Lage 25L øl med en 25L kjele?

Jeg har en kokekjele på 25L, og skal lage øl hvor jeg får 25L i gjæringsbøtta.
Kan jeg for eksempel meske og skylle slik at jeg ender opp med ca 30l vørter.
Deretter koke ca 25 l hvor jeg tar i humle og klarningsmiddel. Og de 5 andre litrene kokes kun opp i en mindre kasserolle bare for desinfisering..
Etter at storkjelen har koket ferdig har det koket bort ca 5l, og jeg tømmer de 20 literene som er igjen + de andre 5 litrene med vørter i gjæringsbøtta og har 25liter til gjæring..
blir dette bra, eller bør de 5 andre literene koke lenger enn bare ca 1min?
OG vil jo holde seg hvis jeg gjør det slik, i stedet for å tilsette vann for å få opp volumet.
 
Det sies at man bør koke 15 min for å være sikker på desinfiseringen. Så jeg ville kanskje kokt det i 15 min. Ellers har jeg lite peiling på resten. Kanskje du kan lese litt på Maxi-BIAB og få inspirasjon derfra? Der klarer de hvertfall å brygge seg relativt godt opp i volum i forhold til størrelse på gryta. :)
 
Jeg vile vel heller mesket med høyere OG enn planlagt (på ferdig vørter), og kokt den inn til 20 liter, så tilsatt 5 liter kokt vann før nedkjøling, og hey presto, du har 25 liter til gjæring.

Hvis du har en vørter på OG 1060 og 20 liter og tilsetter 5 liter vann, får du en OG på ca. 1048

Jeg mesker som regel 25 liter, som koker inn til ca. 20-21 liter, dog med ønsket OG på direkten. Men dette er vel en måte å øke mengden på vørter på :idea:
 
Du kan ikke koke 25 liter vørter i en 25 liters kjele. Vørteren ekspanderer 4% ved kok (dvs vørter ut over det hele).
 
Tilbake
Topp