Lager Braumeister dårlig vørter?

jab

 
Jeg gikk over til Braumeister i mai i år. Etter at jeg har begynt å brygge på Braumeister har ølet jeg lager gått ned i kvalitet, spesielt de maltdrevne ølene holder lavere kvalitet. Det jeg syntes mangler er kraftig og rene smaker av diverse malttyper som tidligere har hatt sine særpreg. Alt virker litt "muddled" på Braumeister ølene... Prosessen på kald siden er ellers helt lik med lukket gjæring og lukket overføring fra Speidel kar og til fat.

Laget en Wee Heavy med BIAB i en SS brewtech kjele for en måned siden som igjen var på forventet nivå...

Det er mulig det er helt tilfeldig, men nå har jeg sikkert en 10 batcher på Braumeister 50en og ingen har vært spesielt lovende, da også på oppskrifter som er tried and tested på gammelt oppsett.

Jeg mistenker at Speidel fontenen som renner nedover sidene av maltrøret eksponerer vørteren for en relativt stor mengde oksygen under mesking. En doppelbock som nylig er brygget syntes jeg har en minimal smak av papp noen uker etter brygging... Veldig rart. Aldri opplevd maltdrevne øl som er oksidert i eget bryggeri.

Vurderer å kvitte meg med hele røkla og bytte ut med 3 kjelers da jeg tydeligvis ikke klarer å lage høy kvalitets øl på Speidelen og begynner å bli lei av å kaste bort tid på maskinen. Er det noen som har vunnet priser med øl laget på Braumeister?
 
Sist redigert:
Jeg byttet ut Speidelen selv, men det var ikke på grunn av kvaliteten på ølet jeg laget. Det er jo fryktelig mange rundt om som bruker Speidel og slik jeg har forstått det får de til flott øl. Sier som @Yerko, synd du opplever problemer.
 
Jeg har fundert litt på funksjonaliteten på den der Speidelen jeg også.
Jeg har ikke Speidel selv.

Det ene er denne fontenen som @jab nevner der vørteren renner ned over kanten på silkaret og ned til "vannspeilet" på utsiden. Dette gi jo HSA (Hot Side Aeration) som @Miguel nevner. HSA skal jo ikke være et stort problem, men på Speidelen har jo mye av dette. Løses forsåvidt med å meske med så mye vann at vannspeilet står like høyt som maltrøret, men det kan bli en veldig tynn mesk.

Det andre er at vørteren sirkuleres oppover i maltrøret. Dette fører jo til at maltsengen komprimeres opp mot toppristen og filterlaget i mesken ligger opp mot toppristen. Når man så hever maltrøret vil maltsengen "falle" litt ned, om enn bare pittelittegrann, den er jo presset opp mot toppristen.
Når man så skyller vil jo skyllevannet først renne gjennom den delen der de minste fragmentene i maltsengen har samlet seg, "filteret". Så renner det videre nedover den mer grove delen av maltsengen som ikke har noen filtereffekt. Dette må jo dra med seg masse rusk og rask og fett og greier som ikke er optimalt å få med i kok?

o_O
 
Sist redigert:
Interessant, jeg opplevde akkurat det samme, syntes kvaliteten gikk betraktelig ned når jeg gikk over til 50L Speidel. Jeg klarte rett og slett ikke å lage godt øl lenger, og det var spesielt de mørke typene det var mest tydelig på. Jeg fikk en litt emmen aroma og smak. Det kan stemme med oksidasjon uten at jeg har tenkt over det før nå.

Kvittet meg med Speidelen og gikk tilbake til det utstyret jeg hadde først, og ølet ble bedre, ingen tvil om det. Jeg har lurt på hva det skyldtes, men har ikke funnet noe svar på det. Tenkte kanskje det var fordi jeg gjæret to kar i et kjøleskap og at temperaturen varierte oppe og nede, men det gir jo egentlig ingen mening.

