Lavt utbytte BB30

Jeg har nå satt 8 brygg med BB30 og lander alltid litt under forventet OG.

Jeg bruker ikke pumpe, noe som sikkert utgjør noe av grunnen, men rører jevnlig i mesken og sirkulerer manuelt ca hvert 10. minutt.

Noen tips til å øke effektiviteten?
 
Står och brygger nu med bb30, ska testa ny skylleteknik och framförallt bruk mer tid till skyllingen. 2 siste ganger har jag legat på 78 och 91%, ska se vad det blir idag, och hoppas på lite mer stabil eff i framtiden...
 
Kverner du selv? Det jeg har erfart er at i mitt bryggeutstyr er malegraden det som betyr mest for utbyttet.  Finere malt gir bedre utbytte, men samtidig mer sjans for stuck mash i en BB30.
 
Bruker du termometer, eller bare termostaten på BB30 ? (kan bomme noen grader her)
Tempratur på skyllevann ?
 
Nokre kammeratar av meg har BB30. Dei mesker med mindre vatn enn i oppskrifta. I staden koker dei skyllevatn på komfyren ved sida av og skyller med dette. Da kan du bruke ganske varmt vatn, rundt 80-90 grader eller varmare ( mykje av varmen forsvinn i å varme opp malten, og så lenge totalen ikke er over 78 gradergår det bra). Nokon bruker varmt vatn frå springen også, men eg ville ikkje gjort dette. Ein veit aldri om det er blylodding i røyra, slik at du får i deg bly.
 
Nokre kammeratar av meg har BB30. Dei mesker med mindre vatn enn i oppskrifta. I staden koker dei skyllevatn på komfyren ved sida av og skyller med dette. Da kan du bruke ganske varmt vatn, rundt 80-90 grader eller varmare ( mykje av varmen forsvinn i å varme opp malten, og så lenge totalen ikke er over 78 gradergår det bra). Nokon bruker varmt vatn frå springen også, men eg ville ikkje gjort dette. Ein veit aldri om det er blylodding i røyra, slik at du får i deg bly.

Etter at dei gjekk over til denne metoden har utbyttet deira gått opp betrakteleg.
 
Jeg har ikke pumpe. Pleier å røre godt i første del av meskingen. Løfter maltrøret ofte for god gjennomskylling. Pleier å havne på utbytte mellom 75-80 prosent.
 
Jeg har ikke egen kvern, men kan sikkert be om litt finere grad :)

Bruker eget temometer for å kontollere BBen :)

Løfting av maltrøret under mesking må testes!
 
Dovre skrev:
Nokre kammeratar av meg har BB30. Dei mesker med mindre vatn enn i oppskrifta. I staden koker dei skyllevatn på komfyren ved sida av og skyller med dette. Da kan du bruke ganske varmt vatn, rundt 80-90 grader eller varmare ( mykje av varmen forsvinn i å varme opp malten, og så lenge totalen ikke er over 78 gradergår det bra). Nokon bruker varmt vatn frå springen også, men eg ville ikkje gjort dette. Ein veit aldri om det er blylodding i røyra, slik at du får i deg bly.

Etter at dei gjekk over til denne metoden har utbyttet deira gått opp betrakteleg.

Smaker vannet bra er det bare å bruke det, blylodding er det neppe brukt, over en generasjon siden det ble forbudt.
 
Om du bruker mye vann, som oppskriften sier(ca23-24 liter) bør du meske i 70 til 75 minutter. Ved å bruke mye vann i forhold til korn får du også mer gjærbart sukker ut fra mesken, men du får mindre vann og skylle med i forhold til total vannmengde. Når du løfter maltrøret bør du la det dryppe til nesten ikke kommer mer vørter ut. Så når du skyller hell vannet over noe som fordeler skyllevannet over hele maltrøret og skyll ikke med alt vannet på en gang. Jeg heller vannet i 3 porsjoner og lar det dryppe godt fra seg mellom hver gang. Jeg ligger stabilt på 82-84% utbytte og er fornøyd med det. Tidligere var jeg aldri over 75% og kunne av og til slumse ned på 60tallet.
Før øvrig knuser jeg kornet ikke spesielt fint.
 
Kjenner ikke BB30, men det som påvirker utbyttet hos meg er kverningsgrad og skylling.

