lav effektivitet på Speidel

Jeg har en Monster Mill 3.0. Har justert den til 1,2mm, jeg havnet under det jeg normalt har hatt i effektivitet med Bryggselv knust malt. Er 1,2mm på tre valser for liten åpning? Malten blir ganske så finknust!

Jeg får best resultat med ca. 1,2 på min Barley Crysher, med to valser, men jeg ser ikke bort fra at det er forskjell på hvordan malten knuses på en med to og en med tre, slik at det å blindt forholde seg til lysåpningen kan bli misvisende.
 
Liten avsporing. Hva heter det man måler åpningen på mølla med? Har helt hjerneteppe og kommer ikke på det. Og er det noe spesielt jeg må tenke på hvis jeg har en mølle med tre valser?
 
Bladsøker?

Tre valser = vet ikke, men har helt klart inntrykk av at den må stilles grovere enn 2 for å oppnå "samme" resultat...
 

Jepp

9151881019422.jpg
 
Ser Jula kaller det bladmål også... har alltid kalt det bladsøker selv av en eller annen grunn. Er i hvert fall veldig praktisk, hadde en liggende som basically hadde begynt å ruste... endelig fikk den en jobb å gjøre når jeg kjøpte meg mølle :)
 
Å få stabil OG på speidel er svært lett uavhengig av effektivitet. Det er bare å måle OG før skylling og beregne mengde vann for skylling. Eller som jeg gjør. Normalt skyller jeg med så lite vann, 4-5 liter, at jeg må ha opp i litt kokt vann i tillegg. Jeg gjør dette fordi jeg synes jeg får et litt rundere øl med mindre skyllevann.

Stabilt resultat i speidel forstår jeg ikke. Min effektivitet varierer ganske mye. Brygger jeg en bitter med warminster mariss otter er den på 85-86%. Brygger jeg en bokk med munchener malt (dekoksjon) ligger den på 74-77%. Bruker jeg 5 kg malt i røret blir effektiviteten høyere enn om jeg bruker 6 kg malt. Ulike maltslag og malt merker har ulik maks effektivitet. En så enkel ting som fukt% i malten påvirker effektiviteten og resultatet av malingen av malten.

Men det som varierer hos meg er volum og ikke forventet OG.

mvh

Bårdd
 
Bestmalz gir 80.7% utbytte hvis man knuser riktig og ikke legger mer enn 12.5-13 kg, 12.5 er best valg. Skyllevann bør ikke glemmes.
Gjennomsnittlig effektivitet er cirka 78%. Det er malt kvalitet som definerer dette faktisk.
 
Bladene på bladsøkeren har tykkelser fra type 0.05mm opp til 1mm+, tar du det bladet som har 1mm og det som har 0.2mm og legger dem inntil hverandre utgjør de 1.2mm totalt. Disse kan du så stikke inn (fortsatt inntil hverandre) mellom valsene - hvis de klarer å bevege seg mellom dem er det minst 1.2mm mellom valsene. Jeg pleier å justere valsene så bladsøker-bladene skraper litt når du drar ut og inn, men fortsatt beveger seg "fritt".
 
Brygger også med Speidel 50l og har erfart at "Speidel knust" malt er for grov og gir dårlig utbytte. Bruker nå 1,2mm og har hatt suksess med det. Ikke noe problem med tetting eller lignende. Jeg har slitt mer med utbyttet når jeg bruker kort maltrør (25l) i 50 literen av en eller annen grunn. Hadde vært interessant å høre om folk har teorier på hvorfor dette skjer. Når det gjelder skylling så tenker jeg at alt man heller over av skyllevann vil gjøre mesken tynnere. Har derfor som prinsipp at jeg har et relativt høyt volum vann gjennom meskeprosessen (som passerer gjennom maltrøret mange ganger og trekker ut mye "sukker" ) og skylle med kanskje så lite som 2-4 liter. Sikkert gammelt nytt, men skal man skvise inn mer malt så snu topprista så får man en kilo og to til nedpå.
 
