Jo, jeg tenkte på det med at en dekoksjon skal være tjukk. Og det er jo ikke noe problem å fikse det. Men jeg skjønner ikke hvorfor en tjukk dekoksjon skulle få lav pH. Du vil få en lav pH hvis du blander en tjukk mesk, fordi forholdet mellom syra i maltet og bufferkapasiteten da er gunstig for å senke pHen. Men når pHen har satt seg, vil den vel ikke endre seg?
Riktignok blir den vel lavere når temperaturen stiger, men det er en annen sak. Og forresten; Maillardreaksjonene blir mer effektive med økende pH, og det er vel dem man søker å stimulere.
Jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg skulle få mer tanniner når jeg koker hele mesken. Jeg vil sjølsagt få noe mer, siden jeg koker mer av maltet, men du koker jo uansett en stor del av maltet om du kjører full trippel dekoksjon. (Jeg er klar over at den siste bare er væske.) Og det sies jo at tanninene ikke utgjør noe problem, uten at man har noen sikker forklaring på hvorfor de ikke gjør det.
At det er noe jeg ikke skjønner, betyr ikke nødvendigvis at det er feil
. Men jeg lurer bare på hva forklaringa eventuelt er.
Å koke hele mesken er forøvrig ikke noen original ide. Jeg har sett en video av tyske bryggere som gjorde nettopp det. Men de tappa altså av vørter, og så blanda de tilbake etter kokinga. Mulig det er lurt.