Lagerøl i rettning Bernard

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Har akkurat testa effektiviteten på dagens pilsbrygg, med 75% Weyermanns gulvmalta. Og effektiviteten er igjen fryktelig høy; 88%. Dette er med batch sparge, og jeg skjønner egentlig ingenting. Normalt burde jeg fått 82%, kanskje 83.

I alle fall; bruker dere dette maltet, kan dere rolig gå ut fra at det er velmodifisert:).
Dette hører kanskje mer hjemme i en viss annen tråd, men jeg prøver meg allikevel på ett dumt splrsmål her:
Vil ikke svært høy effektivitet/modifisert malt gi ett mindre aromatisk brygg? Man siktet jo mot en gitt ABV, og vil bruke mindre malt enn hvis man benyttet ett malt som har lavere konversjonspotensiale?
(Gitt at begge malttyper har samme aromatiske stoffer å trekke ut)

dojonieu

Norbrygg-medlem
Tror at dette spørsmålet er veldig relevant her - sliter med det samme når jeg brygger Bohemian med kun gulvmaltet fra Weyermann - høy effektivitet og utgjæring, slik at jeg får høy ABV.

Finn Berger

Moderator
Dette hører kanskje mer hjemme i en viss annen tråd, men jeg prøver meg allikevel på ett dumt splrsmål her:
Vil ikke svært høy effektivitet/modifisert malt gi ett mindre aromatisk brygg? Man siktet jo mot en gitt ABV, og vil bruke mindre malt enn hvis man benyttet ett malt som har lavere konversjonspotensiale?
(Gitt at begge malttyper har samme aromatiske stoffer å trekke ut)
Det stemmer nok. Jeg har prøvd Crisp's Chevallier - et pale ale malt - som ga veldig dårlig utbytte, men nok også mye smak. Chevallier var den dominerende byggsorten i England oppover på 1800-tallet. Om det var en egenskap ved byggsorten, eller om det var maltinga, aner jeg ikke. Men kombiner det maltet med Windsor, som gir fryktelig dårlig utgjæring, og du kan brygge noe virkelig tjukt og godt.

Når det gjelder Weyermanns gulvmalta, innbiller jeg meg at kalkulatoren rett og slett undervurderer det. Jeg lekte meg litt med å sette inn andre typer i stedet, og fikk da 2- 3 poeng lavere effektivitet - hvilket fremdeles er ganske høyt.

@dojonieu Hvilken kalkulator bruker du? Jeg bruker Brewersfriend, også når jeg beregner oppskrifta, og jeg trur den rett og slett lurer meg til å bruke for mye malt. Heldigvis hadde jeg feilberegna vannmengden da jeg målte opp, så jeg traff OG nøyaktig likevel, men dette må jeg nok ta høyde for framover.

dojonieu

Norbrygg-medlem
@dojonieu: Hvilken kalkulator bruker du? Jeg bruker Brewersfriend, også når jeg beregner oppskrifta, og jeg trur den rett og slett lurer meg til å bruke for mye malt. Heldigvis hadde jeg feilberegna vannmengden da jeg målte opp, så jeg traff OG nøyaktig likevel, men dette må jeg nok ta høyde for framover.
Hei Finn - jeg bruker Brewfather - 6 EBC, Potensial: 1.035, utbytte 76%

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Det stemmer nok. Jeg har prøvd Crisp's Chevallier - et pale ale malt - som ga veldig dårlig utbytte, men nok også mye smak. Chevallier var den dominerende byggsorten i England oppover på 1800-tallet. Om det var en egenskap ved byggsorten, eller om det var maltinga, aner jeg ikke. Men kombiner det maltet med Windsor, som gir fryktelig dårlig utgjæring, og du kan brygge noe virkelig tjukt og godt.

Når det gjelder Weyermanns gulvmalta, innbiller jeg meg at kalkulatoren rett og slett undervurderer det. Jeg lekte meg litt med å sette inn andre typer i stedet, og fikk da 2- 3 poeng lavere effektivitet - hvilket fremdeles er ganske høyt.

@dojonieu Hvilken kalkulator bruker du? Jeg bruker Brewersfriend, også når jeg beregner oppskrifta, og jeg trur den rett og slett lurer meg til å bruke for mye malt. Heldigvis hadde jeg feilberegna vannmengden da jeg målte opp, så jeg traff OG nøyaktig likevel, men dette må jeg nok ta høyde for framover.
Jeg opplevde det samme med Chevalier. Jeg brygget en barley wine for 1/2 år siden. Lav effektivitet, (67%), med veldig aromatisk. For mye, faktisk, (da den var fersk). Prøvesmakte den igjen i går, da hadde smaken satt seg, var mye rundere, (retning tørr sherry).
Kunne malt med lavere modifikasjonsgrad være veien også til en mer smakfull pils?

Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
Jeg opplevde det samme med Chevalier. Jeg brygget en barley wine for 1/2 år siden. Lav effektivitet, (67%), med veldig aromatisk. For nye, faktisk, (da den var fersk). Prøvesmakte den igjen i går, da hadde smaken satt seg, var mye rundere, (retning tørr sherry).
Kunne malt med lavere modifikasjonsgrad være veien også til en mer smakfull pils?
Det hadde vel ikke blitt en pils? Det er jo et lett øl.

Men om du vil ha mer malt i forhold til ABV kan du jo meske inn høyt og få mye dekstriner og mindre gjærbart sukker. Malt med lav modifikasjon er vel ikke så lett å få tak i, tror jeg.

Petter Mandt

Norbrygg-medlem
Det hadde vel ikke blitt en pils? Det er jo et lett øl.

Men om du vil ha mer malt i forhold til ABV kan du jo meske inn høyt og få mye dekstriner og mindre gjærbart sukker. Malt med lav modifikasjon er vel ikke så lett å få tak i, tror jeg.
Ja, nå tenkte jeg på at lavere modifisert malt gir mulighet til å bruke mer malt, og få mer smak. Men høy mesketemp er jo en interresant idé for pils.
Btw; jeg brygget en sjokolade/kokos stout hvor jeg mesket på 70-72C. FG på 1.048, (ABV ca 12). Opplevde den ikke som fyldig.

dojonieu

Norbrygg-medlem
Min neste Bohemian blir som følge. Blir 34-ish liter i gjæringskaret, slik at jeg har lit over 16 liter i ett fat.
Kan evt. erstatte Sladek med Saaz - do blir det Czech-SMaSH.

Lurer lit på gjær-type og størrelse av starteren. Hva tror du @Finn Berger?

8C089507-8AB1-4C6F-8C74-CA78C14888C9.jpeg

Sist redigert:

Finn Berger

Moderator
Ja, nå tenkte jeg på at lavere modifisert malt gir mulighet til å bruke mer malt, og få mer smak. Men høy mesketemp er jo en interresant idé for pils.
Btw; jeg brygget en sjokolade/kokos stout hvor jeg mesket på 70-72C. FG på 1.048, (ABV ca 12). Opplevde den ikke som fyldig.
Tsjekkisk pils meskes vel høyere enn tysk? - men jeg veit ikke hvor mye effekt det egentlig har.

Topp