Lage egen "Speidel"?

Utrolig mye kult som dukker opp her ja :)
Mulig jeg må grave frem elektrobøkene fra GK og lese litt  :attevar: (hvis de finnes enda da)
 
Ilatad skrev:
Utrolig mye kult som dukker opp her ja :)
Mulig jeg må grave frem elektrobøkene fra GK og lese litt  :attevar: (hvis de finnes enda da)

Ellers så er det jo folk her på forumet, inkludert meg selv, som kan stille med teknisk hjelp.
Automasjon og div. teknisk er områder jeg kan prøve å gjøre en innsats på!
 
Takk for det Regin :)
Har prøvd meg på ei tegning og håper dere kan rette meg ;)

Det er en yttertank, innertank med hull i bunnen for å ha mesken i (kan tas ut), ei pumpe som tar inn mesken i bunn og pumper den opp (denne bør kanskje stå slik at vørteren renner over mesken?, et varmeelement (ett stor eller flere små), en temp føler og en pid kontroller
 

Vedlegg

  • bryggeri.jpg
    bryggeri.jpg
    108,6 KB · Sett: 639
Noe av det geniale som er gjort i designet av Speidelen er at vørteren presses opp gjennom malten, i stedet for å synke gjennom ved bruk av tyngdekraft. Dersom mesken er litt tett, så vil det allikevel bli presset gjennom væske.

Designet ditt vil nok ikke fungere som du ønsker og kun pumpe vørter rundt på utsida av maltrøret.
 
Ilatad skrev:
Takk for det Regin :)
Har prøvd meg på ei tegning og håper dere kan rette meg ;)

Det er en yttertank, innertank med hull i bunnen for å ha mesken i (kan tas ut), ei pumpe som tar inn mesken i bunn og pumper den opp (denne bør kanskje stå slik at vørteren renner over mesken?, et varmeelement (ett stor eller flere små), en temp føler og en pid kontroller
Jeg bruker noe lignende. Brygger ca 50l i slengen men har plass til mere, kokekjelen er ca 100l Resirkulerer vørten over mesken med pumpe.
Se bilder her http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2090.0.html
 
Se der ja :D
Er ikke verre enn å endre tegninga slik at utløpet går over i meskerøret.. har tenkt å bruke kobberrør som jeg fester til tanken, da kan jeg bare fikse en hurtigkobling for å ta av og på den siste knekken over til røret (hvis dere skjønte det)

nå begynner jeg å få så mange ideer at jeg kanskje må gjennomføre dette prosjektet  :roedme:

Edit: La til nytt bilde
 

Vedlegg

  • bryggeriv2.jpg
    bryggeriv2.jpg
    115,9 KB · Sett: 598
Har lest noe om RIMS.. uten å ha helt klart for meg hva det er så prøver jeg meg..
Det er vel et rør med varmeelement og tempføler som vørteren pumpes gjennom? er det en bedre løsning for å slippe å ha element og føler i tanken?
hvordan blir det da for å koke vørteren? går det bra i et slikt system?
 
Oddvar Demmo skrev:
følere, Dallas 18s20 fra Ebay, bruker masse av dem nå
prosessor, sikkert nok med Atmel Atiny 2313, en til PID etterligning og en til komunikasjon mellom PC og bryggeri, men det må sikkert en max232 mellom dem.
Bruker idag bare Mega 16, men har da ikke noe PIDing
Litt stripboar+++++

Jeg må innrømme at jeg har forelsket meg i PicAxe prosessorene... http://www.rev-ed.co.uk/picaxe/ Enkle å programmere (kan kobles permanent til serieport uten max232, både for programmering og logging osv.), gratis software, meget fleksible, og de er rimelige... Og de har direkte støtte for 18s20 følerene; både 8 og 12bit oppløsning. :)

Edit:
Jeg bruker DS18b20, som har 12bits oppløsning, mot ds18s20 sin 9bit. :)
 
Cornelius skrev:
Oddvar Demmo skrev:
følere, Dallas 18s20 fra Ebay, bruker masse av dem nå
prosessor, sikkert nok med Atmel Atiny 2313, en til PID etterligning og en til komunikasjon mellom PC og bryggeri, men det må sikkert en max232 mellom dem.
Bruker idag bare Mega 16, men har da ikke noe PIDing
Litt stripboar+++++

Jeg må innrømme at jeg har forelsket meg i PicAxe prosessorene... http://www.rev-ed.co.uk/picaxe/ Enkle å programmere (kan kobles permanent til serieport uten max232, både for programmering og logging osv.), gratis software, meget fleksible, og de er rimelige... Og de har direkte støtte for 18s20 følerene; både 8 og 12bit oppløsning. :)

Edit:
Jeg bruker DS18b20, som har 12bits oppløsning, mot ds18s20 sin 9bit. :)

ala Basic Stamp som er svine dyre i forhold, dette kunne du sagt for lenge siden 10-12 år siden, da hadde jeg spart masse penger :))  jeg bytter neppe nå, men for andre som skulle finne på dette så synes jeg det ser ut som et bra alternativ.
 
