Lage egen "Speidel"?

Regin Smiður skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Cornelius skrev:
Oddvar Demmo skrev:
følere, Dallas 18s20 fra Ebay, bruker masse av dem nå
prosessor, sikkert nok med Atmel Atiny 2313, en til PID etterligning og en til komunikasjon mellom PC og bryggeri, men det må sikkert en max232 mellom dem.
Bruker idag bare Mega 16, men har da ikke noe PIDing
Litt stripboar+++++

Jeg må innrømme at jeg har forelsket meg i PicAxe prosessorene... http://www.rev-ed.co.uk/picaxe/ Enkle å programmere (kan kobles permanent til serieport uten max232, både for programmering og logging osv.), gratis software, meget fleksible, og de er rimelige... Og de har direkte støtte for 18s20 følerene; både 8 og 12bit oppløsning. :)

Edit:
Jeg bruker DS18b20, som har 12bits oppløsning, mot ds18s20 sin 9bit. :)

ala Basic Stamp som er svine dyre i forhold, dette kunne du sagt for lenge siden 10-12 år siden, da hadde jeg spart masse penger :))  jeg bytter neppe nå, men for andre som skulle finne på dette så synes jeg det ser ut som et bra alternativ.

Noen som har erfaring nok med denne til å si om den kan benyttes til å lage et betjeningspanel for stegmesking? Alternativt litt forklaring rundt dette...  :idea:
Kunne tenke meg å bruke to PT-100 følere, alternativt kan jeg omforme til et analogt signal.
Videre er det ønskelig med et varierende antall steg og én utgang vil jeg tro...

Edit: Det må også kunne programmeres tider for de forskjellige stegene gjennom systemet.

Robin

Det er noe slikt jeg holder på med men det tar tid (år)

Ellers, er det noe på denne siden, her brukes NTC elementer
http://home.highertech.net/~cdp/rims/rims_inf.htm
 
Regin Smiður skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Cornelius skrev:
Oddvar Demmo skrev:
følere, Dallas 18s20 fra Ebay, bruker masse av dem nå
prosessor, sikkert nok med Atmel Atiny 2313, en til PID etterligning og en til komunikasjon mellom PC og bryggeri, men det må sikkert en max232 mellom dem.
Bruker idag bare Mega 16, men har da ikke noe PIDing
Litt stripboar+++++

Jeg må innrømme at jeg har forelsket meg i PicAxe prosessorene... http://www.rev-ed.co.uk/picaxe/ Enkle å programmere (kan kobles permanent til serieport uten max232, både for programmering og logging osv.), gratis software, meget fleksible, og de er rimelige... Og de har direkte støtte for 18s20 følerene; både 8 og 12bit oppløsning. :)

Edit:
Jeg bruker DS18b20, som har 12bits oppløsning, mot ds18s20 sin 9bit. :)

ala Basic Stamp som er svine dyre i forhold, dette kunne du sagt for lenge siden 10-12 år siden, da hadde jeg spart masse penger :))  jeg bytter neppe nå, men for andre som skulle finne på dette så synes jeg det ser ut som et bra alternativ.

Noen som har erfaring nok med denne til å si om den kan benyttes til å lage et betjeningspanel for stegmesking? Alternativt litt forklaring rundt dette...  :idea:
Kunne tenke meg å bruke to PT-100 følere, alternativt kan jeg omforme til et analogt signal.
Videre er det ønskelig med et varierende antall steg og én utgang vil jeg tro...

Edit: Det må også kunne programmeres tider for de forskjellige stegene gjennom systemet.

Robin

PicAxe'ne (og lignende) er absolutt opp til den oppgaven. Nå har ikke jeg prøvd meg på noe sånt, men ta en kikk på denne:
http://www.thebackshed.com/Windmill/articles/GizmoPicAxeCharger.asp
Det er en lader/dumpload for vindgenerator, hvor det brukes en PicAxe 28X med et 2x16 tegns dot matrix lcd panel. Det ville være enkelt å bytte ut et par av de følerene med temp følere, og de lcd panelene får man og med i2c bus og rtc. (Har ikke noe erfaring med de PT-100 følerene, men så de var dyre? DS18B20 koster kr. 20,-/stk, og måler fra -55°C til +125°C med en oppløsning på 0,0625°C, og støttes direkte av PicAxe'ne. :) )
 
Noen som har erfaring nok med denne til å si om den kan benyttes til å lage et betjeningspanel for stegmesking? Alternativt litt forklaring rundt dette...  :idea:
Kunne tenke meg å bruke to PT-100 følere, alternativt kan jeg omforme til et analogt signal.
Videre er det ønskelig med et varierende antall steg og én utgang vil jeg tro...

Edit: Det må også kunne programmeres tider for de forskjellige stegene gjennom systemet.

Robin
Ja, det er en microcontroller som er brukt i Speidel. Stamp eller PicAxe spiller mindre rolle, de burde begge være egnet.
Btw, PT100-følerne gir et analogt signal, det konverteres til digitalt i en ADC på inngangen eller like før på microcontrollerne.

