Lagring, temperatur

Hei,

Jeg har nå fire jomfru-batcher ferdig karbonert. Centennial Blond, American Pale Ale, American Brown Ale, og en Imperial Brown Ale.
Har blitt fortalt at Imperialen som skal lagres i seks mnd. bør stå rundt 10-12 grader. Hva med disse andre bryggene? Hvilken temperatur bør de lagres på? Er det jevn temperatur som er viktigst? altså at jeg kan lagre disse og Imperial Alen ved ca. 20 grader om nødvendig. Har utfordringer når det gjelder å ha det kaldt nok og stabil temperatur.  :help:

Mvh

Ove
 
Dersom du har mulighet til å lagre ved 10-12 °C, vil jo det være det beste. Da holder vil de holde seg lenger. Men dersom alternativet ditt er 20 °C, vil dette sikkert funke fint, bare ikke like lenge. Hvor lenge tenker du å lagre ølet?
 
Hei,

Ikke alt for lenge. Men Imperialen skal jo ha seks mnd. Lagring.  Hva tror du holdbarheten er ved 20 grader? Finner lite om dette emnet.

Mvh
 
Jeg har ikke forsøkt selv å lagre øl i 6 md ved 20 °C, men jeg tror det går helt fint. Det lengste jeg har lagret øl, er 6 md i kjellertemperatur (14-16 °C), og det har gått kjempebra. Kjør på!
 
Generelt sett vil holdbarheten på øl dobles til tredobles hvis temperaturen senkes med 10 °C. (Kilde her er Charlie Bamforth i en Brew Strong-episode fra the Brewing Network.) Dette skyldes enkelt og greit at oksidasjonsreaksjoner går saktere ved lvere temperaturer. Det er også viktig at temperaturen er relativt stabil og ikke har for store og hurtige svingninger (f.eks. dag/natt). Mye av det man i sterkøl tenker på som modning er oksidasjon, så sterke, mørke øl tåler gjerne bedre litt høyere temperaturer enn lyse, lette og humlerike øl. Hadde jeg hatt kapasitet, ville jeg lagret ALT ølet mitt i kjøleskap...
 
Hei og takk for inspill folkens.

Heller vel mot et 2 meters "finn" kjøleskap i garasjen nå. Noen som har erfaring med kjøleskap som må stå i minusgrader (i verste fall -5 °C) om vinteren. Googling tilsier det ikke er tilrådelig. Hadde vært greit og noen hadde annen erfaring :0)

Mvh


Ove
 
Har 2 kjøleskap og 2 frysebokse stående i garasjen, det har gått fint denne vinteren


Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2
 
OveAune skrev:
Hei og takk for inspill folkens.

Heller vel mot et 2 meters "finn" kjøleskap i garasjen nå. Noen som har erfaring med kjøleskap som må stå i minusgrader (i verste fall -5 °C) om vinteren. Googling tilsier det ikke er tilrådelig. Hadde vært greit og noen hadde annen erfaring :0)

Mvh


Ove

Jeg har et kjoeleskap staaende ute i Trondheim som har overlevd -20C og sikkert kaldere. Ikke akkurat bruk for kompressoren da :)
 
Generelt sett vil holdbarheten på øl dobles til tredobles hvis temperaturen senkes med 10 °C. (Kilde her er Charlie Bamforth i en Brew Strong-episode fra the Brewing Network.) Dette skyldes enkelt og greit at oksidasjonsreaksjoner går saktere ved lvere temperaturer. Det er også viktig at temperaturen er relativt stabil og ikke har for store og hurtige svingninger (f.eks. dag/natt). Mye av det man i sterkøl tenker på som modning er oksidasjon, så sterke, mørke øl tåler gjerne bedre litt høyere temperaturer enn lyse, lette og humlerike øl. Hadde jeg hatt kapasitet, ville jeg lagret ALT ølet mitt i kjøleskap...

Hvor lang tid skal en pale ale lagres før den er "ferdig"? Altså hvor lang tid etter endt karbonering bør den stå før man kan kalle den ferdig? Hvor lenge står ølet i bryggeriene før de leverer det ut til butikkene?
 
Tilbake
Topp