Den blir antakelig mer maskert i mørkere typer, men jeg kjenner den i alle fall i dunkles, også.
Jeg har lurt på om det kan være diacetyl jeg kjenner. Det har jeg faktisk trudd jeg var ufølsom overfor, siden jeg aldri har kunnet kjenne det i noe av det jeg har brygga. Men forklaringa på det kan jo ganske enkelt være at det sjelden er et problem i hjemmebrygga øl. Overgjæra øl gjæres jo så varmt at problemet effektivt elimineres, og dessuten; når ølet flaskemodnes i romtemperatur vil vel gjæren ta seg av diacetylet der, om den ikke har gjort det tidligere.
Det kan virke rart at de store bryggeriene ikke skulle klare å fjerne diacetyl, men Charlie Bamforth (som hater diacetyl så mye at han ikke engang orker å gå på kino pga. popcorn-lukta
) påstår jo at sjøl de tyske bryggeriene ikke gjør det. Så kanskje er det det jeg kjenner.
Eller så er denne smaken - det er heller mer av den i tsjekkisk øl enn i tysk - et kvalitetstegn, en smak som hjemmebryggere ikke er i stand til å få til. For jeg har aldri kjent den i noe hjemmebrygg - ikke i superølet til
@Jørgen O , heller
. Men den er avgjort ikke et produkt av dekoksjon, for den finnes i alt industriøl jeg har smakt, og ikke alle bryggerier dekokterer. Det kunne jo tenkes at den er et produkt av veldig effektiv skjerming mot HSA, og at den altså er den der unike maltsmakkvaliteten som tilhengerne av LODO-brygging snakker om. Men det ville da være rart om absolutt alle større bryggerier skulle være like flinke til å få til det?
Jeg har bare vært på ett usmakkurs. Det er lenge sida, og jeg blei litt deprimert over at jeg hadde så vanskelig for å skjelne mellom en del usmaker; jeg syntes prøvene smakte likt. Diacetyl klarte jeg ikke å registrere. Men kanskje var grunnen at grunnølet som usmakpillene blei blanda ut i - Carlsberg? - også hadde diacetyl, og at det overdøvde alt annet for meg?
Noe er det i allefall i industriøl som jeg er ekstremt følsom overfor. Og jeg skulle veldig gjerne visst hva det er.
Bernard har relativt lite av det, men det er helt tydelig i den, også. Den av de kjøpepilsene jeg har smakt, som har minst av det, er forøvrig Lederer. Men til og med den har noe.