Lagring av øl

Tappet i går mitt andre brygg; en brown ale. Gleden var stor da jeg kunne konstatere en meget god lovende smak! Krysser nå fingrene for at alt er som det skal være når det er klar for konsumering! Frykten fra et misslykket førstebrygg fører da til et spørsmål om lagring:

Jeg bor i leilighet så har ikke så mange muligheter når det kommer til temperaturer. Altså enten er det rom temp (som varierer med ute temp) eller kjøleskap.

Med andre ord: Hvordan skal jeg lagre dette ølet (skal selvfølgelig drikkes asap)? Har for meg at det skal stå i rom temp til det er "ferdig", for så å flyttes til kjøleskap?

En annen sak: Mitt første brygg hadde en syrlig skarp gjær aktig smak og lukt. Smaken ble bare værre og værre etter hvor lenge ølet ble lagret (rom temp) hva kan dette ha vært? Villgjær eller oksidering?
 
Hei,
litt usikker på hva du mener med lagring, siden du "tappet i går". Hvis du har satt til sukkerlake eller liknende for karbonering, bør de stå i romtemperatur i en uke eller to.
Etterpå vil ølet trives best kjølig (du har ikke en bod i kjeller eller på loft?), men hvis det går fort unna, er det ikke noe krise med romtemperatur. Eventuelt sett endel i kjøleskapet. Kanskje du merker forskjell etterhvert også..?

Det høres ut som du har hatt en infeksjon på det første brygget, enten villgjær eller bakterieinfeksjon. Da kan det være lurt å gå igjennom vaske og desinfiseringsrutinene.
 
Tusen takk for svar.

Med lagring mener jeg egentlig: Hvor skal jeg sette ølet når det er ferdig.

Som jeg skjønner ut i fra ditt svar skal jeg altså lagre det et par uker i romtemp(modning/karbonering), og deretter i kjøleskap (som ferdig vare).
Har kun bod i leiligheten(samme temp) og utebod (ute temp). Så blir litt enten eller..

Jepp første brygget mitt bar preg av litt uvitenhet når det kom til renslighet så tror dette er synderen. Egentlig er det litt skremmende hvor lite som skal til for å ødelegge for så mye arbeid og forventinger. Er vel bare å ikke miste motet:)
 
Litt usikker, det lureste er vel å sette ølet på det kjøligste rommet, f.eks soverom. Du kan også prøve med noen øl i kjøleskap og noen i romtemperatur, og se om du merker forskjell over tid(hvis du drikker dem med lik temperatur).

Hvis det andre brygget er godt, kan det jo være skremmende hvor lite det som skal til for å bli hektet også.
Får du kontroll over vask og desinfisering, samt å sørge for optimale forhold for gjæren, vil du få mange smakfulle premier fremover. :)
 
Det kommer jo også an på hvor lenge du har tenkt å lagre ølet. Ideelt sett så er vel "kjellertemperatur" (+-10 °C) en grei temperatur for å lagre øl. Sånn generelt sett dersom du øker temperaturen så skjer vel nedbryting av ølet fortere, og holdbarheten minsker. Ved lagring på lave temperaturer skjer nedbrytingen saktere og ølet holder seg lengre. Dersom det er infeksjoner i ølet så holder det seg bedre ved lave temperaturer.

Vi lagrer stort sett alt øl ved 0-4 °C og synes det er greit, så vil nok anbefale kjøleskap, selv om noen uker i romtemperatur ikke er skadelig for ølet så lenge du ikke har fått infeksjon i det. Du gjør uansett ingen feil med å lagre ølet i kjøleskap, men sett gjerne noen flasker varmt (som Lars foreslår) for å se forskjellen.
 
