Lagring

Hei folkens

Da får eg stille ett nytt spørsmål.
Har to dunker/plastdunker stående. ene inneholder lyst øl, den andre en klon av Guinness.
eg har ikke tid til flasking denne uken. men ønsker å høste av gjæren.
kan eg tappe over begge til nye plastfat, slik eg får dei vekk fra gjærkaka?, og sette fatene kaldt? her har eg mulighet til og velge temp selv.
Vil tru eg rekker tapping til flaske i løpe av en til to uker.
 
Begge deler er greit, omstikking er å foretrekke om de skal stå mer enn 6-8 uker på samme dunk. Dersom gjæringen er ferdig, er kaldlagring (f.eks 4 grader) en god ide.
 
Martin E skrev:
Begge deler er greit, omstikking er å foretrekke om de skal stå mer enn 6-8 uker på samme dunk. Dersom gjæringen er ferdig, er kaldlagring (f.eks 4 grader) en god idé.

Tusen takk for svar :) da stikker eg om i kveld, og setter temp til 4 grader :)
 
Jeg ville ha latt det stå kaldt, på gjæren. Lufttilførsel (og påfølgende oksidasjon over tid) under omstikking vil bli et større problem enn autolyse av at ølet ligger et par uker lengre på gjæren. Tror jeg. Begge deler går nok fint.
 
Enig med Bjarte H - det er nok like greit å la være å stikke om, men dersom du trenger gjæren, tror jeg det går helt fint å stikke om også. Kaldlagring er uansett alltid bra (her har hjemmebryggere faktisk en fordel i forhold til de store bryggeriene, som sjelden har kapasitet til å lagre ølet kaldt fra det er ferdig til det blir konsumert) :)
 
Martin E skrev:
Enig med Bjarte H - det er nok like greit å la være å stikke om, men dersom du trenger gjæren, tror jeg det går helt fint å stikke om også. Kaldlagring er uansett alltid bra (her har hjemmebryggere faktisk en fordel i forhold til de store bryggeriene, som sjelden har kapasitet til å lagre ølet kaldt fra det er ferdig til det blir konsumert) :)
Skal ikke brygge før neste år  :angel: så gjæren var eg bare redd skulle bli ødelagt av å stå på dunken med øl.
 
Tilbake
Topp