Lallemand Diamond Lager

Det er nok fordi 81 % er fullstendig utgjæring. Vanligvis beregner man tilsynelatende utgjæring (apparent attenuation), altså 1.000. Den verdien som er satt til 91,2 % i bildet. Tipper 73 % vil gi rundt 81 % apparent.

Fullstendig utgjæring er vel ikke et fiksert tall på oechsle-skalaen, siden mye sukker vil gi mye alkohol – og en god del lavere oppdrift enn vann. Derfor er det praktisk å bruke 1.000 som nullpunkt.
Dette er ukjent for meg o_O . Jeg ikke fått slik utgjæring tidligere.

Har en Kölsch med Lallemand Köln den stoppet på 81% med samme meskeskjema.

Screenshot_20211206-214010.jpg

Fermentis 34/70 med enda høyere utgjæring.

Screenshot_20211206-213756.jpg

Lurer på om jeg har tuklet med noen innstillinger. Skulle legge inn avansert utregning.
 
Screenshot_20211214-233203.jpg
Brygget pils som planlagt over på søndag.

Siden jeg liker spenning i hverdagen tok sjansen på å kun bruke 3 pakker :D

Pitchet på 10°. Temperaturen i boda er også 10°, kan jeg forvente at temperaturen i karet stiger med et par grader også med lagergjær?

Noen som tør å spå når det er på tide å tenke på diacetyl behandling? Flasking om 2-3 uker?
 
Vis vedlegget 54836
Brygget pils som planlagt over på søndag.

Siden jeg liker spenning i hverdagen tok sjansen på å kun bruke 3 pakker :D

Pitchet på 10°. Temperaturen i boda er også 10°, kan jeg forvente at temperaturen i karet stiger med et par grader også med lagergjær?

Noen som tør å spå når det er på tide å tenke på diacetyl behandling? Flasking om 2-3 uker?
Slutt å spå, krystallkuler er for de religiøse, kjøp en tilt ;)
 
Slutt å spå, krystallkuler er for de religiøse, kjøp en tilt ;)
Du er uansett bare 2 gram unna. Vet ikke om det kan kalles underpitching. Men om man går lenger ned i temperatur kreves det mye mer gjær. Denne kalkulatoren lar deg neppe beregne det, siden Lallemand regner det som utenfor gjærens optimale arbeidstemperatur.
 
Vis vedlegget 54836
Brygget pils som planlagt over på søndag.

Siden jeg liker spenning i hverdagen tok sjansen på å kun bruke 3 pakker :D

Pitchet på 10°. Temperaturen i boda er også 10°, kan jeg forvente at temperaturen i karet stiger med et par grader også med lagergjær?

Noen som tør å spå når det er på tide å tenke på diacetyl behandling? Flasking om 2-3 uker?
Du er uansett bare 2 gram unna. Vet ikke om det kan kalles underpitching. Men om man går lenger ned i temperatur kreves det mye mer gjær. Denne kalkulatoren lar deg neppe beregne det, siden Lallemand regner det som utenfor gjærens optimale arbeidstemperatur.
 
Du er uansett bare 2 gram unna. Vet ikke om det kan kalles underpitching. Men om man går lenger ned i temperatur kreves det mye mer gjær. Denne kalkulatoren lar deg neppe beregne det, siden Lallemand regner det som utenfor gjærens optimale arbeidstemperatur.
Nå har temperaturen steget en del ute, slik at det ikke er noen fare for at temperaturen synker ytterligere, om noe stiger den kanskje litt.

Dette er min første erfaring med lagergjær, med annen gjær vil normalt temperaturen i gjæringskaret stige litt med aktiviteten.

Kan jeg forvente det samme med denne gjæren?
Er det noen som har erfaring med gjæring rundt 10-11 grader?
Hvor lang tid kan jeg forvente at den bruker?
 
Skikkelige ateister foretrekker sikker viten, så vi bruker hydrometer;). Bruker du en tilt, er du henvist til å tro.
Jeg har faktisk ikke, siden jeg kjøpte min første tilt, opplevd at den ikke kan brukes til å vite hvor i gjæringsforløpet jeg er, og jeg tror heller ikke den har vært mer enn 4 SG poeng feil, da på 15 liter neipa med 300 gram tørrhumle, så jeg påstår de er rimelig pålitelige, hydrometer bruker jeg ved pre boil og når jeg fater, men utover det så syns jeg faktisk tilt er verdt hver en krone og har enda til gode å høre om noen som ikke syns det var et godt kjøp.

Og for å svare @Eramik, jeg mener at @Holmentoppen har sagt at diacetyl rast kan du omså ta etter at gjæringa har stoppet fullstendig, så du trenger verken spå, tilt eller hydrometer til det :)
 
Jeg har faktisk ikke, siden jeg kjøpte min første tilt, opplevd at den ikke kan brukes til å vite hvor i gjæringsforløpet jeg er, og jeg tror heller ikke den har vært mer enn 4 SG poeng feil, da på 15 liter neipa med 300 gram tørrhumle, så jeg påstår de er rimelig pålitelige, hydrometer bruker jeg ved pre boil og når jeg fater, men utover det så syns jeg faktisk tilt er verdt hver en krone og har enda til gode å høre om noen som ikke syns det var et godt kjøp.

