Den inneheld E-202 og E-211. Førstnevnte blir brukt som gjærstopp, så i større mengder ligg gjæren tynt an.Duckboot skrev:Japp. Den sukkerfrie Lerumsafta funket glimrende. Ga god sødme.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Den inneheld E-202 og E-211. Førstnevnte blir brukt som gjærstopp, så i større mengder ligg gjæren tynt an.Duckboot skrev:Japp. Den sukkerfrie Lerumsafta funket glimrende. Ga god sødme.
protto skrev:Den inneheld E-202 og E-211. Førstnevnte blir brukt som gjærstopp, så i større mengder ligg gjæren tynt an.Duckboot skrev:Japp. Den sukkerfrie Lerumsafta funket glimrende. Ga god sødme.
Lerums eple og pæresaft inneholder eple og pærejuice (med tilhørende gjærbart sukker på ca 21 gram pr. liter). I tillegg konserveringsmiddel (bl.a natriumbenzoat) og kunstig søtning (sukralose).kortulf skrev:Ser den er nevnt i mange tråder her, men får dere skikkelig karbonering med den? Mistenker det er noe stoffer i den som tok knekken på gjæren.Stenumgard skrev:Lerums eple- og pæresaft uten sukker gir en god sødme uten å tilføre mer gjærbart sukker.reutzers skrev:Satte en dunk med råsaft av eple fra Ulvik Gård i oktober i boden og har bare latt den stå. Smakte på den nå og herrejemeni hvor positivt overasket jeg ble. Mulig noget sterk
En ting er sikkert er at den er 4 brødsmuler for bitter. Noe som er naturlig. Men er det nå for sent å kaste opp i litt sukkerlake for å øke sødmen? Eller burde dette da i såfall vært gjort for lenge siden?
Fungerte essensen bra mhp smak?skr1970 skrev:Har brukt lerum saften tilsatt etter gjæring. Har karbonert veldig bra. (for bra) i tillegg brukt elpleessens fra en bakebutukk.
Sent fra min C6903 via Tapatalk
Hei!
Har to batcher med cider, laget med billig rema 1000 eplejuice og Wyeast 4766 Cider. Den ene batchen uten sukker med OG på 1.04 og en med sukker med OG på 1.06. De er nå begge ferdig gjæret etter 3 uker på ca 18 grader, og klare for tapping. Problemet/spørsmålet mitt ligger i at det allerede er kullsyre i cideren som ligger i gjæringskaret. Hvordan løser jeg karbonering når jeg flasker? Trenger jeg å tilsette sukker, eller vil kullsyren som allerede ligger der holde seg når jeg flasker den?
Cideren smakte overraskende OK ut. God og tørr.
Hva ligger FG på ?
Litt rart vis det er kullsyre i cideren din nå, regner med du har brukt gjærlås ?
Jeg har endt opp med 7g sukker pr liter når jeg har flasket cider. da syntes jeg det blir bra.
FG er 1.000 om ikk til og med litt under (noe jeg aldri har opplevd). Har brukt gjærlås, så fant det litt rart at det var kullsyre i den. Men det er likevel ikke nok kullsyre, så må nok prøve å få litt sukker oppi ved flasking. 7g per liter høres bra ut. Takk!
Ja dette vil bedre seg, men spesifikt hvor lenge den må modne er vanskelig å si. 3 til 12mndHei, prøver å få liv i denne igjen med et spørsmål. Hvordan smakte den? Jeg har lagd en lik selv, med rema 1000 din eplejuice konsentrat. Etter 4 uker gjæring og 4 uker karbonering, smaker den utvannet og med et hint av gjær. Vil dette bedre seg med modning?
Den inneheld E-202 og E-211. Førstnevnte blir brukt som gjærstopp, så i større mengder ligg gjæren tynt an.