Lagring med gjæren i bøtta.

Hei eg har lagret en German lager som eg har brygget for noen mnd siden. Denne har vert i gjæringskaret hele tiden på grunn av at eg ikke har ledige fat eller flasker nokk. Eg lurer på om denne er ødelagt grunnet autolyse eller av noen andre grunner.  Brygget den 28/10.  :jaha:
 
Som jeg har sagt tidligere, så har jeg hatt ett brygg stående på gjæringskar i åver 2 mnd.
Den smaker fortreffelig. Det er bare å ta ut en smaksprøve.
 
Tanken var bare om eg kunne få noen svar før eg åpnet bøtten og slapp ut co2en som er i den. Får heller smake på den og gi dere en lyd på hvordan den smaker  :yes:
 
Ikkje la deg lure sjølv om han smaker godt! Du bør nok uansett køyre han opp til meg i Varåsen slik at eg kan ta hand om han på skikkeleg vis etter gjeldande forskrifter og føresegner.
 
Gjæringsbøttene holder nok ikke så godt på CO2-en. De eneste måten å finne ut om det er brukbart på er å smake. Ganske lang tid, men sjansene for at det er drikkbart er fortsatt til stede. Det er dog ikke umulig du vil merke oksidering i ølet, siden det har stått på gjæringsbøtte såpass lenge.
 
Tarjei77 skrev:
Ikkje la deg lure sjølv om han smaker godt! Du bør nok uansett køyre han opp til meg i Varåsen slik at eg kan ta hand om han på skikkeleg vis etter gjeldande forskrifter og føresegner.
Haha, det kan seg gjøre.  ;)
 
Da følger jeg opp med et spørsmål. Hvordan bismak kan man få på ølet hvis det oksiderer?
Alltid vært så nøye jeg kan med å ikke få oksidert ølet på noe stadie, men vet ikke hvordan usmak det gir bare at man ikke vil ha det :p
 
Takk for den linken Tommy :) Den ga godt svar på oksidering og mye mer, måtte bookmarke den der.
 
Tilbake
Topp