Og for å svare @Eramik, jeg mener at @Holmentoppen har sagt at diacetyl rast kan du omså ta etter at gjæringa har stoppet fullstendig, så du trenger verken spå, tilt eller hydrometer til det :)

Støttes. Tilten min er maks 2 SG poeng feil, og da gjerne ved starten av gjæringen. Når FG er nådd er den som regel spot on, eller +/- ett SG poeng feil. Bruker EasyDens stort sett kun til å måle OG og FG, ellers stoler jeg helt og holdent på min Tilt.

Så litt on topic: @Eramik Jeg har ingen erfaring med Lallemand sin diamond, men min erfaring med annen lagergjær på den temperaturen er at man fint gjærer ut et øllet på under 14 dager (med unntak av mitt ene forsøk med Brewly 34/70). Jeg liker riktignok å heve temperaturen fra 11 til 16 grader når jeg har fått 2/3-utgjæring. Det vil muligens sørge for noe raskere utgjæring enn om man bare gjærer flatt.
 
Sist redigert:
Her er mitt gjæringsforløp med Diamond.
Bryggedag 31.10.21
Gjæret ved 10C i garasje. Gjæren tilført gjæringskar 17:00, Synilg aktivitet neste morgen.
11.11.2021: SG: 1020,
13.11.2021: SG: 1017- flyttes til rom med 16C for Diacetyl rest.
15.11.2021: SG:1010,
17.11.2021 SG: 1008 - flyttes til garasje med 5C
 
Nå har temperaturen steget en del ute, slik at det ikke er noen fare for at temperaturen synker ytterligere, om noe stiger den kanskje litt.

Dette er min første erfaring med lagergjær, med annen gjær vil normalt temperaturen i gjæringskaret stige litt med aktiviteten.

Kan jeg forvente det samme med denne gjæren?
Er det noen som har erfaring med gjæring rundt 10-11 grader?
Hvor lang tid kan jeg forvente at den bruker?
Den vil nok stige bitte litt, men siden jeg stort sett bruker kjøleskap/inkbird, så er ikke det noe som avleses så lett. 10-11 grader er helt uproblematisk, så lenge man bruker nok gjær. Som regel er lagergjær tilsynelatende ferdig utgjæret på 14 dager, men jeg mener det er fornuftig å la den stå litt lenger – gjerne med temperaturheving mot slutten. Jeg har en ”set & forget” tilnærming til gjæring – og måler sjelden før tapping. Alle har sine egne regimer, og det er mange veier til målet.
 
Her er mitt gjæringsforløp med Diamond.
Bryggedag 31.10.21
Gjæret ved 10C i garasje. Gjæren tilført gjæringskar 17:00, Synilg aktivitet neste morgen.
11.11.2021: SG: 1020,
13.11.2021: SG: 1017- flyttes til rom med 16C for Diacetyl rest.
15.11.2021: SG:1010,
17.11.2021 SG: 1008 - flyttes til garasje med 5C
Målte i går, temperaturen var 12°, om jeg skal stole på Kina-refraktometeret (noe jeg ikke gjør) var SG 1.035. SG er på vei, ned temperatur og tempo virker å være ganske fint. Smaksprøve var lovende, men mindre bitter enn forventet.
 
Homebrew spesifiserer på sin side at Diamond ikke er egnet for flaskekarbonering. Men, er det allikevell noen som har forsøkt dette og ble resultatet bra? Hva er årsaken, flokkulering?
 
Homebrew spesifiserer på sin side at Diamond ikke er egnet for flaskekarbonering. Men, er det allikevell noen som har forsøkt dette og ble resultatet bra? Hva er årsaken, flokkulering?
Det er ikke nevnt noe sted på Lallemand sine egne hjemmesider eller faktaarket? Den flokkulerer godt, men burde absolutt ikke by på problemer ved flaskekarbonering.
 
Bokskarbonerte min første batch med Diamond for noen uker siden. Har ikke smakt på resultatet enda, da de står til lagering, men boksene var stinne, så de har hvertfall karbonert noe i løpet av de 2 ukene de sto romtemperert.
 
Homebrew spesifiserer på sin side at Diamond ikke er egnet for flaskekarbonering. Men, er det allikevell noen som har forsøkt dette og ble resultatet bra? Hva er årsaken, flokkulering?
Jeg har flaskekarbonert flere batcher gjæret med Diamond uten problemer.
Skjønner ikke hvor den informasjonen kom fra. Diamond funker akkurat like bra til flaskekarbonering som andre gjærstammer.
 
Tilbake
Topp