Lav OG for nte gang

Heisann,

Brygga mitt 11. brygg i dag. Hittil har jeg truffet bra på OG i bryggene mine. Denne gangen skulle det brygges dobbelbokk på grainfatheren (som er brukt til de 10 foregående bryggene også). Beregninger tilsa at jeg skulle få en OG på rundt 1,080-1,090. Skyldte til 27 liter kokevolum, det ble 23 liter etter 90 minutter kok, og 21 liter over i gjæringskaret. 7.5 kg malt i meskingen,

Men så viser det seg at OG på nedkjølt vørter er (rundt 20 grader) 1,043, på et kalibrert hydrometer. What am I missing? Har som sagt brygget noen ganger på dette oppsettet, uten tilsvarende problemer. Denne gangen la jeg merke til at malten var ekstremt grovt kvernet. Kjøpte ferdig kvernet fra en sjappe. Det var så grovt at jeg vil si det fleste korna var hele. Kan det være hele grunnen til den lave OG? Jeg har ingen andre idèer akkurat nå :)

Takknemlig for alle innspill! :) Skjønner ikke helt denna.. men det er jo seint :D
 
Sist redigert:
Hele korn er ikkje så lett å få sukker ut av [emoji41]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Foe grovt kvernede korn spiller nok mest inn, ja.

Ellers er det lurt å tilsette kornet gradvis i vannet ved god røring. Ellers kan det bli liggende store melklumper i mesken som ikke blir løst opp.

Sirkulering under meskingen er sikkert også lurt.
 
5bfd19ab28482ef8aa80da1f9e37a884.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Forhold meskevann/malt? For tykk mesk og OGen blir alt for lav uansett hvor mye du skyller..Klarte å gjøre det samme på sist brygg,mesket 30kg malt med samme vannmengde som vi bruker på 22kg til vanlig,glemte å justere dette :-(. OG havnet på 1.050,skulle blitt 1.065..
 
Tazza forstår jeg deg slik at ved å tilføre mere vann ved mesking så går OG'n opp?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Ikke helt..forholdet vann/malt må være innen for visse rammer,.. det har gått bra 10 ganger,noe må ha forandret seg den 11. gangen..Men feil kvernet malt kan og være en årsak..Siden du sier du så masse hele korn så ligger nok årsaken der..Kjøp den kvern :)
Hvor mange liter mesket du med?
 
Få kvernet malten riktig først, hele korn må det være minst mulig av, de gjør ingen nytte så lenge skallet er på.
Ellers lærte jeg at tynnere mesk, 3 liter kiloen øker utbytte men det har ikke jeg teste, og seff RIMS/HERMS øker utbyttet enda mer.
 
Hei igjen takk for svar folkens. Har dobbeltsjekket OG i dag, med et annet hydrometer også, den er på rundt 1,043 som jeg målte etter brygging også.

Rører alltid godt når jeg har i malten, også denne gangen. Har brygget med tilsvarende mye malt og fått høy OG før, men da med malt fra et annet sted.

Tror jeg lander på at malten ikke har vært knust godt nok. Da har jeg lært at så mye hele korn blir returnert til sjappa en annen gang :)
 
Hi hi...

Har kikka på annen malt jeg har, også fra samme sjappa, og det er jo noe helt annet. Da lærte jeg det :)
 
Tilbake
Topp