Odland skrev:Kvern finere
Dovre skrev:Nokre kammeratar av meg har BB30. Dei mesker med mindre vatn enn i oppskrifta. I staden koker dei skyllevatn på komfyren ved sida av og skyller med dette. Da kan du bruke ganske varmt vatn, rundt 80-90 grader eller varmare ( mykje av varmen forsvinn i å varme opp malten, og så lenge totalen ikke er over 78 gradergår det bra). Nokon bruker varmt vatn frå springen også, men eg ville ikkje gjort dette. Ein veit aldri om det er blylodding i røyra, slik at du får i deg bly.
Etter at dei gjekk over til denne metoden har utbyttet deira gått opp betrakteleg.
sand skrev:Kjenner ikke BB30, men det som påvirker utbyttet hos meg er kverningsgrad og skylling.
Når du ikke kverner malten selv er det litt bingo om kverningsgraden passer ditt utstyr. Skaff deg en mølle (ja corona mølle gjør jobben og kan fås for 3-400 spenn, selv om en monster mill er å foretrekke). Test hvilken kverningsgrad du får best utbytte av på 3-4 brygg.
Når jeg tapper av vørter og når jeg skyller har jeg veldig liten åpning på kranen. Det renner sakte over i gjæringskaret, og skyllingen tar lang tid, men jeg tror jeg får med det jeg skal av søtstoff. Høy temperatur (over 77 grader) vil jeg ikke ha på skyllevannet. Risikoen for å få med uønskede smaker fra skallet er til stede om man bruker for høy temperatur.
Stian B skrev:Mikael PI, det virker som du har en bra skyllemetode der. Er det sånn å forstå at du etter ferdig mesketid lar vørteren renne over i en ny beholder, og etterpå skyller mesken med silrøret nede i bb. Åpner krana og lar resten renne over i beholdern med vørteren?