Dette høres ut som de samme erfaringene jeg har gjort meg. Har dog kun kjøpt malt med speidelknus til nå, men har planer om å knuse selv etterhvert. Når det gjelder 25l røret så er det ett gjengående problem med dårlig utbytte tror jeg. Må jobbe mye med mesken for å få ønsket OG her i huset ivertfall. Min teori etter litt observering er at jeg har en liten lekkasje på tetningsflaten slik at mye av flow tar letteste vei under pakningen. Etter litt justeringer på røret kan det bli bedre. Ser ut som om røret ikke er helt flatt på pakningssiden. Man ser godt flowen komme opp langs siden på røret mitt ivertfall, noe man ikke ser på 50l røret.
 
Ville revurdert det prinsippet Ole Kjetil. Høy andel vann versus malt påvirker Ph i mesken, spesielt om du har mye basismalt, og blir PH for høy så går det utover enzymaktiviteten. Både jeg og en kollega har fått høyere utbytte ved å starte med mindre vann og skylle med mer. Ville prøvd det en gang hvis jeg var deg og sett hva slags resultat du får :)

Hørte for øvrig noen si at "speidelknus" var 1.8mm eller noe sånt, hvilket høres helt sprøtt ut imho. Jeg knuser normalt på 1.2 og fikk et vesentlig dårligere utbytte når jeg på en batch knuste på 1.4... kan sikkert ha vært andre faktorer også, men meskeutbyttet endte 15% lavere enn normalt, og noe av det må nesten ha vært kverningen slik jeg ser det.
 
Jeg spurte bryggselv hva de mente med speidelknus var og fikk også som svar 1.8-2mm. Det er mulig det skiller fra 2 til3 valser mølle, men på 2 valser og 1.8 mm får jeg også veldig dårlig effektivitet. Jeg bruker 1.2mm og får mye bedre resultat med det. Så jeg har vel konkludert at det nok er forskjell på 2og3 valser.
 
Jeg ser ikke helt for meg kjemien i ditt pH resonement, Sjakkt, men jeg tror deg på det. Tenker bare at rent logisk vil en gitt liter vann som trykkes gjennom malten 15 ganger ha større potensiale for å vinne ut "sukker" enn en liter man bare heller over og som så renner gjennom maltrøret en gang. Dette skulle være ganske uavhengig av pH dersom temperatur og andre forutsetninger er like, eller? Skal være den første til å innrømme at pH er en faktor i min brygging som ikke akkurat har fått voldsom oppmerksomhet :)
 
Vel, med litt flaks gidder Gahr eller en av de andre ringrevene å komme med innspill her. Men kort fortalt er man avhengig av at Ph i mesken kommer seg ned i rundt 5-6 området for at konverteringen av stivelse til sukker (enzymaktivitet) skal finne sted, om jeg husker herr Palmer rett. Og blir det for mye vann og/eller lite malt (jo lysere malt jo mindre drar den ned Ph), så treffer man ikke ønsket Ph uten ev manuell justering. Resultatet blir dårlig utbytte fra mesken, og da spiller det kanskje ikke så stor rolle om man skyller litt eller mye etterpå...

Dog, dette er bare min teori på hvorfor jeg får bedre utbytte med denne metoden, en av ringrevene kan sikkert bekrefte eller latterliggjøre den teorien :)
 
Jo mindre sukker en gitt mengde vann har desto større potensiale har den til å ta opp sukker. Man kan selvsagt molstappe denne mengden med vann med sukker. Dette lobber jeg inn her fordi tanken om kontinuerlig skylling virker ved diffusjon. Jo mindre sukker en gitt mengde vann har, jo lettere er det for den å ta opp sukker idet den renner forbi malten. En mengde vann som allerede er "mettet" av sukker vil kunne ta opp mindre sukker. Gitt at forholdene ligger til rette.

Hvis noen har innspill så leses de med interesse :)
 
Tilbake
Topp