sterk:)
En ting er sikkert er at den er 4 brødsmuler for bitter. Noe som er naturlig. Men er det nå for sent å kaste opp i litt sukkerlake for å øke sødmen? Eller burde dette da i såfall vært gjort for lenge siden?
En gravity på ca 1020 synes jeg gir en passende sødme. Jeg pleier å stoppe cidergjæringen på 1020 med en pose gjærstopp (fra Europris). Deretter karbonerer jeg kunstig på fat.

Du kan såklart oppnå det samme ved å tilsette sukker etter at gjæringen er ferdig. Gjør du det må du tilsette gjærstopp, ellers blir bare alt sukkeret spist av gjæren, og du er like langt.
Brunsukker gir også en litt annerledes, men god sødme. Test på en liten mengde cider først før du velger sukkermengde/type.

Vil du ikke bruke sukker, kan du bruke suketter. Da trenger du ikke gjærstopp.

Du trenger ikke kullsyre?
 
Coldcrash er vel også et greit alternativ til å stoppe gjæringsprosessen (om jeg har skjønt rett) - da må man også gjøre kunstig karbonering om man ønsker kullsyre...
 
Du blir ikke kvitt all gjæren med coldcrash. Så det vil fortsette å gjære ned, bare tregere. Filtrering kan fungere, men å gjære helt ut og bruke kunstig søtning eller ikke gjærbare sukker som f.ex laktose er det tryggeste.
 
SindreW skrev:
Du blir ikke kvitt all gjæren med coldcrash. Så det vil fortsette å gjære ned, bare tregere. Filtrering kan fungere, men å gjære helt ut og bruke kunstig søtning eller ikke gjærbare sukker som f.ex laktose er det tryggeste.

Jeg har lest på ett eller annet amerikansk forum at du kan cold crashe, deretter 3-5 ganger med noen dagers mellomrom, og da bli kvitt så mye gjær at prosessen ikke starter opp igjen. Men dette er avhengig av å ha brukt en gjær som flokulerer veldig godt.
 
reutzers skrev:
Satte en dunk med råsaft av eple fra Ulvik Gård i oktober i boden og har bare latt den stå. Smakte på den nå og herrejemeni hvor positivt overasket jeg ble. Mulig noget sterk:)
En ting er sikkert er at den er 4 brødsmuler for bitter. Noe som er naturlig. Men er det nå for sent å kaste opp i litt sukkerlake for å øke sødmen? Eller burde dette da i såfall vært gjort for lenge siden?
Lerums eple- og pæresaft uten sukker gir en god sødme uten å tilføre mer gjærbart sukker.
 
Stenumgard skrev:
reutzers skrev:
Satte en dunk med råsaft av eple fra Ulvik Gård i oktober i boden og har bare latt den stå. Smakte på den nå og herrejemeni hvor positivt overasket jeg ble. Mulig noget sterk:)
En ting er sikkert er at den er 4 brødsmuler for bitter. Noe som er naturlig. Men er det nå for sent å kaste opp i litt sukkerlake for å øke sødmen? Eller burde dette da i såfall vært gjort for lenge siden?
Lerums eple- og pæresaft uten sukker gir en god sødme uten å tilføre mer gjærbart sukker.
Ser den er nevnt i mange tråder her, men får dere skikkelig karbonering med den? Mistenker det er noe stoffer i den som tok knekken på gjæren.
 
Sukkerlake vil bare gjære ut, du må bruke noe som ikke er gjærbart, mener duckfoot hadde brukt den sukkerfrie safta der med hell
 
Japp. Den sukkerfrie Lerumsafta funket glimrende. Ga god sødme.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp