Lagerøl i rettning Bernard

Kan DMS forveksles med H2S eller andre svovelforbindelser?
Jeg tror ihvertfall jeg gjør det noen ganger
 
Typedefinisjonene sier at "DMS skal være svak til kraftig" i tysk pils.

Jeg spurte et par dyktige, og attpåtil tyske, Norbrygg-dommere om dette virkelig burde være et krav. Og ja, de mener det skal være litt DMS. Selv forsøker jeg å unngå både DMS og diacetyl når jeg brygger (tysk) pils. Selv om jeg tviler på at øl med kraftig DMS ville fått toppscore hos dommerne, fikk jeg faktisk poengtrekk for manglende DMS i innledende runder i NM i 2020.

Nå er det ikke sikkert dette er noe stort problem i praksis, da dyktige dommere kanskje kan plukke opp "svak DMS" som du og jeg ikke klarer.
Godt mulig en av de dømte innledende i år også. Kjenner ene som dømte innledende lager, og han sa at det var en tysker som hele veien kommenterte manglende DMS under innledende dømming.
 
Godt mulig en av de dømte innledende i år også. Kjenner ene som dømte innledende lager, og han sa at det var en tysker som hele veien kommenterte manglende DMS under innledende dømming.
BJCP under "Aroma": May have a very low background note of DMS. Jeg synes det er en litt bedre formulering enn den i Norbryggs definisjon. (Understatement:)!)
 
Jeg er vokst opp med tsjekkisk pils. Bernard er min favoritt, og vi handler ikke på Rema uten å kjøpe noen flasker.

Jeg har veldig begrenset erfaring med brygging av lagerøl, først og fremst pga plassmangel. Nå har vi nettopp flytta i hus med (øl)kjeller. Det er 8 grader i kjelleren og det er på tide å starte med lagerbrygging. Jeg har lyst til å brygge noe som likner Bernard.

Malt:
Tsjekkisk pils = Tsjekkisk undermodifisert gulvmalt og dekoksjon. Tsjekkisk malt får man ikke kjøpt i Norge. Det nærmeste som fins er vel Weyermann sitt Bohemian floor malted pilsner. Ut i fra spesifikasjoner ser det ut at dette maltet er egentlig ganske høyt modifisert. Er det noe vits å prøve å dekoktere med dette maltet?

Her er maltbasen jeg tenker å bruke:
92% bohemian floor malted pilsner
5% mørk munich
2% syremalt
1% caramunich

Dette gir omtrent 10 EBC (hvis vi dropper dekoksjon).

Humle:
Northern Brewer som bitterhumle
Deretter 1 gr/l Northern Brewer + Saaz@30 og 10 min.

NB er min favoritthumle og må være med.

Bernard har ganske sterk humlesmak og aroma. De bruker humleekstrakt. Kan det være en god ide å tørrhumle?

Gjær:
Jeg liker å bruke tørrgjær og tenker å bruke Lallemand Diamond. Fins det noen gode alternativer? W-34/70? Om jeg ikke tar feil, har Bernard egen gjær. Vil ihvertfall ikke bruke WLP 800 (Urquell).

Takker på forhånd for alle gode innspill:beercheers:
Har du brygget denne nå :) Jeg har kjøpt Bernard noen ganger i det siste på Rema 1000. Denne typen øl er klart en favoritt pils for meg. Jeg nyter den lette ølen med solid god bitterhet. Skal brygge meg 60L snart tenkte jeg. fra tidligere erfaring tenker jeg en god tilsvarende øl kan lages som SMASH.. vel nesten.

Jeg har brygget pils i mange år med kun pilsner malt. Da får du den friske lette ølen som Bernad er(eventuel en liten dasj med malt for bedre skum). Mye av den gode korte bitterheten fra Bernard er fra bitter humle i starten. Så ser for meg hoved delen av bitterhet til rundt 30++ IBU tas i starten. Så noen små tilsetninger av Saaz underveis, i nedkjøling en litt større dose Saaz for aroma.

Tenker også siden jeg vil meske på så lav temp som mulig. Det for å oppnå et tørt brygg der Saaz aroma og munn bitterhet blir framhevet. Så tenker et sted mellom 1007 -1010 FG. Har brygget en del pils der jeg har gått helt ned i 60 grader mesk, så steg opp med godt resultat.
 
Har du brygget denne nå :) Jeg har kjøpt Bernard noen ganger i det siste på Rema 1000. Denne typen øl er klart en favoritt pils for meg. Jeg nyter den lette ølen med solid god bitterhet. Skal brygge meg 60L snart tenkte jeg. fra tidligere erfaring tenker jeg en god tilsvarende øl kan lages som SMASH.. vel nesten.

Jeg har brygget pils i mange år med kun pilsner malt. Da får du den friske lette ølen som Bernad er(eventuel en liten dasj med malt for bedre skum). Mye av den gode korte bitterheten fra Bernard er fra bitter humle i starten. Så ser for meg hoved delen av bitterhet til rundt 30++ IBU tas i starten. Så noen små tilsetninger av Saaz underveis, i nedkjøling en litt større dose Saaz for aroma.

Tenker også siden jeg vil meske på så lav temp som mulig. Det for å oppnå et tørt brygg der Saaz aroma og munn bitterhet blir framhevet. Så tenker et sted mellom 1007 -1010 FG. Har brygget en del pils der jeg har gått helt ned i 60 grader mesk, så steg opp med godt resultat.
Jeg har brygget god pils (syns jeg), men ikke akkurat en kopi av Bernard.

Det som funka best for min del, var å bruke Weyermann Floor-malted bohemian pilsner, med litt mørk munich og caramunich for farge og fylde. Jeg har aldri fått til riktig smak av ren pilsmalt, selv med lang dekoksjon.

Ha fokus på tidlige humletilsetninger, og vær forsiktig med senhumle.

Bernard du får kjøpt i Norge har 34IBU (hvis jeg husker riktig), OG 1.043, FG.1009.
 
Jeg har brygget kun 2 ganger i løpet av det siste halvåret, men sagaen fortsetter.

316716232_597591789042681_7004109085614071599_n.jpg

Denne var så å si standard oppskrift for en tsjekkisk pils: gulvmata bohemian pilsner, mørk munich, caramunich og syremalt. W 34/70. Humla med min elskede Northern Brewer.

Denne gangen prøvde jeg en ny ettergjærings-/modnings metode, som viste seg å funke helt topp:
Kald primærgjæring i ca 3 uker. Deretter ble ferdigutgjæret øl overført til fat med speise. Fatene ble plassert på en arbeidsbenk i min kalde kjeller, og ølet fikk mulighet til å sakte (11 uker) ettergjære og modne i kald temperatur.


Kjempefornøyd med resultatet. Denne kommer ganske nær til mine favorittøl fra Tsjekkia, samtidig som ølet er "mitt" og har sin egen karakter. Myk og rund, søtlig, med solid bitterhet. Kremaktig hvitt skum. Man har hele tiden lyst på en til.

Stats:
4,85% ABV
OG:1044
FG: 1007
ca 47 teoretiske IBU

Godt nytt år alle sammen :beercheers:.

322944570_1127704787935031_5260435174286984728_n.jpg
 
Jeg har brygget kun 2 ganger i løpet av det siste halvåret, men sagaen fortsetter.

Vis vedlegget 60144

Denne var så å si standard oppskrift for en tsjekkisk pils: gulvmata bohemian pilsner, mørk munich, caramunich og syremalt. W 34/70. Humla med min elskede Northern Brewer.

Denne gangen prøvde jeg en ny ettergjærings-/modnings metode, som viste seg å funke helt topp:
Kald primærgjæring i ca 3 uker. Deretter ble ferdigutgjæret øl overført til fat med speise. Fatene ble plassert på en arbeidsbenk i min kalde kjeller, og ølet fikk mulighet til å sakte (11 uker) ettergjære og modne i kald temperatur.


Kjempefornøyd med resultatet. Denne kommer ganske nær til mine favorittøl fra Tsjekkia, samtidig som ølet er "mitt" og har sin egen karakter. Myk og rund, søtlig, med solid bitterhet. Kremaktig hvitt skum. Man har hele tiden lyst på en til.

Stats:
4,85% ABV
OG:1044
FG: 1007
ca 47 teoretiske IBU

Godt nytt år alle sammen :beercheers:.

Vis vedlegget 60145
Den der høres ut som en vinner. Den må du spare til NM!
 
Den der høres ut som en vinner. Den må du spare til NM!
Hadde vært artig å prøve, selv om jeg ikke er så sikker på om ølet er typeriktig osv. Har ikke mottrykksfyller, men tenker å brygge nøyaktig det samme ølet, og tappe det på flasker.

Det som er aller viktigst for meg, er at jeg har fått til en prosess som er enkel, og funker helt uten ekstra-utstyr. Denne lange ettergjæringen i kalde omgivelser er min måte å etterlikne tradisjonell tsjekkisk gjæringsprosess, uten å måtte bruke trykktank, spundingvalve og mye annet. Alt man trenger er helt vanlig bryggeutstyr og kjeller, eller et ekstra kjøleskap.
Ekstra bonus er at man slipper å bære fat/flasker rundt om i huset, fordi hele prosessen foregår kaldt - null styr med diacetylrast, karbonering osv. Ølet får utvikle seg helt naturlig og uforstyrret.

Hvor mye speise brukte du på fatet? Hvordan oppbevarte du speisen i de 3 ukene primærgjæringen varte? I fryseren?
Ca 1,4l (vanlig 1,5l brusflaske - bunnfall) speise i 20l fat, oppbevært i fryseren. Karboneringsnivået blir lavt/middels. Personlig foretrekker jeg litt lavere karbonering. Her er link til en bra speise kalkulator.
 
Jeg har brygget kun 2 ganger i løpet av det siste halvåret, men sagaen fortsetter.

Vis vedlegget 60144

Denne var så å si standard oppskrift for en tsjekkisk pils: gulvmata bohemian pilsner, mørk munich, caramunich og syremalt. W 34/70. Humla med min elskede Northern Brewer.

Denne gangen prøvde jeg en ny ettergjærings-/modnings metode, som viste seg å funke helt topp:
Kald primærgjæring i ca 3 uker. Deretter ble ferdigutgjæret øl overført til fat med speise. Fatene ble plassert på en arbeidsbenk i min kalde kjeller, og ølet fikk mulighet til å sakte (11 uker) ettergjære og modne i kald temperatur.


Kjempefornøyd med resultatet. Denne kommer ganske nær til mine favorittøl fra Tsjekkia, samtidig som ølet er "mitt" og har sin egen karakter. Myk og rund, søtlig, med solid bitterhet. Kremaktig hvitt skum. Man har hele tiden lyst på en til.

Stats:
4,85% ABV
OG:1044
FG: 1007
ca 47 teoretiske IBU

Godt nytt år alle sammen :beercheers:.

Vis vedlegget 60145
Etter råd fra bryggemesteren hos Molo har jeg en pils under gjæring nå. Starter kaldt og avslutter gjæringen kaldere.
Altså helt motsatt av det som er blitt diskutert på forumet en god stund.
Tenker det blir framgangsmåten min på de neste lagerene.
Gøy å lese at du gjorde det omtrent slik og var fornøyd med resultatet.
 
Første test av flaskekarbonert lager etter 4 uker i primary + 11 uker modning/karbonering på flasker.

Skikkelig nervepirrende.

Går det an å flaskekarbonere med speise i kalde omgivelser (temperaturen i kjelleren var stortsett mellom 1 - 6 grader)?

Let's find out...

343553133_565805982284962_7885803287160533209_n.jpg
 
Første test av flaskekarbonert lager etter 4 uker i primary + 11 uker modning/karbonering på flasker.

Skikkelig nervepirrende.

Går det an å flaskekarbonere med speise i kalde omgivelser (temperaturen i kjelleren var stortsett mellom 1 - 6 grader)?

Let's find out...

