ole84 skrev:Bårdd skrev:Der får du en god pils. Men du må kjøre på med to pakker Saflager. 1 gr pr liter det er viktig. Videre vil du få en mye bedre lager hvis du spanderer 2 gr hallertauer pr liter ferdig øl i tillegg ved 0 min koking. Dvs like før du starter kjøling. Jeg legger mine tyskere på ca 35 IBU men 31 blir sikkert godt og mer akseptert blant folk som er vant med imitert pils (butikkpils).
Videre når det gjelder pils så vil du få høy pH i mesken, normalt for høy. Jeg kjenner ikke vannkvaliteten din men hvis den ligner på trondheim sin vannkvalitet vil du få et bedre øl hvis du erstatter 3-4% av pilsnermalten med surmalt (acidulated) eller (5-7,5 ml 88% melkesyre) som en god bryggebutikk skal ha. Jeg bruker også 4 gram av cacl og 3 gram gips.
mvh
Bårdd
får du til å beskrive hva som blir bedre med den tyske pilsen ved å ha i humle på 0min kontra å ikke gjøre det?
7,5ml med 88% melkesyre i trondheimsvannet, er det på 25l?
jeg brygger på det samme trondheimsvannet, lurer på hva som virker annerledes med ølet om du bruker dette eller ikke?
Der får du en god pils. Men du må kjøre på med to pakker Saflager. 1 gr pr liter det er viktig. Videre vil du få en mye bedre lager hvis du spanderer 2 gr hallertauer pr liter ferdig øl i tillegg ved 0 min koking. Dvs like før du starter kjøling. Jeg legger mine tyskere på ca 35 IBU men 31 blir sikkert godt og mer akseptert blant folk som er vant med imitert pils (butikkpils).
Videre når det gjelder pils så vil du få høy pH i mesken, normalt for høy. Jeg kjenner ikke vannkvaliteten din men hvis den ligner på trondheim sin vannkvalitet vil du få et bedre øl hvis du erstatter 3-4% av pilsnermalten med surmalt (acidulated) eller (5-7,5 ml 88% melkesyre) som en god bryggebutikk skal ha. Jeg bruker også 4 gram av cacl og 3 gram gips.
mvh
Bårdd
(Tar opp igjen en gammel tråd.)
Er det rådet om humletilsetning ved 0 fremdeles gyldig? Jeg er relativt godt fornøyd med den pilsen jeg brygger, men jeg har et klart forbedringspotensiale når det gjelder akkurat humlearoma og -smak. På de to siste bryggene mine (24 liter ferdig øl, 40 IBU, 5 kg pilsnermalt og 200 gr melanoidin) brukte jeg 45 gr Perle ved 60, 30 gram Tettnang ved 15, og 30 gram Mittelfrüh ved 1, og tenkte at det var det som skulle til. Det var det ikke.
Ølet er godt; friskt og reint i smaken (og til forveksling likt Grans Bare øl, som jeg måtte teste fordi det vant TV2s test - og som jeg til min overraskelse fant ut at var virkelig bra). Men tydelig humlearoma og -smak var det altså dårlig med. Drømmen er å få til noe som nærmer seg Lederer - og da er jeg langt unna. Håpet er at en dobling av siste humletilsetning skal hjelpe. Nå tenkte jeg at jeg skulle sette en dobbel batch for å utnytte vinterkjellertemperaturen. Så da søker jeg litt konsulenthjelp.
On a side note, som det heter på nynorsk: Oppskriften til de to bryggene jeg har stående, er helt like, eneste forskjellen er gjæren - w-34/70 på den ene (2. eller 3.generasjon) og wlp833 på den andre. Og jeg er ikke i stand til å kjenne at det har resultert i ulike øl; for meg er de helt like. Er ikke det litt merkelig? Før flasking mente jeg å kjenne et mye tydeligere maltpreg på 833-ølet, men nå er de altså til forveksling like.
