Lav effektivitet

Rikard

Norbrygg-medlem
Hei!

Tenkte jeg kunne be dere om hjelp da jeg jevnt over opplever lavere effektivitet på mesking enn jeg skulle likt å ha. Dette er ikke noe som plager meg voldsomt, effektiviteten er stort sett jevn på maltmengder av samme størrelse. Men skulle likt å få innspill på forbedringer på systemet mitt!

Har følgende oppsett:
Mesker i 36liters RF kjele, isolert med liggeunderlag. Benytter silbunn type: Universal Silbunn RF 30,5cm - Vestbrygg AS
Resirkulerer vørter i hjemmelaget HERMS system. Benytter billig kinapumpe til resirkulering gjennom hjemmelaget kobberspiral som står i vannkoker. Vannkoker er styrt av Inkbir ITC310 i thermowell på vørter ut av vannkokeren. Systemet holder god og jevn temperatur, målt både på inkbird og i termometer i meskekjele. Bruker kran til å regulere flow av vørter tilbake i kjele. Rører i mesken ca på 20 og 40 min.
Typisk mesker jeg med 2,5-3 liter per kg malt. Skyller 1 gang.

Koker i SS brew kettle. Benytter hopspider og kjøler med RF kjølespiral. 25 liter pleier å gå unna fra 100 til 20 på ca 20min.

Eksempel fra brygging i går:
Malt 8,8 kg. Forventet OG med 70% effektivitet 1.084
Mesket med 23,5 liter vann. Mesket på 67c i 60min, kontinuerlig resirkulering.
Skylte med 12,5 liter. Skylletemperatur 76c i 20min, kontinuerlig resirkulering.

Dette resulterte i 29 liter til kok.
22 liter havnet i gjæringskaret. Total 100gr humle i brygget.

Målt effektivitet var 59% - OG på 1074

Jeg syns dette er i hvertfall 10%-poeng lavere effektivitet enn jeg skulle ha likt, så alle innspill mottas med takk!

Har forøvrig notert i tidligere bryggelogger at effektiviteten er høyere på øl med lavere OG. Typisk oppnår jeg ca 75% på brygg med OG 1050-ish. Taper seg cirka med 0,6% i effektivitet per punkt OG over dette. Altså forventet OG på 1060 vil gi effektivitet på 75%-((1060-1050)*0,6) = 69%

EDIT: PH reguleres med Gypsum og kalsiumklorid. Maltet kvernes av Vestbrygg.
 
Sist redigert:
Jeg ligger også på ~70% effektivitet på 1.060 brygg
skulle gjerne ligget litt høyere, men tror det er akseptabelt
 
Maltet kvernes av Vestbrygg.
Det er mulig at du ikke mesker lenge nok hvis det er knust litt grovt.
Så må du skille mellom typer effektivitet, slik at du veit hvor du mister mengde/utbytte.

understanding_efficiency_large.png
 
Det er mulig at du ikke mesker lenge nok hvis det er knust litt grovt.
Så må du skille mellom typer effektivitet, slik at du veit hvor du mister mengde/utbytte.

understanding_efficiency_large.png
Problemet ligger i konverteringen, ligger lite igjen i mesken etter tømming. Taper normale mengder i avkok, til humle og annet
 
Jepp, gjorde det også i går, glemte helt å nevne det. Målte SG i mesk etter 60 min til 1.077 med vann/ kg =2,67 ( 8,8kg malt og 23,5liter vann)
 
Hmm, skulle tro at vestbrygg hadde bedre kontroll på maltmøllene. Er det noen som får levert ferdig knust malt fra vestbrygg som har lignende tall å vise til?

Takker uansett for god hjelp Steinar!
 
Hmm, skulle tro at vestbrygg hadde bedre kontroll på maltmøllene. Er det noen som får levert ferdig knust malt fra vestbrygg som har lignende tall å vise til?
Vet ikke hvordan de knuser malten. Mulig at det har vært justert grovt for at noen ville ha det, så har en annen ansatt kverna uten å sjekke gapet etterpå. Det vil du jo se om du har masken, om der er hele korn.
 
Hmm, skulle tro at vestbrygg hadde bedre kontroll på maltmøllene. Er det noen som får levert ferdig knust malt fra vestbrygg som har lignende tall å vise til?

Takker uansett for god hjelp Steinar!

Nei, men får min levert fra BS. Det er ikke alltid jeg sjekker konverteringa, men gjorde det sist. Da også med vann/ kg =2,67 og lå lavere enn jeg burde if. tabellen.
 
Det virker ekstremt merkelig om Vestbrygg skulle kverne så feil. Det ville jo ramme ikke bare én brygger, og de ville for lengst ha fått en haug med sinte henvendelser.

Prøv å kutte ut resirkuleringa. Det har egentlig ingen funksjon. Og hvis du ikke også rører fra tid til annen, får du muligens kanalisering, og med det også kanskje så lav temperatur i store deler av mesken at det hemmer enzymene.