;D
Ja, Picaxe'n er enkel å komme igang med for de uten pic-programmeringserfaringer, og koster fra ca. 15,- for den lille 8pin saken (5 porter, hvorav 4valgfrie inn/ut; 3 av de 12bit ADC), til ca. 50,- for den største 40pins'en med nok inn/ut, hastighet og minne for det meste. ;)

Tar meg selv i å fundere på hvor det kunne være greit med en picaxe, fordi de er så enkle... ;)
 
Siste nummer av BYO (Januar-februar utgaven). Side 10 har en artikkel om en som har utviklet en hjemmebryggeri som ser veldig Speidellignende.

Kanskje dere kan få noen innspill der.
 
Roger skrev:
Siste nummer av BYO (Januar-februar utgaven). Side 10 har en artikkel om en som har utviklet en hjemmebryggeri som ser veldig Speidellignende.

Kanskje dere kan få noen innspill der.

Mulig det går tredt her i kvellinga, men er det jan/feb 2010 ?
Har du bladet ?
Kan jeg være så frekk å spørre om du kan scanne denne artikkelen od sende den ?
 
Om ikke Roger kan scanne/sende kan jeg godt gjøre det, fikk bladet i posten i forgårs.

Forresten, hva om hele bladet ble skannet og lagt inn på medlemssidene. Ikke helt stuereint kanskje, men det er jo bare til en begrenset krets, og ingen kan nekte oss å sende bladet fysisk rundt på sirk... Prinsipielt er dette neppe annerledes.
 
Oddvar Demmo skrev:
Cornelius skrev:
Oddvar Demmo skrev:
følere, Dallas 18s20 fra Ebay, bruker masse av dem nå
prosessor, sikkert nok med Atmel Atiny 2313, en til PID etterligning og en til komunikasjon mellom PC og bryggeri, men det må sikkert en max232 mellom dem.
Bruker idag bare Mega 16, men har da ikke noe PIDing
Litt stripboar+++++

Jeg må innrømme at jeg har forelsket meg i PicAxe prosessorene... http://www.rev-ed.co.uk/picaxe/ Enkle å programmere (kan kobles permanent til serieport uten max232, både for programmering og logging osv.), gratis software, meget fleksible, og de er rimelige... Og de har direkte støtte for 18s20 følerene; både 8 og 12bit oppløsning. :)

Edit:
Jeg bruker DS18b20, som har 12bits oppløsning, mot ds18s20 sin 9bit. :)

ala Basic Stamp som er svine dyre i forhold, dette kunne du sagt for lenge siden 10-12 år siden, da hadde jeg spart masse penger :))  jeg bytter neppe nå, men for andre som skulle finne på dette så synes jeg det ser ut som et bra alternativ.

Noen som har erfaring nok med denne til å si om den kan benyttes til å lage et betjeningspanel for stegmesking? Alternativt litt forklaring rundt dette...  :idea:
Kunne tenke meg å bruke to PT-100 følere, alternativt kan jeg omforme til et analogt signal.
Videre er det ønskelig med et varierende antall steg og én utgang vil jeg tro...

Edit: Det må også kunne programmeres tider for de forskjellige stegene gjennom systemet.

Robin
 
Henning1 skrev:
Forresten, hva om hele bladet ble skannet og lagt inn på medlemssidene. Ikke helt stuereint kanskje, men det er jo bare til en begrenset krets, og ingen kan nekte oss å sende bladet fysisk rundt på sirk... Prinsipielt er dette neppe annerledes.

Prinsipielt er det ene ulovlig eksemplarframstilling, det andre lovlig utlån.
 
Henning1 skrev:
Om ikke Roger kan scanne/sende kan jeg godt gjøre det, fikk bladet i posten i forgårs.

Tar gladelig imot det, det andre, ikke meg imot men er redd vi terger på oss amerikanerne, de bestemmer jo både i US og Norge så det kan bli ille. :)
 
Tilbake
Topp