Når du ikke kverner malten selv er det litt bingo om kverningsgraden passer ditt utstyr. Skaff deg en mølle (ja corona mølle gjør jobben og kan fås for 3-400 spenn, selv om en monster mill er å foretrekke). Test hvilken kverningsgrad du får best utbytte av på 3-4 brygg.
Når jeg tapper av vørter og når jeg skyller har jeg veldig liten åpning på kranen. Det renner sakte over i gjæringskaret, og skyllingen tar lang tid, men jeg tror jeg får med det jeg skal av søtstoff. Høy temperatur (over 77 grader) vil jeg ikke ha på skyllevannet. Risikoen for å få med uønskede smaker fra skallet er til stede om man bruker for høy temperatur.
 
det med att låta skyllingen ta tid väger tungt i förhållande till att få bra effektivitet. All litteratur jag har varit borta säger bruk mellan 45-60min. Det jag har lagt märkte till sker med BB30 när en lyfter maltröret är att maltbädden trycks ihop något brutalt och riskerar att bli ogenomträngelig för skyllevattnet. Har testat 3 brygg nu med att låta bb30 stå högt och så tappa av vört från kranen med silkaret ståendes kvar i bb30. Häller så skyllevatten över maltbädden i takt med att vörten transporteras över i en jäshink på golvet. När allt skyllevattnet är slut, och vörter är transporterad lyfter jag bort silkaret, och transporterar över vörten i jäshinken tillbaka till bb30 för kok. Jag ställer mig skeptisk till skylleteknikten till bb30 i grunden, och som du ser så med tex Speidel så hoppar de t.o.m det steget i processen helt :attevar:. Tid tror jag är poänget här  :jaha:
 
sand skrev:
Kjenner ikke BB30, men det som påvirker utbyttet hos meg er kverningsgrad og skylling.

Når du ikke kverner malten selv er det litt bingo om kverningsgraden passer ditt utstyr. Skaff deg en mølle (ja corona mølle gjør jobben og kan fås for 3-400 spenn, selv om en monster mill er å foretrekke). Test hvilken kverningsgrad du får best utbytte av på 3-4 brygg.
Når jeg tapper av vørter og når jeg skyller har jeg veldig liten åpning på kranen. Det renner sakte over i gjæringskaret, og skyllingen tar lang tid, men jeg tror jeg får med det jeg skal av søtstoff. Høy temperatur (over 77 grader) vil jeg ikke ha på skyllevannet. Risikoen for å få med uønskede smaker fra skallet er til stede om man bruker for høy temperatur.

tänker det gott kan vara kokande skyllevatten då temp på skyllevattnet vill sjuka dramatiskt vid transport över malten. Poänget är ju att mäsken skal ha en temp på kring 76c vid skylling, inte strängt taget skyllevattnet.
 
Mikael PI, det virker som du har en bra skyllemetode der. Er det sånn å forstå at du etter ferdig mesketid lar vørteren renne over i en ny beholder, og etterpå skyller mesken med silrøret nede i bb. Åpner krana og lar resten renne over i beholdern med vørteren?
 
Stian B skrev:
Mikael PI, det virker som du har en bra skyllemetode der. Er det sånn å forstå at du etter ferdig mesketid lar vørteren renne over i en ny beholder, og etterpå skyller mesken med silrøret nede i bb. Åpner krana og lar resten renne over i beholdern med vørteren?

Ja just det, vörtner rinner över till annan behållare samtidigt som jag häller skyllevattnet över malten. Har alltid en tumm med vatten över malten, och tillsätter med skyllevatten allteftersom vattnet över mslten försvinner genom malten, kranen står hela tiden öppen med liten öppning- räknade ca 0.33l/min som far genom kranen.  Metoden jag försöker efterlika är alltså fly sparge, och inte batch sparge.

Bruker 15min på recirk i starten av skylling- 45min för skylling. Har fått väldigt klar vört de senaste gångerna och legat på brygghuseff på 78, 85 och 91%, fortfarande lite ostabilt och oförutsättbart men har under denna tiden dessutom micklat med inställningarna på maltkrossen. Får se om det blir mer stabilt nu framöver  :jaha:
 
Slet med lav OG selv, siden jeg bruker mye vann i mesken. Ca.25l. Har begynnt å meske 70-80min, hjelper på, som nevnt over.
 
Tilbake
Topp