Lage "ginger joe"

Ønsker å lage mer enn 1,5 liter. Lurer på om hvis jeg skalerer dette opp i gjæringskaret, lar gjæren stå lenger for å skape en høyere alkoholprosenten. Deretter tapper det i flasker med sukker for karbonisering [emoji848][emoji848][emoji848] kaaanskje d vil funke
 
Jeg satte dette på onsdag, men tok oppi litt ekstra gjær i dag da det foreløpig var bortimot null futt. Det smaker allerede veldig lovende!
 
Et bryggeprogram vil fortelle deg hvor mye sukker du trenger for en viss mengde alkohol. F.eks beercalc.org

Lykke til og gi oss tilbakemelding om hvordan det går, har aldri prøvd med mer enn 1,5 dl sukker. :)
 
Et bryggeprogram vil fortelle deg hvor mye sukker du trenger for en viss mengde alkohol. F.eks beercalc.org

Lykke til og gi oss tilbakemelding om hvordan det går, har aldri prøvd med mer enn 1,5 dl sukker. :)
Supert takk [emoji106][emoji111]️ skal oppdatere på denne tråden når det er ferdig [emoji6]
 
Det meldes varmt igjen neste uke, så da må det 'brygges'. Prøver med Lalvin 71B denne gangen, en hvitvinsgjær jeg skal bruke til mjød. Ikke at jeg tror det gjør noen forskjell, men artig å prøve.

20180721_094157.jpg
 
Det som er viktig med mjød er optimale forhold under gjæringa. Mye gjær og gjærnæring ettersom honning inneholder svært lite næring for gjæren. Laget en med sitron og ingefær (igjen :D) som ble ok, jeg drakk ikke så mye av den, men svigermor likte den godt.

https://beerandbrewing.com/lemon-ginger-mead-sparkler-recipe/

Tenkte å lage en basemjød nå først og så splitte opp i mindte batcher og tilsette diverse frukt (lage det som heter melomel) etter at gjæringa er ferdig.
 
Sist redigert:
Har google litt å kommet frem til en litt ingredienser for å lage en 23 liter batsh med ingefær øl

6 sitroner, med rever skrall
4 apelsiner, med rever skall
2kg sukker
Champanje gjær eller lignende
400g revet ingefær
2ts sukkelukør (for fargens skyld)

Tenkte egentlig å hive alt i gjæringskaret og vente til jeg får en 4-5 prosent.

Noen som mener jeg må koke noe? [emoji16]
Tenker også kankje at gjæren vil spise opp alt sukkeret når det står på flaske. Så er litt redd dette ikke blir like søtt som ginger joe. Noen tips her?
 
Har google litt å kommet frem til en litt ingredienser for å lage en 23 liter batsh med ingefær øl

6 sitroner, med rever skrall
4 apelsiner, med rever skall
2kg sukker
Champanje gjær eller lignende
400g revet ingefær
2ts sukkelukør (for fargens skyld)

Tenkte egentlig å hive alt i gjæringskaret og vente til jeg får en 4-5 prosent.

Noen som mener jeg må koke noe? [emoji16]
Tenker også kankje at gjæren vil spise opp alt sukkeret når det står på flaske. Så er litt redd dette ikke blir like søtt som ginger joe. Noen tips her?
Ingefæret endret karakter med koking .blir rundere og mer mild. Kortere kok/ingen kok vil gi en råere og skarpere smak. Jeg ville kokt det i hvertfall 15 min. Kan tilsette i flere omganger for å få en mer sammensatt smak.

Når du skal flaske er det vanskelig å få til et søtt ingefærøl. Som du skriver, gjæra bil ete opp alt sukkeret. En eller annen kunstig søtning må da brukes.
 
Ingefæret endret karakter med koking .blir rundere og mer mild. Kortere kok/ingen kok vil gi en råere og skarpere smak. Jeg ville kokt det i hvertfall 15 min. Kan tilsette i flere omganger for å få en mer sammensatt smak.

Når du skal flaske er det vanskelig å få til et søtt ingefærøl. Som du skriver, gjæra bil ete opp alt sukkeret. En eller annen kunstig søtning må da brukes.
Ok, tusen takk for informasjonen :) da koker jeg ingefæren, for jeg vil ikke ha den råe skarpe smaken. Er det noen kunstig søtning du anbefaler? [emoji16]
 
Sukker og sukrin. Noen søtningsmidler smaker langt søtere enn sukker, og må brukes mindre av. Men sukrin erstatter sukker med forholdet 1:1.
 
Tilbake
Topp