Lav OG og tett pumpefilter

Brygga et sett som en lokal butikk kverna til meg, og fikk kun ut 1.040 fra 5 kilo pils/pale malt med 22 liter i gjærkaret. Skyllevannet rant rett igjennom, som om man slo det over singel... Fikk i ettertid vite at kverna var stilt på 1.7 millimeter og kjørt med drill i 2. gear. Har i ettertid lest meg fram til at kverningsgrad på 1.0 - 1.3 er mer korrekt, og at alt for grov kverning mest trolig var synderen i mitt tilfelle.
 
Det hører jo med til historien at jeg som sagt kjører ganske små volumer og bruker rørsettet for små brygg. Det er vel naturlig at skyllevannet renner fortere gjennom en liten maltseng enn en stor, men akkurat her er det nok for grov kverning som må ta skylden. Jakter nå på en rimelig løsning for å kverne selv.
 
Når det gjelder (nesten helt) tett pumpefilter, så tror jeg det kommer av at jeg gjør tre ting:

1) Jeg steriliserer kjøleren siste 5-10 minutter av kok. Jeg gjør litt whirlpool da, men kokingen vil jo virvle opp noe av det som samler seg i midten, og det vil lett finne veien til pumpefilteret.
2) Jeg har humletilsetninger ved kokeslutt (whirlpool). Denne humlen vil også bruke en del tid på å samle seg i midten.
3) Jeg kjøler tilbake i kjelen til jeg er godt under 80 grader (vanligvis ca 70-75 grader). Dette for å forsøke å stoppe uttrekket av bitterstoffer og bevare smak og aroma fra sene humletilsetninger. Dette kan også gi en sirkulasjon som forstyrrer whirlpool-konen i midten.

For meg er det en svakhet ved systemet dersom disse tingene ikke er mulig, så jeg vil nok satse på humlefilter i tiden framover.

Fra Grainfathers egen produktside er dette en ganske interessant passasje:
Although it is not a necessity in brewing with the Grainfather brewing system, it is a popular product. This has therefore been designed with a specifically fitted hook design which can be hooked onto the side of any brew pot or the Grainfather support ring. Perfect for those of you who would like the reassurance of a hop spider when brewing.

Det er ikke nødvendig, men et populært produkt, altså...
For meg virker det som om Grainfather-gjengen ikke er villig til å innrømme en designsvakhet med systemet. Men hvis humlefilteret gjør jobben, så klager jeg ikke. :)
 
Når det gjelder (nesten helt) tett pumpefilter, så tror jeg det kommer av at jeg gjør tre ting:

1) Jeg steriliserer kjøleren siste 5-10 minutter av kok. Jeg gjør litt whirlpool da, men kokingen vil jo virvle opp noe av det som samler seg i midten, og det vil lett finne veien til pumpefilteret.
2) Jeg har humletilsetninger ved kokeslutt (whirlpool). Denne humlen vil også bruke en del tid på å samle seg i midten.
3) Jeg kjøler tilbake i kjelen til jeg er godt under 80 grader (vanligvis ca 70-75 grader). Dette for å forsøke å stoppe uttrekket av bitterstoffer og bevare smak og aroma fra sene humletilsetninger. Dette kan også gi en sirkulasjon som forstyrrer whirlpool-konen i midten.

For meg er det en svakhet ved systemet dersom disse tingene ikke er mulig, så jeg vil nok satse på humlefilter i tiden framover.

Fra Grainfathers egen produktside er dette en ganske interessant passasje:


Det er ikke nødvendig, men et populært produkt, altså...
For meg virker det som om Grainfather-gjengen ikke er villig til å innrømme en designsvakhet med systemet. Men hvis humlefilteret gjør jobben, så klager jeg ikke. :)

Pumpa er altfor puny til å dra store mengder humle. Og seff innrømmer de det ikke da et filter egentlig ikke er nødvendig, så lenge man bruker lite humle ;)
 
Jeg brukte følgende humler på mitt siste brygg som gikk nesten helt tett (kun en tynn stråle som nesten gikk over i tellbare dråper på slutten):
Challenger 15g bitterhumle
EKG 30g smak/aroma

Jeg tror ikke det kvalifiserer for "store mengder humle". Videre burde jeg nok tatt bilde av situasjonen når jeg omsider fikk ut all vørteren. Her er det jeg observerte.
* Mesteparten av humlerestene er samlet på midten (pga whirlpool).
* En god del er samlet i en haug mellom filter og bunnen, noe som er naturlig pga både gravitasjon og det faktum at innsuget vender nedover.
* Hele humlefilteret er dekket av et ganske pakket lag med humle som må skrapes av.

Jeg skjønner faktisk at pumpa ikke klarer å trekke så mye vørter gjennom dette og i tillegg pumpe gjennom motstrømskjøleren. Klart at pumpa kunne vært kraftigere, men jeg tror faktisk at resultatet da ville vært at den ville klare å trekke mer grums gjennom hullene i pumpefilteret.
 
Last from the press: Bryggevareleverandøren har fått flere klager på for grov knusing. De går over rutinene og mølla si og tilbyr gratis malt i neste batch som plaster på såret.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg bruker humlefilter. Jeg hopper også over klarning og da har ikke mye reduksjon i flowen.
Jeg har innsuget på filteret vendt mot kortenden av filteret som har stållokk. Altså gummiovergangen mellom kranstuss og filter.
Om det er utslagsgivende vet jeg ikke.
Det som hjalp merkbart var humlefilter og null klarning.
 
Jeg har forsøkt å finne ut om det brukes klarning i form av irish moss eller lignende blant GF-bryggere, men det har vært litt vanskelig å finne ut om det er vanlig eller ikke og om det i så fall tetter pumpefilteret.
 
Jeg har forsøkt å finne ut om det brukes klarning i form av irish moss eller lignende blant GF-bryggere, men det har vært litt vanskelig å finne ut om det er vanlig eller ikke og om det i så fall tetter pumpefilteret.
Vi brukte irskemose i starten. Det virka ikke som det gjorde noe forskjell når vi glemte det, så vi glemte det.
 
Det gjorde forskjell hos meg. Tror det var protaflock pulver. Da hadde jeg hvit proteingurpe på filteret. Nå er det mer grønt etter humla som sitter der.
 
"Må" man brukehumlefilteret på GF? Er impelleren så liten at den ikke klarer litt oppløst humle?
 
"Må" man brukehumlefilteret på GF? Er impelleren så liten at den ikke klarer litt oppløst humle?
Det er et godt spørsmål. Jeg har lurt på det selv. Jeg har jo brukt sil over gjæringskaret og fått vekk mye trub på den måten.
 
Det er et godt spørsmål. Jeg har lurt på det selv. Jeg har jo brukt sil over gjæringskaret og fått vekk mye trub på den måten.

Tenkte mer bruk av pumpa under brygging, mesking og WP. Mesking bør jo være null problem, men det er vel humla under f.eks WP det står på.

Har ikke sett på impelleren eller inn/ut på den. Men hvis man er uheldig så vil jo filteret tette seg, og da kan det jo hende at pumpa uten filter ville klart jobben.

F.eks under WP så bør nok pumpa stoppes idet man har i pellets, for å la de løse seg opp, la stå tre min, og så starte igjen.
 
Jeg tror det er andre steder som kan tette seg hvis filteret ikke er på plass. Selv om man fjerner kule/fjær-sikkerhetsventilen, så er blant annet "durten" som skulle presse ned kula for å åpne den et typisk hinder for god flyt av humlerester.
 
Tilbake
Topp