Ihvertfall interessant at andre opplever det samme.
 
har bare lagd godt øl etter å ha begynt med speidel, synd at du har hatt problemer :/
Ølet er ikke vondt, men det er noe som mangler.
Interessant, jeg opplevde akkurat det samme, syntes kvaliteten gikk betraktelig ned når jeg gikk over til 50L Speidel. Jeg klarte rett og slett ikke å lage godt øl lenger, og det var spesielt de mørke typene det var mest tydelig på. Jeg fikk en litt emmen aroma og smak. Det kan stemme med oksidasjon uten at jeg har tenkt over det før nå.

Kvittet meg med Speidelen og gikk tilbake til det utstyret jeg hadde først, og ølet ble bedre, ingen tvil om det. Jeg har lurt på hva det skyldtes, men har ikke funnet noe svar på det. Tenkte kanskje det var fordi jeg gjæret to kar i et kjøleskap og at temperaturen varierte oppe og nede, men det gir jo egentlig ingen mening.

Ihvertfall interessant at andre opplever det samme.
Det er godt å høre at fler har opplevd det samme. Det er altså ikke vondt øl som lages for å understreke, det er bare ikke den samme gode jevne kvaliteten jeg har ligget på tidligere.

@LarsUlv det er som du sier at man antagelig drar med seg mye rusk når man skyller. Usikker på hva effekten av det er, men vørteren er ihvertfall ikke spesielt klar når man går fra mesk til kok...
 
Men i forhold til HSA så ligger jo forholdene til rette nesten så godt det går. Stor overflate i kontakt med luft som jevnlig sirkulerer rundt.
 
Vanskelig å si hva det skyldes. HSA blir jo av mange sett på som en myte, men hvem vet?

Det er klart at den omvendte gjennomstrømmingen av vørter gjennom mesken (oppover) er noe bare Speidel har og gjør at mesken ikke får ligge i ro. Men om det har noen betydning..? Vørteren blir ihvertfall mer uklar.
 
Tysk bryggelitteratur påpeker iallefall at HSA er viktig å unngå. Amerikanerne mener at det er uten betydning.
 
HSA er kraftig overdrevet.

http://www.homebrewersassociation.org/attachments/presentations/pdf/2014/Effects of Hot Side Aeration of Wort, Mash and Sparge Water.pdf

http://brulosophy.com/2016/12/26/ho...uating-the-impact-of-age-exbeeriment-results/

http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot-side-aeration-fact-or-fiction-exbeeriment-results/

I homebrewersassociation-pdf'en er eksperimentet kraftig overdrevet, med ren O2 blandet i forskjellige steg av bryggeprosessen.

"Briefly, he states that healthy yeast during the fermentation process is extraordinarily proficient at reducing complex carbonyl compounds which are attributed to cause staling. He makes the case that if you have healthy yeast and a vigorous fermentation : “it is highly unlikely that any carbonyl (whether bound or free) produced upstream will survive into green beer”

Nå vet jeg ikke hvor stor kontroll du har på bryggeprosessen din, men jeg ville lett andre steder. Den største synderen for oksidert øl i hjemmebryggerier er oksygen som blir introdusert ved overføring av ferdiggjæret øl, ved flasking, kegging etc.
Gjær som ikke er helt frisk kan også gi usmaker i øl, eventuelt for lite gjær. Manglende oksidering ved pitching kan også gi usmaker eller øl som ikke er helt "100%"

Jeg brygger på speidel og har relativt god kontroll på gjærhelse, gjærer på konisk, overfører til purget fat med co2 trykk osv.
Har aldri fått kommentarer fra øldommere om oksidasjon eller pappsmak etter jeg gikk over til det bryggeriet jeg har i dag.

For min egen del, har jeg blitt mer kritisk til eget øl de siste årene og jeg har brygget i 8 år.
Har mange ganger tenkt at jeg brygget bedre øl før, men det stemmer nok ikke.
 