30 gram * 2 burde egentlig gi plenty preg. Og tenker vel at du burde kjenne forskjellen på 833 og 3470? Uheldig opptak av oksygen?
Har brygget en del pilsnere oppigjennom. Synes resultatet blir best når jeg tilsetter Saaz, Hallertauer eller Hersbrucker under nedkjøling på ca 80 grader. Vil ikke kalle det en hopstand, men jeg bruker en motstrømskjøler – og får en 10-15 minutter med temperaturer i området 70-80 grader. Er ikke så glad i overdreven humlearoma i pilsnere, men denne fremgangsmåten fungerer bra for tyske og tsjekkiske pilsner, synes jeg. Bruker ca 25 g på dette siste trinnet.
Norbrygg har jo i og for seg en egen kategori, 1A Moderne lys lager, for denne stilen. Laget noe slikt for noen år siden – det ble med den ene gangen.OK, det er også en idé verdt å prøve.
Kinn har en pils med butikkstyrke som har veldig kraftig humling. Den tror jeg jeg vil karakterisere som overdreven - det blir for mye av det gode.
Syns dette høres veldig plausibelt ut. Jeg merket en markant forskjell humlearoma fra når jeg fylte fat på "vanlig" purget måte, til i en lukket sløyfe. På så lette øl er det ikke mye som skal til før humlen forringes. Jeg kjører forresten 50/50 tettnang og magnum på 60 for å nå 35 IBU, og 2 gram tettnang per liter på 15 og 0 min.Det siste er selvfølgelig en mulighet, sjøl om jeg prøver å unngå det så langt mulig med en enkel vanlig flasketappeprosedyre - men de kjennes ikke oksiderte ut forøvrig. I så fall var Gransboksen også oksidert. Og de har nå stått en stund. Den yngste av dem er 833'eren, og den ble tappet opp 22. januar.
Kan jo legge til at sjøl om jeg ikke driver noen form for LODO, så er jeg også nokså omhyggelig med å unngå unødig innblanding av luft i den varme fasen - men det betyr antakelig svært lite.
Venter i spenning på den dagen @Finn Berger har krøpet til korset og investert i fat og CO2 flaske
Jeg har det nå. Regner med å tappe neste 2 brygg på fat, det blir en bitter og en pils. Begge er lyse og følsomme skapninger som tåler dårlig å møte den vanlige atmosfærens harde realiteter - sies det. Håper virkelig på en humlefrisk pilsopplevelse. Og så skal jeg bruke en frisk dose Bramling X i bitter'n - og kanskje få kjenne solbæraroma?
013 er veldig fin. Jeg er fortsatt ikke overbevist om byttet jeg gjorde til 1318.Kjenner jeg får angst nå. I'm committed.
Det blei ikke noe BX i bitter'n, forresten. Jeg bytta gjær fra Wyeast 1318 til WLP 013, og vil heller konsentrere meg om å kjenne forskjellen på dem.
Gratulerer Finn. Fatpakke er noe av det som revolusjonerte bryggingen helt for meg. Men så skal det sies at jeg hadde bygd opp en god motstand/uvilje mot flasking og ikke minst flaskevask.
Hei, der simultanposta vi visst.
Jeg har jo teknologivegring. (Du skulle sett telefonen min. Den mangler bare sveiv.) Men alt snakket om hvor mye bedre ølet blir på fat, gjør at jeg skjønner at jeg må. Problemet med flaskinga er å unngå oksygen, og holbarheten er ikke all verden.
Motforestillingen min går på vanskelighetene med å håndtere et stort utvalg av øl på fat. Så jeg kommer nok til å måtte flaske mye fortsatt. Et problem er jo også at mye av det jeg brygger, blir gitt bort - og da må det nesten være på flaske.
Da tapper du på 2 litersgrowlere rett fra fatet og gir bort [emoji482]
Da tapper du på 2 litersgrowlere rett fra fatet og gir bort [emoji482]