Lallemand Philly Sour

Interessant lesestoff her om Philly Sour:

Ja, hat lest den. Interessant at gjæren er såpass sensibel både for under-, og overpitching!
Mine gravitymålinger har stemt bra med kurven fra artikkelen, inntil det så ut til å dabbe av, men så ut som ting nå har tatt seg opp igjen.
 
Skal brygge en 25l batch med denne gjæren, har 1liter bringebær purè som er tiltenkt. I frysa ligger det 400gram frosne bringebær fra Eldorado. Blir det for mye å slenge i dem også tro? For ikke mange årene siden var det anbefalt å koke bærene før bruk fordi de kunne ha med seg smitte som hepatitt og noro. Kulda tok ikke knekken på all virus. Vet ikke om dette er like relevant i dag ?
Skal du lage øl med bringebær eller bringebær brus? Jeg har laget begge. Sist nevnte var med 3 kg på 25 liter. Det smakte brus.

Du kan la bærene ligge litt i eddik. Skyll godt etterpå.
 
Skal du lage øl med bringebær eller bringebær brus? Jeg har laget begge. Sist nevnte var med 3 kg på 25 liter. Det smakte brus.

Du kan la bærene ligge litt i eddik. Skyll godt etterpå.
Godt spørsmål, da holder jeg med til purèn. ;)
 
Hvor mye tålmodighet bør jeg ha med denne gjæren? OG 1.046, Brewfather mener jeg skal nå 1.008.

Er på dag 13 nå og er på 1.016.
Tilsatte fruktpuré på dag 6 når SG var 1.020, regner med sukkeret i puréen (10%) dro SG litt opp.
Har satt på spunding-ventil på ca 10 PSI etter jeg tilsatte frukt og den ser ikke ut til å produsere voldsomt med CO2 (opp til 5 PSI kanskje, nok til å drive SG-prøvene.
Har jobber meg oppover i temp fra 22 til nå 24,5

Den har muligens flyttet seg et poeng eller to nedover siste uken, men ingenting de siste tre dagene.
 
Min siste gikk fra 1.045 til 1.012 på en uke og stoppet der, så den gjærer ikke så langt ned. Men 1.016 var litt vel høyt. Hvor mye gjær tilsatte du? Jeg brukte en pakke på 22 liter vørter.
 
1 pk (11g) på 24 liter. Den er visstnok ganske sensitiv på bade over- og underpitching, men mener det var mest relevant ift syrningen. Pitchekalkulatoren til Lallemand foreslo vel noe sånn som 13g, så synst det var litt overkill å handle inn to pakker.
 
1 pk (11g) på 24 liter. Den er visstnok ganske sensitiv på bade over- og underpitching, men mener det var mest relevant ift syrningen. Pitchekalkulatoren til Lallemand foreslo vel noe sånn som 13g, så synst det var litt overkill å handle inn to pakker.

1 g per liter er optimalt i følge forsøkene jeg linket til tidligere, så en pakke ekstra hadde vært bedre. Men den er treig ja :p
 
Berliner Weisse og philly sour:
Laget denne ons 27/10, startet på 18’C, og skjedde ikke noe på to døgn. Justerte temp til 19 og senere 20 ‘C etter å ha lest noe om optimal temp, selv om oppskriften sa 19’C 14 dg . Nå har den hatt 20,2 ‘C i ett døgn
Trykket løftet seg sakte til maks 0,5 bar på dag 3, men synker igjen nå.
Ikke noe skum på toppen hverken før eller siden. Litt skumsnerk etter dag 2, men ellers ingen bevegelse i karet som ellers andre gjærsorter gjør som jeg er vant til. OG spot on 1047 inkl 500g laktose under kok. Skal tilsette fruktpuré om ca en uke. Men da om gjæringsprosessen er riktig.

Legger ved bilder: slik har det stort sett vært siden vørteren ble overført og gjæren pitchet.
Legger også ved et bilde av en Amber christmas som står rett over og har en vanlig skumdannelse slik jeg er vant til.

Lurer på om det er noe galt eller gjør gjæren jobben sin? Pitchet to pakker som anbefalt av oppskriften til olbrygging.
Tanker og ideer?
9EA314A5-8BBD-4EA2-8561-AA90A79ECE0C.jpegC0A9CBAF-8803-408B-BEA7-B61C40F8B375.jpegF569E16B-1BAE-46BA-B2D0-7133126728E3.jpeg
 
Kan noen hjelpe meg med ei oppskrift på gose? Jeg har en pose PhS i kjøleskapet, og har smakt og likt Kinns Havblikk, som er krydra med koriander. Så noe i den gata. Ittno' fruktsøl, bitte:).

