Lagerøl.

Heisann..
Jeg har satt en 23 liter med lys brewferm maltekstrakt. Den viste OG 1040, ville gjerne hatt den litt høyere men det ble nok lit mye vann. Har brukt undergjær å tenkte jeg skulle prøve meg på lager..
Lønner det seg å Stikke om denne dunken til en annen dunk etter en uke eller to? Den står ved 9 grader nå og har stått siden søndag kveld. Bør tempraturen senkes eller heves etterhvert som den står i skapet? Må bare spørre ettersom dette er mitt første lagerøl. ::)
Hilsen nybegynner..
 
9 grader er bra. La ølet stå til gjæringen er over. Siden det er et lagerøl, ville jeg uansett ha latt det stå i minst tre uker. Lager gjærer betydelig mer sakte enn ale, og gjæren trenger god tid på å gjøre seg verdig og får resket opp i smakene i ølet? Hvilken og hvor mye gjær brukte du?
 
Hei Ghar.
Jeg hadde desverre ikke noe annet for hånden en Brewferm lager tørrgjær. Men det plopper greit i gjærlåsen alikevel. Jeg mener jeg leste att undergjær av tørrgjær virker nesten som overgjær, men vi får se :) Det var foresten siste brygging av malt ekstrakt jeg setter, fikk kjlesett i posten til maltbrygging i dag. har også bestilt flytende gjær fra wyeast fra petit. Så nå gleder jeg meg til å komme igang med ordentlig brygging. Tenkte jeg skulle spørre om dere pleier å formere gjær sjøl eller dere kjøper ny for hver gang? Leste att det gikk ann å lage gjærstarter å fordele denne på ølflasker å lagre de opptil 6 mnd. Stemmer dette?
 
Nylig så brygget jeg også en lager ved 9-10 grader. Dette sto stille i 3,5 uker før jeg fikk tappet det over til fat. Ølet var ferdig og kunne drikkes samme dag. Ingen grunn til å stikke om og utsette ølet for eventuelle infeksjoner og oksidering her, vil jeg mene.

Når det gjelder gjærformering så tror jeg det er mange som gjenbruker gjærslammet fra brygg #1 som gjær til brygg #2. En del hjemmebryggere foretrekker å 'vaske' denne gjæren i fosforsyre, men i og for seg vil det også fungere uten. Vasking av gjær benyttes for å få drept melkesyre- og eddiksyrebakterier, mens gjæren holdes i live.
 
JørnK skrev:
Hei Ghar.
Jeg hadde dessverre ikke noe annet for hånden en Brewferm lager tørrgjær. Men det plopper greit i gjærlåsen alikevel. Jeg mener jeg leste att undergjær av tørrgjær virker nesten som overgjær, men vi får se :) Det var forresten siste brygging av malt ekstrakt jeg setter, fikk kjlesett i posten til maltbrygging i dag. har også bestilt flytende gjær fra Wyeast fra Petit. Så nå gleder jeg meg til å komme igang med ordentlig brygging. Tenkte jeg skulle spørre om dere pleier å formere gjær sjøl eller dere kjøper ny for hver gang? Leste att det gikk ann å lage gjærstarter å fordele denne på ølflasker å lagre de opptil 6 mnd. Stemmer dette?

Selv gjenbruker jeg ikke gjær. Jeg brygger i snitt en gang i måneden, og jeg er ikke tilhenger av å oppbevare gjær jeg har høstet fra tidligere brygg særlig lenge. Når man dyrker opp fra Wyeast- eller white Labs-gjærpakker, har man et kjent utgangspunkt hva gjærmengde angår, noe som gjør det mulig å beregner relativt bra hvor stor starter man trenger for å oppnå ønsket gjærmengde. Om man oppbevarer slurry lenge, vil levedyktigheten minke, og utgangspunktet forringes.

Parallellkultivering slik du skisserer, kan fungere (jeg brukte det selv tidlig i bryggekarriæren), men er ikke ideelt, av samme grunn som lang oppbevaring av slurry ikke er det.
 
Tilbake
Topp