Lag rimelig Cider. Tilbud på eplejuice.

Vi prøvde Wyeast Irish Ale til cider på romtemperatur, men den ble altfor tørr og syrlig. Vet ikke om det var gjærens feil, dog. Det var ikke butikkjuice som ble brukt, men epler fra egen hage som ble presset på Ringi Gård i Bærum. Har ikke prøvd igjen siden...
 
Tenkte å sette en cider senere i kveld. Kjøpt inn 10 liter god (og rimlig) eplejuice på rema. Tanken er en knusk tørr og sprudlende sak. Bruker nottingham-alegjær.

Har det noen hensikt å tilsette pectolase i denne mon tro?

Evt andre tips?
 
Kanskje litt sent å svare, men jeg har laget en del "apfelwein" etter denne oppskriften:
http://www.homebrewtalk.com/f25/man-i-love-apfelwein-14860/
Jeg har brukt bl.a. Rema sin eplejus, samt ca 50 gram sukker per liter jus (for å pushe OG opp mot 1.065 og abv opp mot 8-9 %.
Har brukt vingjær til disse (både en "no-name" gjør og Montrachet) som har gjæret ut til ca 1.000 hver gang, så den blir temmelig tørr.
Hvis du vil ha sprudlende kan du (som du sikkert vet) tilsette sukker ved flasking eller tvangskarbonere hvis du skal tappe på fat.

Jeg har aldri tilsatt pectolase. Har latt de stå i gjæringsdunken 1-2 mnd, resultatet har blitt ganske krystallklar hvitvin-aktig drikk med
litt eplesmak. Ifølge folkene på HBT blir visst denne typen apfelwein vanvittig god etter 6-12 måneder på flaske, men foreløpig har jeg ikke
hatt tålmodighet til å teste ut dette ;) (begynte med det for ca 6 mnd siden, de første 5-liters batchene er desverre drukket opp allerede.)

Hvordan det blir med Nottingham vet jeg dog ikke... men ser at folk på HBT har brukt Nottingham til apfelwein, så det funker sikkert!
 
Hehe, litt sent med tanke på pectolase (brukte den ikke - enzymet bryter jo ned cellevegger som jeg antar det er lite av i juice). Men alle svar er gode!  :)

Jeg gjærer den ved ca 16-17 grader nå, og planen er å la den stå i 1 måned før den skal over i flaske og karboneres naturlig! Vurderer å karbonere med mer juice (for å muligens få mer eplesmak). Noen som tror dette kan funke?
 
RolfK skrev:
Kanskje litt sent å svare, men jeg har laget en del "apfelwein" etter denne oppskriften:
http://www.homebrewtalk.com/f25/man-i-love-apfelwein-14860/
Jeg har brukt bl.a. Rema sin eplejus, samt ca 50 gram sukker per liter jus (for å pushe OG opp mot 1.065 og abv opp mot 8-9 %.
Har brukt vingjær til disse (både en "no-name" gjør og Montrachet) som har gjæret ut til ca 1.000 hver gang, så den blir temmelig tørr.
Hvis du vil ha sprudlende kan du (som du sikkert vet) tilsette sukker ved flasking eller tvangskarbonere hvis du skal tappe på fat.

Jeg har aldri tilsatt pectolase. Har latt de stå i gjæringsdunken 1-2 mnd, resultatet har blitt ganske krystallklar hvitvin-aktig drikk med
litt eplesmak. Ifølge folkene på HBT blir visst denne typen apfelwein vanvittig god etter 6-12 måneder på flaske, men foreløpig har jeg ikke
hatt tålmodighet til å teste ut dette ;) (begynte med det for ca 6 mnd siden, de første 5-liters batchene er dessverre drukket opp allerede.)

Hvordan det blir med Nottingham vet jeg dog ikke... men ser at folk på HBT har brukt Nottingham til apfelwein, så det funker sikkert!

Med fare for å banne i kjerka som det heter; for oss som liker at cider'n har litt sødme, hvordan går jeg fram for å få dette til? Hvor mye sukker og når?

Planen min er å kjøpe 23 liter rimelig eplejus og vingjær på Europris. Løse opp hva-enn-mengde-sukker dere anbefaler i 2 liter vann, koke, nedkjøle, hive i gjæringskar, tilsette cider og gjær, riste som gal og sette vekk til gjæring ved ca 20 grader i to-tre uker. Deretter stikke om, tilsette sukker-lake ( hvor mye? som øl? ) for karbonering i omstikkingsfat, flaske og lagre i uviss tid før konsumering.

Vil det blir drekkans? Og er som sagt ute etter cider med sødme, ikke knusktørr. Sorry ;-)
 
Du kan f.eks. bruke en gjærtype som ikke gjærer langt ned. Har bl.a. brukt Safbrew WB-06 og denne ble relativt søt i forhold til annen gjær jeg har brukt til cider (White Labs English Cider, Sweet Mead, Safale Us-05, etc.). Ikke helt "Grevens" hvis det er noe sånt du vil ha - da må du nok ta i bruk et eller annet kunstig søtningsmiddel!
 