Lallemmand sier at du øker syrningsgraden om du tilfører glukose. Noen som har erfaring med det? Jeg er ikke fremmed for å brygge noe relativt surt.
 
Sist redigert:
Kan noen hjelpe meg med ei oppskrift på gose? Jeg har en pose PhS i kjøleskapet, og har smakt og likt Kinns Havblikk, som er krydra med koriander. Så noe i den gata. Ittno' fruktsøl, bitte:).

Lallemmand sier at du øker syrningsgraden om du tilfører glukose. Noen som har erfaring med det? Jeg er ikke fremmed for å brygge noe relativt surt.

Du kan jo prøve denne:

Jeg har brygget den, men med kirsebærpuré i tillegg så korianderen forsvant vel.
 
Kan noen hjelpe meg med ei oppskrift på gose? Jeg har en pose PhS i kjøleskapet, og har smakt og likt Kinns Havblikk, som er krydra med koriander. Så noe i den gata. Ittno' fruktsøl, bitte:).

Lallemmand sier at du øker syrningsgraden om du tilfører glukose. Noen som har erfaring med det? Jeg er ikke fremmed for å brygge noe relativt surt.
Tråd her med basis oppskrift og tilhørende diskusjon med forskjellig frukt.

Tråd 'Pasjonsfruktpure i Gose' https://forum.norbrygg.no/threads/pasjonsfruktpure-i-gose.43736/
 
Du kan jo prøve denne:

Jeg har brygget den, men med kirsebærpuré i tillegg så korianderen forsvant vel.
Den så grei ut. Ser ut som sånn ca. 15 gr salt og 20-30 gram koriander er normalt i et 25 liters brygg? Og grist med noenlunde balanse mellom pilsnermalt og hvetemalt.

Men hva med druesukker for å gjøre ølet litt syrligere? Andre måter å regulere syrlighet på med denne gjæren?

Lallemands kalkulator sier 1 gr/l, så jeg må vel i alle fall opp i 2 pakker for 25 liter. Eller vil det funke med bare en? Hva med å sette en starter? (Lallemand anbefaler ikke gjenbruk, men ... ?)

edit: Ser at jeg finner svar i artikkelen @PetterL lenka til, men hører gjerne hva folk har erfart:). Trur kanskje jeg kunne ta sjansen på en starter på 1 liter? Og 5% glukose virker ikke som noen dårlig ide.
 
Sist redigert:
Philly Sour er
Den så grei ut. Ser ut som sånn ca. 15 gr salt og 20-30 gram koriander er normalt i et 25 liters brygg? Og grist med noenlunde balanse mellom pilsnermalt og hvetemalt.

Men hva med druesukker for å gjøre ølet litt syrligere? Andre måter å regulere syrlighet på med denne gjæren?

Lallemands kalkulator sier 1 gr/l, så jeg må vel i alle fall opp i 2 pakker for 25 liter. Eller vil det funke med bare en? Hva med å sette en starter? (Lallemand anbefaler ikke gjenbruk, men ... ?)

edit: Ser at jeg finner svar i artikkelen @PetterL lenka til, men hører gjerne hva folk har erfart:). Trur kanskje jeg kunne ta sjansen på en starter på 1 liter? Og 5% glukose virker ikke som noen dårlig ide.

Ja, det meste står i den artikkelen.
En ting jeg har prøvd er gjenbruk, som førte til et øl som ikke ble surt i det hele tatt.
Nå ser jeg at det sannsynligvis skyldes overpitching, og det kan nok stemme.
 
Tenker jeg brygger en halv batch (12 liter) til en pose gjær, og mekker 50/50 hvete og bygg. 7 gr salt og 10 gr koriander i kok? Tilsetter en del glukose - men hvor mye? Itteno' tøyseøl med fruktpure og sånt søl;).!

That's it?
 
Tenker jeg brygger en halv batch (12 liter) til en pose gjær, og mekker 50/50 hvete og bygg. 7 gr salt og 10 gr koriander i kok? Tilsetter en del glukose - men hvor mye? Itteno' tøyseøl med fruktpure og sånt søl;).!

That's it?
Ingen humle? Ølet blir da bedre med f.eks. US-05 sammen med innholdet fra et par probi mage tabeletter (lacto plantarum). Ikke helt fan av ølet Philly Sour lager :p
 
Jeg synes Philly gir en friskere, mer sitrusaktig syre enn melkesyre fra lactobacillus, så bare kjør på du Finn :)
I lyse "smakløse" øl gir Lacto meg en smak av meieriprodukter jeg ikke liker.
Kanskje er jeg ekstra følsom ettersom jeg ikke drikker melk og veldig lite melkeprodukter ellers..
 
Tilbake
Topp