Når det er sagt, er man villig til en slik innsats for å få stegmesking? Det er vel en jevnt akseptert holdning blant bryggere verden over at stegmesking er nokså unødvendig i våre dager. Hva kan det ellers være godt for? Det er ikke like elegant å ta tida på meskingen med armbåndsuret, men det er enklere og billigere. Når det gjelder temperaturkontroll er det muligens verdt det. God temperaturkontroll kan vel knapt overvurderes. Men tenk også på at en alminnelig PID-controller har et mer avansert program for temperaturstyring enn noen som helst nybegynner kan drømme om å lage på en PicAxe.
Men moro å bygge og fikle? JAAAH! ;D
 
Dag skrev:
Noen som har erfaring nok med denne til å si om den kan benyttes til å lage et betjeningspanel for stegmesking? Alternativt litt forklaring rundt dette...  :idea:
Kunne tenke meg å bruke to PT-100 følere, alternativt kan jeg omforme til et analogt signal.
Videre er det ønskelig med et varierende antall steg og én utgang vil jeg tro...

Edit: Det må også kunne programmeres tider for de forskjellige stegene gjennom systemet.

Robin
Ja, det er en microcontroller som er brukt i Speidel. Stamp eller PicAxe spiller mindre rolle, de burde begge være egnet.
Btw, PT100-følerne gir et analogt signal, det konverteres til digitalt i en ADC på inngangen eller like før på microcontrollerne.

Når det er sagt, er man villig til en slik innsats for å få stegmesking? Det er vel en jevnt akseptert holdning blant bryggere verden over at stegmesking er nokså unødvendig i våre dager. Hva kan det ellers være godt for? Det er ikke like elegant å ta tida på meskingen med armbåndsuret, men det er enklere og billigere. Når det gjelder temperaturkontroll er det muligens verdt det. God temperaturkontroll kan vel knapt overvurderes. Men tenk også på at en alminnelig PID-controller har et mer avansert program for temperaturstyring enn noen som helst nybegynner kan drømme om å lage på en PicAxe.
Men moro å bygge og fikle? JAAAH! ;D

Du har et godt poeng.. Vet ikke om dette blir noe av, men det er utrolig gøy å leke litt :brygging:

Robin
 
Fyren som hadde laget det heter Jay Davis og kommer fra Gray, Tennessee.

Selve artiklen er ikke veldig detaljert, så eventuelt når bladet er for kommersielt salg går det an å spørre om kontaktinfo på byo.com. Søkte nå men artiklen er ikke tilgjengelig på nettet ennå.

det var 2011 og ikke 2010 Oddvar.
 
Ilatad skrev:
...
nå begynner jeg å få så mange ideer at jeg kanskje må gjennomføre dette prosjektet  :roedme:
...

Heisann.
Tenker på et lignende oppsett som du skisserer i nest siste post. Har du nærmet deg gjennomføring av dette?

Jeg fikk ideen fra Lund Teknik sin Nimbus http://lundteknik.dk/infopdf/BrygeksemperMedNimbus.pdf
Jeg tenker da: kjele med bøtte i(med silbunn), som maltrør + pumpe med overrisling (slange fra kran på kjelen) + PID temperaturkontroller tilkoblet en enkel induksjonsplate.

espen
 
ketilfroyn skrev:
Jeg har også tenkt litt på dette, og har gjort litt research (og snakket litt med Eduard :)). Har ikke sett BCS og BrewTroller før, men de ser kule ut. Selv tenkte jeg å kombinere det med et lite hobbyprosjekt innenfor elektronikk også, og har kjøpt meg en arduino til 120 spenn. Den har et ferdig PID-bibliotek så man kan bruke den som en PID-kontroller, og den bør ha mange nok inn- og utganger til å lese temperatur og styre temperatur/varmeelement og en pumpe. I stedet for å lage en sånn enhet med skjerm og knapper som det er på en Speidel, så jeg litt for meg å enten styre hele prosessen fra en PC med USB, eller ihvertfall legge inn bryggeskjema fra en PC, så kan man vurdere om PC-en trenger å være koblet til hele bryggeprosessen for å se status, eller om man skal lage en form for skjerm/tilbakemelding med LED-lamper/pipelyder/whatever. :) Men om man designer og bygger hele apparatet, så er det vel stort sett det samme hvilken av disse man bruker, felles er vel temperaturavlesning og styring med halvlederrelé (solid state relay).

Så tanken videre var å lage en prototype av plast (flere her, inkl Eduard, har erfaring med bryggeutstyr i plast), så kan man mekke til man er fornøyd uten at en feil er like kostbar, og gå over til metall når man har funnet ut av alt (om man ikke er like glad med plast). Jeg ser for meg noe slikt som en røff slagplan videre:

  • Planlegge hvordan den skal funke (helt likt som en Speidel, eller noe modifisert), og skaffe hoveddelene
  • Finne en egnet pumpe
  • Finne egnet varmeelement
  • Finne passende termometer og rele
  • Bygge/programmere elektronikken (enten BCS/BrewTroller/arduino/etc...)
  • Skru det sammen

...og teste, selvsagt :)

Hva tenker andre om å lage en prototype i plast?

Hvor fikk du tak i en Arduino til 120 spenn? Link?
 
Tilbake
Topp