Kenneth N skrev:
Vurderer å karbonere med mer juice (for å muligens få mer eplesmak). Noen som tror dette kan funke?

Har sett folk gjøre det på homebrewtalk.com ja! Så det skal visst funke bra. Bare pass på at mengden er såpass liten at du ikke får flaskebomber! Det kan sikkert regnes ut utifra sukkermengden i jusen osv.
 
Weholt skrev:
Planen min er å kjøpe 23 liter rimelig eplejus og vingjær på Europris. Løse opp hva-enn-mengde-sukker dere anbefaler i 2 liter vann, koke, nedkjøle, hive i gjæringskar, tilsette cider og gjær, riste som gal og sette vekk til gjæring ved ca 20 grader i to-tre uker. Deretter stikke om, tilsette sukker-lake ( hvor mye? som øl? ) for karbonering i omstikkingsfat, flaske og lagre i uviss tid før konsumering.

Vil det blir drekkans? Og er som sagt ute etter cider med sødme, ikke knusktørr. Sorry ;-)

Tror det er bare å bruke ca samme mengde som i øl ja. Jeg laget en 5-liter som jeg karbonerte med ca 29 gram druesukker. Har blitt fin fres i den! Så for 23 liter blir det 105 gram (eller mer hvis du vil ha mer sprudling). Google carbonation calculator så finner du nok hjelpsomme verktøy.

Når det gjelder sødme så er en tredje måte for å få sødme å ganske enkelt blande cidern med eplejus, mozell eller lignende når du skal drikke den ;) Fordelen da er jo at den som skal drikke den kan justere mengden av sødme selv. (men alkoholprosenten blir bittelitt lavere.)
 
Jeg hadde også planer om å lage cider, men kom aldri så langt. På leting etter oppskrifter og fremgansmåter kom jeg over denne spennende drikken.

Altså en cider med litt malt og humle. Noen som har prøvd?
 
Jeg vurderte å brygge den der (Graff), siden jeg har noe humle og spraymalt liggende. Men siden det er første gang jeg lager cider så tenkte jeg å holde det enkelt. Har lest at Nottingham tørrgjær er noe av det beste for enkle tørre cidere (bevarer mye aroma).

For å få få søt cider kan man kjøpe gjærstopp, såkalt "cold crash" (litt usikker på fremgangsmåte her) eller tilsette søtningsmiddel som ikke er gjærbart.
 
Den gangen jeg laget sider gjæret den ferdig og ble knusktørr. Så pastauriserte jeg den, karbonerte kunstig og søtet den opp med en blanding av sukker og eplejuice etter smak. Den ble langt fra så søt som butikksider og egentlig ganske god.
 
Som gjær ville eg brukt WLP775 English Cider, som eg syns er det nest beste alternativet, etter naturleg gjæring av ferskpressa juice.
 
Hei.
Tenkte å gjøre et forsøk på en sånn eple cider, blir det jo drikkelig så er det jo en genial sommer drikk i varmen. Og lurte på om det er noen som har prøvd med  WLP715 - Champagne Yeast til dette formålet? og er det sannsynlig at den gjærer helt ned? Har jo egentlig lyst på en tørr cider. 
 
gjorde en cider i januar på billig eplejuice fra coop brukte wlp cidergjær fra wlp + 500g honning akkurat tappet den på fat for carbonering og lagring og måtte seff smake litt, helt utgjæret så tørr og god samt honningen ga en fornemelse av sødme, denne varianten blir gjordt snarlig igjen for og ha litt til sommer kos  :biersmile:
 
Jeg driver for tiden å gjærer en simcoe-humlet cider med dme og eplejuice fra Rema. Ved bruk av dme sikrer en at det blir igjen  en del sødme. Humlingen er ganske heftig, men alt ble tilsatt sent, så butterheten er overkommelig. Jeg laget 2x9 liter med denne - nøyaktig samme oppskrift, men med ulik gjær. En med wyeast sweat mead og en med wyeast wyeast london ESB ale. Planen er å tappe over i corneliusfat til helgen. Det er et spennende eksperiment - er spesielt spent på hva humlen vil gjøre med eplepreget.
 
hadde 16 liter eplejuice totalt, 1 liter til starter da gjæren var litt gammel trur ikke æ ville brukt mere honning, slik den kjentes ut før karbonering var det veldig fin harmoni av eple preg og honning, hadde regnet med litt alkoholpreg men finnes ikke !  gjæret den i 3 uker på ca 12-14 grader og ferdig utgjæret da ! stakk den om og glemte den av i en kjølig bod til nu, så gledes til denne skal nytes i påske solen  :yes:
 
Tilbake
Topp