Vis vedlegget 62037
Jeg karbonerer lager kalt - starter på 6 Celsius, men bruker ikke noe speise. Nici
 
Etter råd fra bryggemesteren hos Molo har jeg en pils under gjæring nå. Starter kaldt og avslutter gjæringen kaldere.
Altså helt motsatt av det som er blitt diskutert på forumet en god stund.
Tenker det blir framgangsmåten min på de neste lagerene.
Gøy å lese at du gjorde det omtrent slik og var fornøyd med resultatet.
Er på Molo nå. Ser at de vant gull i european beer challenge for Hellelujah Helles. Bronse for Instant Hero pilsen. Bronse for Mexican lager.

Noe kan de her...
 
Er på Molo nå. Ser at de vant gull i european beer challenge for Hellelujah Helles. Bronse for Instant Hero pilsen. Bronse for Mexican lager.

Noe kan de her...
Ja noe må de gjøre rett.
Var der i sommer og smakte på 4 forskjellige øl. Gode alle sammen.
 
Har fått til en pils som er i alle fall litt lik Bernard. Gristen er 70% pilsnermalt og 30% wienermalt, og det ga en farge som er ganske nøyaktig lik Bernards, og med en ganske rik maltsmak. (Ikke så rart; denne gristen er jo på glid mot wienerøl.)

Humleskjemaet - til 30 liter vørter før tapping - besto av 100 gram Sterling (11,7%) fordelt med 5 gr på 60, 50 gr på 30 og 45 gr på 5. Det gir 40 IBU. Sterling er jo datter av Saaz, og ser ut til å funke greit som erstatning.

Gjæren var Imperial L26 Pilgrimage (fra Andechs utafor München). Nå trur jeg ikke at lagergjærtype er veldig viktig, men denne trives jeg i alle fall godt med til det meste. Spesielt var ellers at denne blei brygga med kommunalt Lunner-vann, som er ultrabløtt, i motsetning til det vannet vi har her i huset, og som jeg ellers alltid bruker. Jeg tilsatte litt salter: 1 ts klorid, 0,5 ts magnesiumsulfat, 0,5 ts kalsiumsulfat.
 
Har fått til en pils som er i alle fall litt lik Bernard. Gristen er 70% pilsnermalt og 30% wienermalt, og det ga en farge som er ganske nøyaktig lik Bernards, og med en ganske rik maltsmak. (Ikke så rart; denne gristen er jo på glid mot wienerøl.)

Humleskjemaet - til 30 liter vørter før tapping - besto av 100 gram Sterling (11,7%) fordelt med 5 gr på 60, 50 gr på 30 og 45 gr på 5. Det gir 40 IBU. Sterling er jo datter av Saaz, og ser ut til å funke greit som erstatning.

Gjæren var Imperial L26 Pilgrimage (fra Andechs utafor München). Nå trur jeg ikke at lagergjærtype er veldig viktig, men denne trives jeg i alle fall godt med til det meste. Spesielt var ellers at denne blei brygga med kommunalt Lunner-vann, som er ultrabløtt, i motsetning til det vannet vi har her i huset, og som jeg ellers alltid bruker. Jeg tilsatte litt salter: 1 ts klorid, 0,5 ts magnesiumsulfat, 0,5 ts kalsiumsulfat.
Nice! Mash temp/time?
 
Nice! Mash temp/time?
64/60 + 72/45, som er det jeg nesten alltid bruker. Starta mesken med en ph på 4,9. Lot det stå der 10-15 minutter, og tilsatt så ei kvart ts natron. pH blei 5,16 og det blei den til kok, også. Senka den ned mot 5 før jeg tilsatte gjæren.

Poenget med den lave pH'en i starten er å gi limit dekstrinasen gode forhold.
 
64/60 + 72/45, som er det jeg nesten alltid bruker. Starta mesken med en ph på 4,9. Lot det stå der 10-15 minutter, og tilsatt så ei kvart ts natron. pH blei 5,16 og det blei den til kok, også. Senka den ned mot 5 før jeg tilsatte gjæren.

Poenget med den lave pH'en i starten er å gi limit dekstrinasen gode forhold.

Gjæringstemp, karbonering og lagring?
 
Tilbake
Topp