Sist redigert:
@Hallstein jeg er ingen amatør så det er bare å glemme nybegynnertingene som du nevner. Jeg kan garantere at oksidasjon ikke finner sted etter gjæring. :) Gjær helsen er topp. Tilsetter ren oksygen sammen med gjær. Og som beskrevet over er det lukket overføring fra kar til fat.

Og det er ikke falske minner, jeg har masse øl fra gamle dager. ;)
 
Når alt kommer til alt, så er ikke oksygen så veldig løselig i varm vørter. Bruker du oppvarmet vann rett fra springen (uten å koke det først for å fjerne oksygen) når du mesker i et normalt system, og deretter batch sparger, vil du uansett være oppe i DO nivåer som er oppimot max. for vørter med den temperaturen.
En speidel vil heller ikke klare å løse mer oksygen i vørteren enn det som er maksimalt nivå for vørter med mesketemperatur.

Vet ikke hvor lite skvulping du hadde med vørteren før,

Ønsker man å sette i gang med LODO brygging, er speidel selfølgelig feil sted å starte.
Men da er ikke et helt ordinært 3-dels bryggeri bra nok, heller...

Gammelt (vellagret) øl, spesielt sterkt øl synes jeg personlig smaker mye bedre når det har stått en stund. Drikker ikke doppelbock før den har vært lagret minst 8-10 måneder.
 
Sist redigert:
Jeg brygget BIAB før og gikk for noen år siden over til Speidel, og mener selv jeg lager bedre øl enn tidligere. Jeg tviler på at det har med bryggemaskinen å gjøre, men at jeg med tiden har blitt en bedre brygger. Jeg har vanskelig for å tro at man lager øl av lavere kvalitet i en Speidel sammenlignet med annet bryggeutstyr, alt annet likt.

Når det gjelder klarhet i vørter så ble den for min del mye bedre etter at jeg satte på gummipakninger på ristene:

https://forum.norbrygg.no/threads/speidel-fontene-og-korn-i-vorter-pa-varmeelement.36128/

Jeg har etter dette aldri slitt med fontene, har en veldig fin og rolig gjennomstrømming over kanten på maltrørert, og vørter som har blitt mye klarerer.
 
Vi har jo gjort en meget lite vitenskapelig sammenligning før vi @LarsUlv av to pilsnere brygget etter så og si samme oppskrift, men på forskjellig utstyr hvor min ble brygget med Speidel. Vi konkluderte vel med at det var meget små smaksnyanser i forskjell på de to ølene. Og de kan nok neppe tilskrives utstyret :)
 
En ting som hvertfall er sikkert er at man har ganske tynn mesk i en speidel sammenlignet med hva som er vanlig i infusjon i en kjøleboks for eksempel. Er vel standard med ganske tynn mesk i Tyskland og, så trenger ikke være et problem.
 
Den er ikke tynnere enn når man brygger med BeerBrew, Grainfather eller andre med silkar, så det tror jeg neppe er årsaken.

Dere som er fornøyd med ølet, har dere 20 eller 50-liter?
 
Jeg har etter dette aldri slitt med fontene, har en veldig fin og rolig gjennomstrømming over kanten på maltrørert, og vørter som har blitt mye klarerer.

Jeg har nok blandet noe uttryk i Speidel verden her. Har aldri hatt sprut fra røret. Jeg referer til fossefallet fra kanten av røret og ned i gryta.
 
Jeg tenker at vannet/mesken blir overmettet på oksygen helt fra man begynner å varme vannet og inntil man begynner nedkjøling etter koking. (Gitt at man ikke bruker vann som er blitt oppvarmet og så nedkjølt på forhånd) At mesken da blir luftet ved å renne nedover sidene i maltrøret, og eventuelt plaske litt, vil da lufte oksygen ut av mesken og ikke bringe oksygen inn i mesken.
 
Tilbake
Topp