Trond.A skrev:At lagerøl trenger lagring er greit, men hvor lenge lagrer dere, la oss si en pils? :jaha:
Trond.A skrev:At lagerøl trenger lagring er greit, men hvor lenge lagrer dere, la oss si en pils? :jaha:
Lars B. skrev:Hadde akkurat tenkt å starte en tråd om lagering jeg også. Kan ta spørsmålene mine her istedet
Er det gjæren eller temperaturen som gjør ølet klarere og "smoothere" under lagring? kan man ta lager-fasen etter flasking eller må det skje i gjæringskaret?
Må den lagres lenger om man ikke har mulighet til å lagre den ned mot frysepunktet, men kun på 10-12 grader?
Ølvind skrev:Trond.A skrev:At lagerøl trenger lagring er greit, men hvor lenge lagrer dere, la oss si en pils? :jaha:
Jeg vil tro at en lager som pils vil trenge to-tre måneder kaldlagring før servering.
Lars B. skrev:Ølvind skrev:Trond.A skrev:At lagerøl trenger lagring er greit, men hvor lenge lagrer dere, la oss si en pils? :jaha:
Jeg vil tro at en lager som pils vil trenge to-tre måneder kaldlagring før servering.
så mye tålmodighet har nå ikke jeg iallefall. Har akkurart karbonert flaskene og er overrasket om jeg klarer å vente mer enn noen dager før den første flaskene åpnes.
Skal prøve å spare noen flasker så lenge for å se om jeg merker noe forskjell
Gahr skrev:Hvis man har gjennomført en god gjæring (med nok gjær, god oksygenering, rett temperaturkontroll osv.) er det egentlig ikke så enormt lang lagring som trengs for å servere en god pils. Smaken rundes av en del med lagring (bla. pga. utfelling av polyfenoler) og man får selvsagt karbonert ølet og bunnfelt gjær, men etter min erfaring er det ikke den helt store forskjellen på å lagre i fire uker og å lagre i tre måneder. Personlig lagrer jeg pils på 2 C i fire uker. Så hever jeg tempen til 8 C for servering. lat i alt bruker jeg som regel ca. 7 uker på å produsere en pils.
Gahr skrev:Hvis man har gjennomført en god gjæring (med nok gjær, god oksygenering, rett temperaturkontroll osv.) er det egentlig ikke så enormt lang lagring som trengs for å servere en god pils. Smaken rundes av en del med lagring (bla. pga. utfelling av polyfenoler) og man får selvsagt karbonert ølet og bunnfelt gjær, men etter min erfaring er det ikke den helt store forskjellen på å lagre i fire uker og å lagre i tre måneder. Personlig lagrer jeg pils på 2 C i fire uker. Så hever jeg tempen til 8 C for servering. lat i alt bruker jeg som regel ca. 7 uker på å produsere en pils.