At du får lavere effektivitet når du øker maltmengden (og altså brygger sterkere øl), stemmer. Effektiviteten synker med ca. 2,5% når du øker egenvekta på vørteren din med 0.005 poeng, i følge en tabell i How to Brew. Og det stemmer sånn noenlunde med det du opplever. Alkoholen i veldig sterke øl er dyr:). Men 59% er drøyt lavt.
 
Med 2.67 L/kg så ville jeg selv endt opp rundt 55% effektivitet etter mesking med 90 min mesking (ink utmesk).
 
Det virker ekstremt merkelig om Vestbrygg skulle kverne så feil. Det ville jo ramme ikke bare én brygger, og de ville for lengst ha fått en haug med sinte henvendelser.

Prøv å kutte ut resirkuleringa. Det har egentlig ingen funksjon. Og hvis du ikke også rører fra tid til annen, får du muligens kanalisering, og med det også kanskje så lav temperatur i store deler av mesken at det hemmer enzymene.

At du får lavere effektivitet når du øker maltmengden (og altså brygger sterkere øl), stemmer. Effektiviteten synker med ca. 2,5% når du øker egenvekta på vørteren din med 0.005 poeng, i følge en tabell i How to Brew. Og det stemmer sånn noenlunde med det du opplever. Alkoholen i veldig sterke øl er dyr:). Men 59% er drøyt lavt.
At resirkuleringen ikke har noe funksjon er jeg lite enig i, men det får bli en annen diskusjon. Jeg resirkluerer med god struping og rører om i karet i hvert fall 2 ganger. Ganske sikker på at kanalisering ikke er et problem, men skal teste ut på neste brygg om det kan ha effekt.

Men ser at andres opplevelser stemmer godt overens med hva jeg har erfart, så mulig problemet sitter mest i hodet mitt.
 
Støtter de som nevner malingsgrad, godt knust malt, mølle på 0,8 mm og god omrøring med visp på maskin FØR mesking så vil du nok ligge på 90-95 % utbytte.
 
Med 2.67 L/kg så ville jeg selv endt opp rundt 55% effektivitet etter mesking med 90 min mesking (ink utmesk).

Skjønte deg ikke helt her. Ville du altså hatt lavere effektivitet enn hva jeg opplever?

Skal prøve meg frem på andre vann/malt ratioer for å se om det har effekt. Mistenker egentlig at mye kan løses her.
 
Støtter de som nevner malingsgrad, godt knust malt, mølle på 0,8 mm og god omrøring med visp på maskin FØR mesking så vil du nok ligge på 90-95 % utbytte.

Omrøring med visp, hvor godt tar du i? Selv "vender" jeg stort sett maltet sammen med vannet med en meskeåre. Skal prøve å være litt mer voldsom neste gang kanskje?
 
Skjønte deg ikke helt her. Ville du altså hatt lavere effektivitet enn hva jeg opplever?

Skal prøve meg frem på andre vann/malt ratioer for å se om det har effekt. Mistenker egentlig at mye kan løses her.
Altså etter mesking, hvis jeg ville målt i meskekjelen eller kokekjelen (ikke skylling, kun no sparge, så konverteringseffektivitet = meskeeffektivitet) ville jeg landet på rundt 55% effektivitet. Altså preboil gravity i no sparge oppsett.
 
Altså etter mesking, hvis jeg ville målt i meskekjelen eller kokekjelen (ikke skylling, kun no sparge, så konverteringseffektivitet = meskeeffektivitet) ville jeg landet på rundt 55% effektivitet. Altså preboil gravity i no sparge oppsett.

Det har effekt med forskjellige ratioer, men 2.67 er rimelig lavt, men ikke utenfor, og da synker også effektiviteten. Du metter vørteren mer. Så da kan man se på skylling, der kan man hente ut ganske mye, egentlig. Men samtidig så får man ikke gjort det med mindre man velger å koke lengre (ved å bruke mer skyllevann) og akseptere det lengre koketid gjør med vørteren.
 
Altså etter mesking, hvis jeg ville målt i meskekjelen eller kokekjelen (ikke skylling, kun no sparge, så konverteringseffektivitet = meskeeffektivitet) ville jeg landet på rundt 55% effektivitet. Altså preboil gravity i no sparge oppsett.

Altså det tabellen sier at man skal ha 1.096 poeng, mens jeg har 1077(målt med metoden du nevner btw) for meg en konverteringseffektivitet på ca 80%(1.077/1.096) ville du hatt effektivitet på 55% som er 1.096*55%=1.053?
 
Med 2.67 L/kg så ville jeg selv endt opp rundt 55% effektivitet etter mesking med 90 min mesking (ink utmesk).
Godt poeng. Jeg mesker ikke så tjukt sjøl, men det blir noe anna i BT'en hvor det er mye dødrom langs sidene på maltrøret. Forrige øl i omtrent samme liga som trådstarter, var maibocken fra i vår. Der var det da cirka 3.5 liter pr kilo malt.
upload_2020-7-30_16-38-4.png
 
Tilbake
Topp