Lagring av pils

Hei!

Tappet min første pils i går, laget all-grain settet fra Bryggselv (Gahr edition). Det ble 20 liter og jeg fordelte 10 av disse på fat og 10 på flaske. I følge oppskriften skal flaskene lagres 2 uker i romtemperatur, deretter 4 uker kald lagring.
Gjelder dette fatet også? Eller er de 2 ukene kun ved naturlig karbonering? Siden pilsen på fat karboneres direkte med CO2 skal det da settes til kald lagring med en gang?
(er veldig grønn når det gjelder fat)

Det på fat setter du kaldt med en gang..
Kan fint drikkes når det har nok co2..men lagring skader ikke...

Takk! Da går den i kjøleskapet i dag. Hvor lang tid tar det å karbonerer 10 liter? Står på 1.9 bar.
Hvor kaldt står det? Du er sikkert klar over at 1.9 bar nok gir i overkant karbonering hvis du lar det stå sånn? :) Vil tro at du kan prøvesmake på tirsdag eller noe sånt, og skru ned til ønsket trykk da(1 bar kanskje?).

Hvor kaldt står det? Du er sikkert klar over at 1.9 bar nok gir i overkant karbonering hvis du lar det stå sånn? :) Vil tro at du kan prøvesmake på tirsdag eller noe sånt, og skru ned til ønsket trykk da(1 bar kanskje?).
Foreløpig står det på vel 21 grader, setter det på 4 når jeg kommer hjem i dag.

Var en liten en her som klarte å trykke av meldinga før den var ferdig :) jeg bruker 1,1 bar på 6 grader på, som jeg også bruker som serverings trykk, pleier å være ferdig etter 5 dager, på 4 grader bør du kanskje senke trykket litt til

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Tilbake
Topp