Hmm litt usikker nå. Har akkurat tappet fra dunken nå. så det står for øyeblikket i rom temp på flasker (stått i 24 timer).
:jaha:
 
Takker! Blir vel en 50/50 løsning både for å teste og pga plass problemer, en vakker dag blir det hus med dedikert bryggerom :amen:
 
Forøvrig kan jeg meddele et tegn på misslykket øl:
Jeg drakk ca en flaske hver dag fra mitt første brygg var lagret 5 dager til det var lagret 15 dager(ga aldri opp håpet). I løpet av den perioden hadde jeg ikke det man kan karakterisere som normal avføring >:D
 
Jonask skrev:
Forøvrig kan jeg meddele et tegn på misslykket øl:
Jeg drakk ca en flaske hver dag fra mitt første brygg var lagret 5 dager til det var lagret 15 dager(ga aldri opp håpet). I løpet av den perioden hadde jeg ikke det man kan karakterisere som normal avføring >:D

Det viser jo hvordan man ofrer seg for hjemmebrygging  ;D
 
Jonask skrev:
Forøvrig kan jeg meddele et tegn på misslykket øl:
Jeg drakk ca en flaske hver dag fra mitt første brygg var lagret 5 dager til det var lagret 15 dager(ga aldri opp håpet). I løpet av den perioden hadde jeg ikke det man kan karakterisere som normal avføring >:D

Hm, har ikke hørt om at infisert øl kan gi fysiske plager, mens stresset gjær (f.eks for lite gjær eller gjæring på varmt baderom) kan gi skallebank, da det dannes endel lite ønskelige fuselalkoholer. Sjekk opp eget renhold og desinfisering. :laugh:

Bryggerom med muligheter for vasking av klær kan anbefales, ja. :) Ellers er kjelleren fin til både gjæring og lagring.
 
Ølet har nå stått 5 dager i romtemp... Prøvde et par flasker nå som jeg kjølte ned noen timer i kjøleskap. Ølet er fortsatt ganske flatt og har lite kullsyre.
Hvor lang tid tar karboneringsprosessen?

Brown ale
OG 47
FG 17

20 l karbonert med 120g sukker på 0.33 flasker.
Kommer enn "futt" når korken åpnes så anntar de er tette..
Litt bekymret nå:S
 
hmm 10 dager siden flasking nå... fortsatt relativt flatt. Dannes 3-4mm med skum som forsvinner forholdsvis fort.

Har lest de to artikklene om karbonering og skumfasthet, men klarer ikke helt se hva jeg har gjort feil...
La dog merke til en liten oljefilm i gjæringskaret før tapping. Kan dette være synderen? Noen som har noen aning om hva dette kan være?
 
Jonask skrev:
Forøvrig kan jeg meddele et tegn på misslykket øl:
Jeg drakk ca en flaske hver dag fra mitt første brygg var lagret 5 dager til det var lagret 15 dager(ga aldri opp håpet). I løpet av den perioden hadde jeg ikke det man kan karakterisere som normal avføring >:D

Litt sent, men få gå. Dette er under (etter)gjæringsprosessen ikke noe uvanlig fenomen. Gjærcellene blir med i magen og fortsetter sin gjæring på det det finner der. Det blir det mye rar lukt av, og det er en av grunnene til at jeg drikker eller smaker på grønt øl med måte.  :brygging:
 
Eduard skrev:
Jonask skrev:
Forøvrig kan jeg meddele et tegn på misslykket øl:
Jeg drakk ca en flaske hver dag fra mitt første brygg var lagret 5 dager til det var lagret 15 dager(ga aldri opp håpet). I løpet av den perioden hadde jeg ikke det man kan karakterisere som normal avføring >:D

Litt sent, men få gå. Dette er under (etter)gjæringsprosessen ikke noe uvanlig fenomen. Gjærcellene blir med i magen og fortsetter sin gjæring på det det finner der. Det blir det mye rar lukt av, og det er en av grunnene til at jeg drikker eller smaker på grønt øl med måte.  :brygging:

Ohoi, det var ny og nyttig info. :laugh:
 
Hadde kjøpt 3 flasker Lynchburg Natt for rundt 6 måneder siden. Disse har vært lagret i vinskap med 13 grader konstant temperatur. Leste at øl bør lagres stående, i hvert fall med metallkork. Måtte åpne ei flaske for å sjekke, og den var fremdeles akkurat like god som den jeg smakte på Amundsen for en stund siden.

Hva er egentlig grunnen til at øl skal lagres stående, bortsett fra at evt. bunnfall kan lagres på sidene av flasken og dermed lettere komme ut ved tapping. Vil metallet kunne skape missmak?
 
Tilbake
Topp